Adoptiedealer voor je Stromer

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nog even over de "adoptiedealers" uit onderstaand topic:

viewtopic.php?f=5&t=372

Ik merk dat de leverproblemen bij Stromer en het prijsbeleid van sommige dealers voor problemen kunnen gaan zorgen wanneer je op zoek gaat naar een adoptiedealer. Zoek dit goed uit wanneer je van plan bent om na aanschaf van je Stromer bij een dealer die verder weg zit een adoptiedealer te zoeken in je eigen regio .

Levertijd
Omdat momenteel slechts enkele dealers in NL en BE alle 2018 Stromers direct uit voorraad kunnen leveren, gaan mensen verder bij hun eigen woon/werkplaats vandaan op zoek naar een voorradig 2018 model van hun keus. Logisch, want we willen graag nu Stromeren en niet over een paar maanden. En wel op die blauwe, niet een oranje.

Leverbereik
Het leverbereik van Stromer dealers neemt toe. Steeds meer dealers leveren tot aan de deur (in het hele land of zelfs daarbuiten), bieden een haal- en brengservice aan of technici komen met een als fietswerkplaats ingerichte bus de werkzaamheden op locatie uitvoeren. Daar staat meestal een vergoeding tegenover, maar het is nog steeds goedkoper dan een dag vrij nemen om met je Stromer naar de dealer te reizen als die verder weg zit.

Nadeel is wel dat je afhankelijk bent van de planning van je dealer. Als je Stromer defect gaat (wat ik niet hoop, maar het kan gewoon gebeuren), dan kan het zijn dat je moet wachten totdat de dealer ruimte in zijn schema heeft om bij jou langs te komen. Misschien geen probleem als je nog andere vervoermiddelen tot je beschikking hebt, maar wel als de Stromer je enige vervoermiddel is.

Prijsbeleid
Naast de opgelopen levertijd hebben we de eeuwige strijd die we van de hele detailhandel kennen: strijd om de prijzen. Stromer dealers die de prijzen graag "netjes" houden voelen zich benadeeld door dealers die stunten met de prijs. Een beetje onderhandelen is leuk, maar ik zie zwaar stunten persoonlijk ook liever niet, omdat kleine dealers zo de markt uitgeprijsd worden en dat gaat ten koste van "ons" dealernetwerk. Stromer zelf vindt prijsstunten volgens mij niet passen bij het imago hun merk, maar i.v.m. Europese en landelijke mededingingsregels mag Stromer zich als fabrikant/leverancier officieel niet met prijsstelling van wederverkopers bemoeien.

Voorgaande resulteert in een doorlopend spelletje langs de marges van de wet en prijzen tussen leverancier, wederverkopers en eindgebruikers. En het kán dus zo zijn dat een dealer geen Stromer wil adopteren als deze afkomstig is van een concurrent die bekend staat om lage prijzen (en soms ook lage service). Deze geluiden horen we nu al vanuit België: sommige BE dealers zeggen geen service te verlenen op Stromers wanneer deze van een specifieke Belgische keten komen of uit NL afkomstig zijn.

Ik las op FB België dat iemand, die desgevraagd vertelde over zijn ervaringen met de service van een NL dealer, door een andere gebruiker beschuldigd werd van “aandelen hebben bij die NL dealer”. Later werd duidelijk dat degene die deze beschuldiging uitte zélf werkt bij een zeer bekende Belgische Stromer dealer. (En dat niet even netjes had gemeld. Niet best, maar zo hard wordt het kennelijk nu dus gespeeld...)

Adoptiedealer?
Het moge duidelijk zijn: achter de coulissen van de Stromer wachtruimte gaat ook een hele hoop dealer-leed schuil. De dealers lopen hun omzet mis en dat vind ik echt heel erg voor ze. En wij hebben als eindgebruiker weer zo onze eigen belangen: een Stromer elders aanschaffen (want op voorraad of scherper geprijsd) en een adoptiedealer in je eigen regio zoeken voor service en onderhoud is zeker een optie.

Van Stromer mag iedere erkende dealer service en onderhoud leveren op elke Stromer. Voor onderhoud kan een dealer gewoon een tarief in rekening brengen, en voor garantiewerkzaamheden ontvangt de dealer van Stromer een kleine vergoeding, maar die vergoeding dekt niet alle kosten. (Het idee is dat de dealer de rest van de kosten dekt uit de winst van de verkoop. Als de Stromer elders is aangeschaft, loopt de dealer die winst dus alvast mis.) Nu de levertijden zijn opgelopen en Stromer dealers hun omzet missen, is misschien niet elke dealer er meer zo happig op om deze service zonder omzet uit verkoop te leveren.

Het adoptiedealerschap is daarom iets om goed voor jezelf uit te zoeken, wanneer je besluit om wat verder buiten de deur te gaan shoppen en wel graag service dicht bij huis wil hebben.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

In de autobranche is dit nu vaak anders. Daar willen bedrijven wel (soms graag) de service en onderhoud overnemen.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Misschien is het ook de investering met de hoop dat je de volgende auto bij hun gaat kopen...
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Golvas

Stromeur schreef: 20 mei 2018, 20:07 voor garantiewerkzaamheden ontvangt de dealer van Stromer een kleine vergoeding, maar die vergoeding dekt niet alle kosten. (Het idee is dat de dealer de rest van de kosten dekt uit de winst van de verkoop. Als de Stromer elders is aangeschaft, loopt de dealer die winst dus alvast mis.)
Da's meteen ook de verklaring voor het feit dat je bij je eigen dealer geen uurloon zal betalen voor garantiewerkzaamheden, maar je dat wel zal moeten doen bij een adoptiedealer.
Louis_ST2 schreef: 21 mei 2018, 08:25 In de autobranche is dit nu vaak anders. Daar willen bedrijven wel (soms graag) de service en onderhoud overnemen.
Ook in de autobranche zijn er bedrijven die je liever niet ziet komen voor garantiekwesties met je elders aangekochte auto ... ook voor service liggen de kaarten daar anders: sedert de opkomst van de universele diagnosetoestellen kunnen vele niet merkgebonden herstellers aan de slag met diverse merken.

