Vraagje ivm batterij

Plaats reactie
Sigaros
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:23
Locatie: Dentergem

Goeiemiddag iedereen.

Graag had ik hier even een vraagje gesteld over de batterij/prestaties van mijn stromer st1. Zelf ben ik nog vrij nieuw in dit hele stromer en speed pedelec gedoe, dus hopelijk heb ik het bij het juiste eind.

Ik heb de fiets nu een klein half jaartje, van augustus 2020 ongeveer. Dit met een 983 wh batterij.

De eerste maanden fietste ik zo'n 50 km per dag en kwam ik thuis met ongeveer 30-40% overschot van de batterij, beetje afhankelijk van de weersomstandigheden. Dit was al van in het begin en is naar mijn gedacht niet echt veel veranderd gedurende het gebruik.

Nu een goede maand geleden begon de fiets enkele kuren te krijgen (toegegeven, ik ben nu niet de grootste krak in het kuisen van de fiets). Remmen bleven slepen, wiel begin een tikkend geluid te maken, versnellingen schakelden niet perfect,.. dus ik dacht tijd om deze eens binnen te steken.

Nu heb ik de fiets terug gekregen, nieuwe ketting en tandwiel geplaatst, en eerste onderhoud gekregen. Alles ging goed, tot ik er opnieuw een eerste keer mee naar het werk fietste.

Als ik nu de 50 km doe, lukt dit niet meer op stand 3. Als ik dit probeer kom ik niet meer thuis met de batterij. Als ik nu stand 2 gebruik, en deze ondersteuning en nog wat lager zet verbruik ik al 30% en meer op 25km. En als ik in het naar huis rijden stand 3 gebruik, verlies ik zeker nog eens 50 tot 60%. Resultaat is dat ik blij ben als ik thuis kom met nog 10%.

Nu weet ik niet of dit aan mij ligt maar ik heb het gevoel dat dit toch wel een vrij groot verbruik is. Zeker als ik zie dat ik in stand 2 de ondersteuning al vrij laag heb gezet waardoor ik al heel wat moeite moet doen om de 40km/h te halen.

Ik weet niet of iemand dergelijke problemen heeft gehad en wat de oorzaak/oplossing was?
Ps: eens naar FM gebeld en had het gevoel dat deze het wat wellicht in de zin van een update waardoor ik nu betere ondersteund nog krijg, slechte update lijkt me wel. :bh:

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ondersteund je fiets nu krachtiger dan voorheen?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Sigaros
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:23
Locatie: Dentergem

Ik merk wel enig verschil, maar volgens mij niet in die mate dat het zo een verschil zou mogen uitmaken in de batterij. Zeker als ik het bekijk met de prestaties die de stromer leverde de eerste malen dat ik deze gebruikte.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

(iets) krachtigere ondersteuning, kouder weer, nog andere zaken?

Komende dagen is het regelmatig lekker warm, als je dan gaat testen kan je de temperatuur uitsluiten...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eens met FreddyH; testen bij mooi weer.
Sigaros schreef: 18 feb 2021, 13:11 Ik merk wel enig verschil, maar volgens mij niet in die mate dat het zo een verschil zou mogen uitmaken in de batterij. Zeker als ik het bekijk met de prestaties die de stromer leverde de eerste malen dat ik deze gebruikte.
Hoeveel km heb je inmiddels op de teller staan?

Wat je - naast testen bij lentetemperaturen - nog kunt doen is de TMM sensor opnieuw kalibreren.

Als de ondersteuning nu net wat krachtiger is dan eerder, dan zou je ook de gevoeligheid van de trapsensor wat omlaag kunnen schroeven. Dan heb je de ondersteuning die je gewend was, en wat meer actieradius.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie