actieradius Stromer ST2

Plaats reactie
Frank72
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 feb 2021, 13:24
Locatie: Wognum
Merk SP: Alpha

Ik ben mij serieus aan het oriënteren om een sp aan te schaffen voor woon - werkverkeer. Een enkele afstand is 48 km. Ik heb mijn oog laten vallen op een Stromer ST2 (mede vanwege de riem), maar vraag me af of de enkele afstand van 48 km niet te veel is gevraagd (ik wil natuurlijk graag een beetje doorfietsen).
Zijn er mensen die dergelijke grote afstanden overbruggen voor woon- werkverkeer en wat zijn de ervaringen?
Gebruikersavatar
Luis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 nov 2020, 18:09
Locatie: Beringen
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 8453

Frank72 schreef: 22 feb 2021, 18:15 Ik ben mij serieus aan het oriënteren om een sp aan te schaffen voor woon - werkverkeer. Een enkele afstand is 48 km. Ik heb mijn oog laten vallen op een Stromer ST2 (mede vanwege de riem), maar vraag me af of de enkele afstand van 48 km niet te veel is gevraagd (ik wil natuurlijk graag een beetje doorfietsen).
Zijn er mensen die dergelijke grote afstanden overbruggen voor woon- werkverkeer en wat zijn de ervaringen?
Mijn ww-verkeer is 22 km enkel en bij temperaturen rond de 10°C en een gemiddelde van + 30 km/uur is mijn batterij van 100% naar +/- 70% gezakt.
SmartSelect_20210222-194520_Strava.jpg
SmartSelect_20210222-194520_Strava.jpg (333.78 KiB) 2984 keer bekeken
Dit moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen. Dit is een indicatie zoals vaak op het forum vermeld hangt dit af van verschillende factoren. Het weer, type van rit, je gewicht e.a..
Op en af naar het werk, zonder laden op het werk, lukt ook zonder problemen met meer dan 30% batterij als resultaat.
Ben er zeker van dat je die 48 km enkel naar het werk zonder problemen haalt. Op het werk opladen en hup "full gas" naar huis, machtig gevoel! :d3:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb hier enkele weken geleden een test-ST2 met 983Wh gehad. Ik had in de winter een actieradius van ruim 62km. In de zomer zal dit aanzienlijk meer worden. Ik ben wel klein en licht (1,64m, 56kg).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Schullie1989 rijdt per dag 84km die kan je het beste contacten. Die weet ondertussen wel hoe je die afstanden haalt.

Ik zelf rij 25 km en heb dan 60% over, gem 40 km/u
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Frank72
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 feb 2021, 13:24
Locatie: Wognum
Merk SP: Alpha

Dank voor jullie reacties.

Mijn route gaat voor een groot deel door open gebied. Nu wil het nog wel eens waaien in Nederland...

Is 983Wh voldoende om ook tegen wind (windkracht 4 a 5) 48 km te halen? Ik snap dat de temperatuur natuurlijk ook van invloed is, maar het gaat mij om de grote lijn.

Ik heb me laten vertellen dat het vermogen van de accu afneemt naarmate deze vaker is gebruikt. Hebben jullie hier ervaringen mee?

Ik heb tot nu toe nog geen ander goed alternatief kunnen vinden. Mijn fm is ook heel enthousiast over de Kettler Velossi 2.0. IK vrees dat ik daar met een accucapaciteit van 650Wh niet mee uit de voeten kom......
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb de ST2 getest in Noord-West Friesland en ik woon aan zee, dus ook veel wind om de oren gehad :-)

Na verloop van tijd/gebruik gaat elke Li-Ion accu inderdaad degenereren. Dit is een gestaag proces waar iedereen vroeger of later mee te maken krijgt. Stromer geeft de garantie dat je na twee jaar nog minimaal 70% accu-capaciteit over hebt. Ga je heel serieus veel kilometers maken (20 a 30k kilometer per jaar), dan bestaat de kans dat je na twee jaar onder garantie een nieuwe accu krijgt. De SOH van mijn eigen accu is na ruim drie jaar nog steeds 91%, maar ik maak veel minder kilometers. Op dat vlak is de kwaliteit van de Stromer accu's wel erg goed.

Onder de reguliere SP-merken vind je op dit moment geen grotere actieradius op één accu. Of je moet gaan voor iets exotisch als de Speed Ped of een Ellio. De actieradius van de Klever X-Speed PINION met nieuwe 1200Wh accu is vergelijkbaar met die van de Stromer ST2 met 983Wh accu. Misschien ook een leuke optie voor je.

We verwachten een grotere accu bij Stromer, maar dat gaat nog wel even duren (jaar?), er is nog niks officieel aangekondigd, en die accu is naar verwachting niet te retrofitten op huidige modellen.

M.a.w.: je zult het er voor nu mee moeten doen, of met dubbele accu's moeten gaan rijden. Maar de eerste periode red je die 48km enkel wel op een ST2 met 983Wh accu. Bijladen op je werk en je bent good to go voor de terugreis.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

48 km haal je, zonder meer. Houd wel rekening met degeneratie van je accu. Na 2 jaar zal de accu mogelijk nog 80 procent van zn oorspronkelijke capaciteit hebben. Bij mij op mijn ST1 ga ik die kant op. Bij serieuze tegenwind (4) op de dijk bij 5 graden celcius houd ik nog 10 procent over na 40/41 km. Mijn krachtsensor staat op 70/80 procent. Ik ben 79 kg en 177 lang. Mijn stuurpositie is zolaag mogelijk. Wel twee fietstassen en de vaak aanwezige regenbroek verhoogt de earodynamica niet.
Overigens, wanneer je aan een stuk kunt knallen verhoogt dit je actieradius.
Mvg Peter

Ps, zoals Stromeur schrijft (lees ik net) is er een grotere accu in de maak. Ik wacht daarop (met een nieuwe fiets erom heen :D ). Mijn gele banaan is dan aardig afgeschreven na een kleine 30.000 km.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Stromer74
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2020, 19:54
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 10.000

Mijn woon-werkverkeer afstand is 41 km enkele reis. Dat haal ik prima op de grote accu, ook met forse tegenwind. Ik doe er een dik uur over.

Bedenk wel dat je elke dag dat je fietst dus meer dan twee uur reistijd hebt. Dat moet je ook maar willen.

Groet,

Arjan
Stromer ST3 XL
983 Wh
40 km woon-werkverkeer enkel
Schullie1989
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP

Marco69 schreef: 22 feb 2021, 20:44 Schullie1989 rijdt per dag 84km die kan je het beste contacten. Die weet ondertussen wel hoe je die afstanden haalt.

Ik zelf rij 25 km en heb dan 60% over, gem 40 km/u
Ik fiets idd 43km enkel w.w. met de ST2. Concreet dus 86km heen en weer. Accu is tijdens de heenweg (bijna altijd tegenwind) eenmaal op bestemming tussen de 15% en 23%. Een enkele keer met forse tegenwind was de accu 6%, uitzondering! Terugweg vaak in de 40% over. 48km is volgens mij geen enkel probleem. Moet te doen zijn.!

Met forse tegenwind zakt bij mij de snelheid richting de 41km p/u. Anders gewoon contant 48,2. Als je nog meer wil weten hoor?
Plaats reactie