Werken aan een Stromer is echter niet aan iedereen besteed ...
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Zelfs merkdealers willen het. Ik heb mijn Skoda uit Nijmegen gewoon in onderhoud bij een Skoda dealer hier.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Stromeur schreef: 20 mei 2018, 20:07 voor garantiewerkzaamheden ontvangt de dealer van Stromer een kleine vergoeding, maar die vergoeding dekt niet alle kosten. (Het idee is dat de dealer de rest van de kosten dekt uit de winst van de verkoop. Als de Stromer elders is aangeschaft, loopt de dealer die winst dus alvast mis.)
Amai, ik wil zelfs niet weten wat ik al aan mijn dealer heb gekost :shock:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zebbernaut schreef: 21 mei 2018, 09:24 Amai, ik wil zelfs niet weten wat ik al aan mijn dealer heb gekost :shock:
Correctie: wat Stromer aan jouw dealer heeft gekost. Laten we wel wezen: het is niet jouw schuld dat jouw fiets zoveel problemen heeft.
(ook zeker niet de opzettelijke schuld van Stromer, maar ze hebben het wel veroorzaakt)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Louis_ST2 schreef: 21 mei 2018, 08:27 Misschien is het ook de investering met de hoop dat je de volgende auto bij hun gaat kopen...
Dat zal wisselen per dealer. Dealers weten ook wel dat meer en meer consumenten tegenwoordig niet verder kijken dan de laagste prijs. En dat zullen velen ook doen bij aanschaf van hun tweede Stromer/andere fiets.

Ik heb het zelf in de detailhandel aan de lopende band meegemaakt: mensen kopen voor duizenden euro's aan spullen bij een prijsstunter. Prijsstunter blijkt geen onderdelen te kunnen (willen) leveren, dus kwamen ze bij met de vraag of ik wel even een knopje van een euro of anderhalf voor ze wilde bestellen, want ja mijn service was zó geweldig en ja, ze zouden hierna écht wel klant bij mij worden en voortaan alles bij mij bestellen. (Not.)

Zelf probeer ik hier als consument wel een nette middenweg te vinden. Ik ga geen dief zijn van mijn eigen portemonnee, maar als ik mij prima geholpen voel bij een Stromer dealer en de service is goed, dan ga ik niet omwille van een paar tientjes minder naar een ander. En als ik omwille van een aanbod dat ik niet kan weigeren wel naar een ander ga, dan zal ik de eerste dealer in ieder geval niet meer lastig vallen met serviceverzoeken, en daar al helemaal niet een hele rits proefritten gaan maken.

Ook accessoires die misschien online net even wat goedkoper zijn, zal ik als het even kan gewoon bij mijn eigen Stromer dealer kopen. Mijn Lazer Anverz helm heb ik bij de Stromer dealer in Groningen aangeschaft, na de hartelijke ontvangst op de ST5 testdag, waarbij ik niet alleen de ST5 maar ook een ST1 X 2018 heb mogen testen. Dan ga ik niet meer internetshoppen.

Je bent zelf ook een partij in hoeveel tijd je van een dealer vraagt. Zeker Stromer dealers die alle tijd voor je nemen, je meerdere proefritten laten maken, zes miljoen vragen beantwoorden etc. die zou ik als het even kan belonen met een Stromer-bestelling.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 21 mei 2018, 08:45
Stromeur schreef: 20 mei 2018, 20:07 voor garantiewerkzaamheden ontvangt de dealer van Stromer een kleine vergoeding, maar die vergoeding dekt niet alle kosten. (Het idee is dat de dealer de rest van de kosten dekt uit de winst van de verkoop. Als de Stromer elders is aangeschaft, loopt de dealer die winst dus alvast mis.)
Da's meteen ook de verklaring voor het feit dat je bij je eigen dealer geen uurloon zal betalen voor garantiewerkzaamheden, maar je dat wel zal moeten doen bij een adoptiedealer.
Bij de dealer waar je je Stromer hebt gekocht betaal je inderdaad nooit uurloon voor garantie-werkzaamheden.

Als je garantiewerk laat uitvoeren door een Stromer dealer waar de bike niet is aangeschaft, dan zal het wisselen per dealer. Ik ken dealers die met alle liefde van de wereld alle Stromers adopteren en garantiewerk gratis uitvoeren, maar ik ken ook dealers die daarvoor wel een uurloon in rekening brengen.

En nu is daar dus een derde categorie dealers bij gekomen, die zegt: komt je Stromer daar of daar vandaan, dan adopteer ik hem sowieso niet.

Dit is dus iets om goed van tevoren af te spreken wanneer je met een adoptiedealer in zee gaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Louis_ST2 schreef: 21 mei 2018, 08:48 Zelfs merkdealers willen het. Ik heb mijn Skoda uit Nijmegen gewoon in onderhoud bij een Skoda dealer hier.
Ik was hier nog even over aan het nadenken. Onderhoud zal sowieso geen probleem zijn (in ieder geval in de autobranche), want daar verdient de dealer gewoon aan. Ik heb mijn auto ook elders gekocht en lokaal in onderhoud. Maar ik heb nog nooit een beroep hoeven doen op garantie, dus ik heb geen idee hoe daar dan mee wordt omgegaan door de lokale dealer. (Al kan ik mij zo voorstellen dat ze na drie betaalde onderhoudsbeurten wel redelijk flexibel zullen zijn.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie