Batterij keuze

Plaats reactie
Abiding_Noob
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2021, 19:36
Locatie: Turnhout-België
Merk SP: Riese and Muller - Cruiser HS
Km-stand: 16000

Hey allemaal!

Ik heb een Riese and Muller Cruiser HS waarmee ik enkel woonwerk verkeer mee doe.
Ik rij er sinds januari 2019 mee en heb 16 000 km op de teller. (ik doe 25km enkel)
Nu heb ik sinds begin dit jaar problemen met mijn batterij, ik geraak met moeite op stand 3 - Sportv(voorheen zonder probleem op stand 4 - turbo) op het werk. Als het weer (wind/temperatuur) tegen zit, val ik na een 20km zonder batterij.
Nu kan ik in januari 2022 een nieuw leasecontract aangaan via het werk en ben ik van plan voor een stromer (ST1 of ST2 ben ik nog niet uit) te gaan. Mijn vraag nu is of dat ik zou gaan voor de standaard, 814, of 983kw batterij. Ik zou graag 3 jaar lang (minstens, ik kan hem eventueel over kopên na 3 jaar) de batterij gebruiken zonder problemen te krijgen met de afstand. Als het kan ook 1 maal opladen per dag (50km per dag). Ook zou ik graag nog meer met de fiets gaan werken dus een 9000km per jaar (27000 3 jaar) zou leuk zijn.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Sowieso de grootste, maar denk daar begin 2022 nog eens over na. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

50 km op een 984 wh batterij kan, maar waarschijnlijk niet onder alle omstandigheden en zeker geen 3 jaar. Denk aan sterke tegenwind, kou, extra weerstand door fietstassen, je eigen gewicht. Zeker na een anderhalf jaar ga je de degeneratie merken. De een wat eerder dan de ander. Ik houd al rekening met de degeneratie door de kracht van de motor terug te draaien. Dit na ruim 14000 km en 41 km enkel. Wanneer je 25 km enkel doet zou ik op je werk opladen. Een deellading is voor de accu beter. Ik zou ook altijd kiezen voor een 984wh batterij. Heb je langer plezier van, zeker omdat je overweegt de fiets na 3 jaar over te nemen.
Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Lijkt me een beetje voorbarig om die vraag nu al te stellen, laat staan erover na te denken of anderen erover laten na te denken ... mogelijk bekoort begin 2022 een andere SP je, voor 't zelfde geld zit je dan bij een andere werkgever, zit of lig je op dat moment thuis in langdurig ziekteverlof, ben je in 2025 dat ding kotsbeu of ben je eenvoudigweg overleden en uitgestrooid.

Ik zou me op dit moment dan ook enkel zorgen maken over de actuele batterijproblemen van je R&M : zorg dat je NU thuis geraakt, de rest zijn (hopelijk) aandachtspunten voor later !
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Abiding_Noob schreef: 15 mar 2021, 19:57 en ben ik van plan voor een stromer (ST1 of ST2 ben ik nog niet uit) te gaan. Mijn vraag nu is of dat ik zou gaan voor de standaard, 814, of 983kw batterij. Ik zou graag 3 jaar lang (minstens, ik kan hem eventueel over kopên na 3 jaar) de batterij gebruiken zonder problemen te krijgen met de afstand. Als het kan ook 1 maal opladen per dag (50km per dag). Ook zou ik graag nog meer met de fiets gaan werken dus een 9000km per jaar (27000 3 jaar) zou leuk zijn.
Met de grootste 983Wh accu heb je onder goede omstandigheden een actieradius van ca. 55 tot 65km op een ST1 of ST2. Maar: omstandigheden zijn lang niet altijd goed, zeker bij flinke wind tegen, een minder sportieve zitpositie en vorst loopt de actieradius hard terug.

Verder is zoveel mogelijk deelladingen uitvoeren het beste voor de levensduur van een Li-Ion accu. Als jij de accu dag in dag uit juist helemaal leeg trekt, dan zal-ie sneller gaan degenereren.

Na 27.000km zal de restcapaciteit door degeneratie al aardig zijn gezakt en dan haal je die 50km waarschijnlijk niet meer op één acculading.

Het devies: extra lader neerleggen op je werk. Met een rit van 25km enkel kun je wél jaren vooruit met een 983Wh accu.

Verder ben je inderdaad wat vroeg met je plannen. Stromer zal uiteindelijk wel met een 1,5kWh (o.i.d.) accu komen. Geen idee wanneer, maar het zou me niks verbazen als we daar in de tweede helft van dit jaar meer over horen. Overigens vergt zo'n accu een nieuw frame, dus als je een ST1/ST2 overweegt: daar kan-ie niet in.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie