Aankoopadvies - Twijfel tussen ST2 of ST3

WattsUp
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 nov 2020, 20:35
Locatie: Beringen

Via het werk kunnen wij voordelig een fiets leasen. Ik kijk al een tijdje met interesse naar Stromers te kijken maar vond de kostprijs wat aan de hoge kant. Dankzij de formule via het werk is dit zeer voordelig te doen.
Doel is om mijn conditie (nu beneden alle peil) wat omhoog te krikken door regelmatig naar het werk te fietsen. Ik weeg een goede 100kg en heb buiten mijn studententijd en scholierentijd weinig gefietst.

Afstand is 18km (waarvan 13km langs het kanaal, jaagpad) of 15.5km (waarvan 9km langs het kanaal, jaagpad).

Ik heb met een ST1 (de gele) gereden van een dealer (kort) en heb nu een ST1X van een goede vriend enkele weken in bruikleen. Ik had niet veel met fietsen (dit zou de eerste keer in 20 jaar tijd zijn dat ik een nieuwe fiets aanschaf en ik ben er 30) maar ik kan goed materiaal wel apprecieren. Als ik rij met de Stromer dan merk ik wel heel hard dat het even proactief en corrigerend/anticiperend rijden is als met een motor. Zoveel dingen die mis kunnen gaan, het is 100% focussen.

De batterij wordt voor mij sowieso een 983Wh. Ik heb met mijn vader (die heel fiets-sportief is) zonder training een 72km gereden op stand 2 op de ST1X met 983Wh batterij en daarmee ben ik net thuis geraakt. Minder moet het echt niet zijn. Dat is een uitgemaakte zaak voor mij.

Uiteraard wel wat zadelpijn maar dat was ook "wat eelt kweken" volgens mij vader. De ST1X is uitgerust met een Kinect zadel en dat rijdt wel fijn als je wat hobbels of oneffenheden hebt in de weg. Het Kinect zadel neemt echt wel heel wat klappen op zich.

De proefrit met de ST1 van de dealer beviel me prima. De ST1X ook, al merk ik niet echt direct veel verschil of kon ik moeilijk vergelijken (ik zou ze eens onmiddellijk na elkaar moeten kunnen testen), waar zit volgens jullie het verschil? Ik kijk heel hard uit naar de ST2 omdat die een riem heeft (weinig naar omkijken, duurzaam, fijn als starter en dat blauw is wel geweldig) en naar wat ik van Sylvia begrijp in haar ongoing review deze ook heel comfortabel zit. Ik vraag me alleen af of comfort niet te veel ten koste gaat van de sportiviteit want met de ST1X zit ik eigenlijk wel prima al had ik na een testrit naar het werk wel last van een tintelende rechterarm en rechtervoet (had ik niet bij de 72km trip met mijn vader). Ik heb bij die ST2 bij het stuur ook zo een iets te sterk "tourfiets" gevoel, of moet ik dat net zoeken als starter?

Wat merk ik nu met de ST1X: ik haal net de 45kmph niet (of ik moet heel hard stampen) en dat kriebelt wel wat. 42.2 is zowat mijn kruissnelheid. Is dat te verwachten? Hoe ervaren jullie dit?
Ga ik met de ST2 niet NOG rechter zitten dan met de ST1X en dus snelheid verliezen?
Ergens wringt het ook dat de ST2 uitgerust is met de Cyro en niet met de Syno (in relatie tot snelheid), van wat ik hier allemaal lees zit er toch nog een verschil tussen die twee waarbij je van de ST3 wel meer prestaties mag verwachten. Als ik naar mijn gewicht kijk en het feit dat ik wat gefixeerd ben op die 45kmph langs het kanaal doet me dat soms toch even twijfelen of ik niet beter voor de ST3 ga, met alle nadelen van dien (ketting, onderhoud, al dat gedoe)
Ik vind het ook wat raar dat Stromer voor de ST2 een gripshifter gekozen heeft? Dat "voelt" niet echt goed aan op een speedpedelec?

