ST2 gekraak tandwiel

Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Als ik kracht zet op te trappers gebeurt het geregeld dat ik gekraak hoor aan het achterwiel. Net alsof de tandwielen effe doordraaien voor ze weer pak hebben.
Ik heb het enkel in 1e en 2e opgemerkt en ook enkei als ik flink doortrap.
Das wel verschieten als je net een drukke baan over moet. :ai
Is dit iets voor de FM of is dit eigen aan die naafversnellingen?
Bluuf me je fikn van me velo!
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Gekraak in de overbrenging hoort niet, dit wordt er eentje voor de FM.

Er was al eerder een melding van een soortgelijk fenomeen maar kwam helaas nog geen feedback omtrent de oplossing.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Lukov
Runner-up
Runner-up
Switzerland
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 okt 2020, 12:19
Locatie: Blonay - CH
Merk SP: ST2
Km-stand: 8500

Het wel de riem zijn, die springt. Hoort zich wel als en gekraak, en is heel mooijleik te zijn.
Met de Gates App kan je een idee hebben, of de riem genoeg gespant is. Ik denkt dat het daarvan kommt.

Lukov
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Dat gekraak heb ik deze week niet meer ondervonden. Ik kan het ook niet meer uitlokken. Best raar.
Misschien dat het aan de weersomstandigheden lag? (2°C en nat).

Met de Gates app meet ik een frequentie van 40Hz op de riem.
Recommendation is 35-50Hz dus dat is wel ok.

Ik heb eens vlug gegoogeld naar de prijs van zo een setje. (riem + tandwielen)
Djeezes dat telt door. Een dikke 300€! :mrgreen:
Bluuf me je fikn van me velo!
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Onderhoudsarm is niet hetzelfde als kostenvrij ... ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Na het vervangen van de motor hoorde ik een licht gekraak telkens ik met de pedalen trapte.
Eerst dacht ik dat het door zand was aan de trapas. Ik heb een spatlap gemonteerd maar het gekraak werd steeds erger.
Gisteren toch maar eens bij de FM langsgeweest.
De ganse fiets werd uit elkaar gehaald. Het gekraak zou uit de motor komen. Er is een nieuwe motor besteld.
Dat wordt de derde motorwissel op exact 1 jaar (4300 km.)
Bluuf me je fikn van me velo!
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Mooi kerstcadeau! :mrgreen:
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

In 1980 strapte ik de planetaire tandwielen van de SA naven ook kapot. Volgens de fietsenmaker schakelde ik teveel. In de 1e versnelling volgas wegscheuren, naar 2e en weer volgas tot de 3e. Na 3 binnenwerk wissels was de garantie voorbij. De 4e heb ik zelf vervangen en ben toen gaan smeren met 80w90 versnellingsbak olie. De naaf is daarna heel gebleven.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

mboelis schreef: 27 dec 2021, 01:12 In 1980 strapte ik de planetaire tandwielen van de SA naven ook kapot. Volgens de fietsenmaker schakelde ik teveel. In de 1e versnelling volgas wegscheuren, naar 2e en weer volgas tot de 3e. Na 3 binnenwerk wissels was de garantie voorbij. De 4e heb ik zelf vervangen en ben toen gaan smeren met 80w90 versnellingsbak olie. De naaf is daarna heel gebleven.
Ik heb ze gehad van SA en Shimano in gewone fiets. In beide gevallen voortijdige slijtage van een tandwiel.
SA niet meer te repareren, compleet vervangen door fm. Shimano model kon gerepareerd worden.

Goede tip !

Versnellingsbak olie bevat zogenaamde EPA in goed Nederlands ‘extreme pressure additives’ , dat zijn stofjes die goed aan het metaal van de tandwielen blijven plakken en er voor zorgen dat er onder alle condities een smerende film achterblijft.

Alleen olie tussen de tandwielen is beter dan niks, maar de smerende werking is beperkt en voortijdige slijtage zal het gevolg zijn.

Verder is 80w90 een tamelijk dik vloeibare olie.
Voorkomt dat de olie makkelijk wegloopt.

Opgelet: smeerolie voor tandwielaandrijving luistert nauw. Niet zomaar iets anders kiezen.
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Hier iets gelijkaardigs.
De eerste versnelling trapt door en als ik achteruit trap kraakt hij.

Fm kon het niet op 123 verhelpen en in garantie mogen ze de sturmey zelf blijkbaar niet openen.

Binnen 2 weken moet ik sowieso op eerste nazicht. Zo lang nog even blijven kraken, en dan sturen ze de sturmey op en krijg ik een vervangfiets.

Edit: het filmpje is blijkbaar vanzelf ingekort en dus redelijk nietszeggend nu :)
Bijlagen
VID_20220113_135018450.mp4
(3.89 MiB) 44 keer gedownload
Lekker fietsen...
Plaats reactie