Misschien een luxe probleem, maar als ik zoveel geld uitgeef aan een fiets, dan durf ik liever een model hoger nemen als ik er meer plezier van ga hebben ipv 2 of 3 jaar later een compleet nieuw exemplaar te moeten bstellen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die ST1 X die je in bruikleen hebt. Is dat een 2017 of een 2018 en later model? Hoe staat de gevoeligheid van de trapsensor ingesteld?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ondersteuning van de ST1 en de ST1 X (vanaf 2018) is min of meer vergelijkbaar. De ST3 ondersteunt beter. Dat merk je aan dat je sneller aan topsnelheid zit, die topsnelheid langer volhoudt, en dat de snelheid minder hard inzakt bij wind tegen, vals plat omhoog etc.

Fietshouding: ST1 X en ST3 hebben een vrij sportieve zit. De ST1 heeft dat af fabriek niet, maar je kunt de stuurpen lager monteren door de spacers aan de bovenkant te plaatsen, je kunt de stuurpen omkeren, en je kunt een ander stuur monteren. Dus als je wil kun je er wel sportiever op zitten dan standaard het geval is, vang je ook minder wind en dat komt de snelheid en actieradius ten goede.

De ST1 X heeft 26" wielen, de ST1 en ST3 hebben 27,5" wielen. In de praktijk stuurt de ST1 X wat vinniger, de ST1 en ST3 liggen stabieler op de weg en dat is vooral lekker als je lange stukken rechtuit wil blazen.

De ST2: 27,5" wielen, ondersteuning is vergelijkbaar met de ST1. De riem is fenomenaal en met een gripshifter is niks mis, dat schakelt prima. (Ik zie niet in waarom dat niet wenselijk zou zijn op een SP.) Je hebt wel maar 5 versnellingen. Of dat een probleem is hangt af van hoeveel je schakelt. Rij je op deze ST1 X continu op de 11, dan is zo'n vijfbak ook prima.

Verder nog twee dingen over de snelheid, die elkaar een beetje tegen spreken: staar jezelf niet blind op altijd topsnelheid willen rijden. De meeste ongelukken met Stromers gebeuren binnen de eerste 500 a 1.000km; je geeft een klap geld uit voor snelheid en dus voel je de behoefte om die snelheid ook altijd te rijden. Wees voorzichtig, en geniet ook een beetje onderweg ;-) Wat spreekt dit tegen: als je eenmaal op een Stromer met krachtigere ondersteuning hebt gereden, dan kan ik je uit ervaring vertellen dat het altijd een klein beetje zal blijven 'knagen' wanneer je met minder genoegen neemt. Budget een reden zijn om dat toch te doen, en die riem op de ST2 natuurlijk ook.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WattsUp
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 nov 2020, 20:35
Locatie: Beringen

Aangezien ik een toeter heb en afga op je post hier (viewtopic.php?p=71040#p71040) is het volgens mij een 2018 model. Hoe kan ik dat 100% zeker verifiëren?

De pedal sensor staat op 90%.
Stromeur schreef: 25 nov 2020, 00:48 De ondersteuning van de ST1 en de ST1 X (vanaf 2018) is min of meer vergelijkbaar. De ST3 ondersteunt beter. Dat merk je aan dat je sneller aan topsnelheid zit, die topsnelheid langer volhoudt, en dat de snelheid minder hard inzakt bij wind tegen, vals plat omhoog etc.
Sneller aan topsnelheid is niet nodig, dat gaat echt vlot genoeg, 't is eerder die max niet kunnen halen of echt bijzonder hard moeten stampen.
Fietshouding: ST1 X en ST3 hebben een vrij sportieve zit. De ST1 heeft dat af fabriek niet, maar je kunt de stuurpen lager monteren door de spacers aan de bovenkant te plaatsen, je kunt de stuurpen omkeren, en je kunt een ander stuur monteren. Dus als je wil kun je er wel sportiever op zitten dan standaard het geval is, vang je ook minder wind en dat komt de ondersteuning en actieradius ten goede.
Dat gaat iets voor vader zijn om dit soort dingen te doen, maar het is wel goede info, bedankt!
De ST1 X heeft 26" wielen, de ST1 en ST3 hebben 27,5" wielen. In de praktijk stuurt de ST1 X wat vinniger, de ST1 en ST3 liggen stabieler op de weg en dat is vooral lekker als je lange stukken rechtuit wil blazen.
Aha, dus voor "kanaalrijden" is dat wel fijn dan.

De ST2: 27,5" wielen, ondersteuning is vergelijkbaar met de ST1. De riem is fenomenaal en met een gripshifter is niks mis, dat schakelt prima. (Ik zie niet in waarom dat niet wenselijk zou zijn op een SP.) Je hebt wel maar 5 versnellingen. Of dat een probleem is hangt af van hoeveel je schakelt. Rij je op deze ST1 X continu op de 11, dan is zo'n vijfbak ook prima.
Effectief :) . Aangezien ik weinig met moderne fietsen gereden heb (ik rij nu met een fiets van 80 jaar oud (!) rond) is schakelen en conditie en hogere RPM mij redelijk onbekend en trap ik dus altijd zwaar en in "hoogste verzet" zoals we dat dan zo mooi zeggen in België :) .

Verder nog twee dingen over de snelheid, die elkaar een beetje tegen spreken: staar jezelf niet blind op altijd topsnelheid willen rijden. De meeste ongelukken met Stromers gebeuren binnen de eerste 1.000km; je geeft een klap geld uit voor snelheid en dus voel je de behoefte om die snelheid ook altijd te rijden. Wees voorzichtig, en geniet ook een beetje onderweg ;-) Wat spreekt dit tegen: als je eenmaal op een Stromer met krachtigere ondersteuning hebt gereden, dan kan ik je uit ervaring vertellen dat het altijd een klein beetje zal blijven 'knagen' wanneer je met minder genoegen neemt. Budget kan wel degelijk een reden zijn om dat toch te doen, en die riem op de ST2 natuurlijk ook.
Ja, precies. Ik heb met plezier jouw ervaringen gelezen, ook de ongevallen topics en ik heb letterlijk hetzelfde nog gezegd tegen mijn vader "ik betaal echt Porsche-geld voor een fiets, dan verwacht ik ook dat dat ding presteert als een Porsche". :bn: . Maar ik heb nu nog niet eens deftig zonder te veel moeite te moeten doen die 45 gehaald, ja dat vind ik dan wel bijzonder...
Laatst gewijzigd door WattsUp op 25 nov 2020, 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Toeter, remlicht en kleurendisplay: dan is het een 2018 model of later.

Trapsensorgevoeligheid staat al flink hoog, maar probeer eens hoe hij rijdt als je 'm op 100% zet? Dan heb je maximale ondersteuning.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WattsUp
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 nov 2020, 20:35
Locatie: Beringen

Stromeur schreef: 25 nov 2020, 00:52 Toeter, remlicht en kleurendisplay: dan is het een 2018 model of later.

Trapsensorgevoeligheid staat al flink hoog, maar probeer eens hoe hij rijdt als je 'm op 100% zet? Dan heb je maximale ondersteuning.
Jup, bij deze confirmed, dan is het een 2018 model.
Ik zal morgen eens testen :)
WattsUp
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 nov 2020, 20:35
Locatie: Beringen

Begrijp ik dan ook dat ik de ST2 later ooit sportiever kan maken net zoals de ST1 door het stuur of spacers te verzetten?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Yup.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WattsUp
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 nov 2020, 20:35
Locatie: Beringen

Sylvia, de motor Cyro vs Syno is dan voor jou ook geen reden om te wachten op een hoger model (bv een ST4 of een ST3 ofzo) wat later misschien met riem wordt geleverd?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hoewel ik de nieuwe ST2 een supergave Stromer vind, heb ik inderdaad een aantal redenen om te wachten op een hoger model met riem, want ik wil:

- een sportievere SP (zithouding maar zeker ook uiterlijk)
- meer verzetten, want ik schakel veel. Ik hoop op een PINION
- maximale ondersteuning, ik ben verwend met mijn ST2 S en ik wil geen stap terug

Ik heb ook helemaal geen haast, mijn ST2 S rijdt al drie jaar als een zonnetje :-)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie