vermindering vermogen

Plaats reactie
Pemarten
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 dec 2018, 23:04

hallo!

Ik rij bijna 2 jaar met de stromer ST2 2018. Heb nu ongeveer 8000 km. Nu heb ik al een tijdje iets vreemds voor. Ik rij 's ochtends naar mijn werk (28km) aan vol vermogen (45 km/uur) en hou hierbij 55 tot 60 % batterij over.
Als ik dan 's avonds vertrek van op het werk aan de 55-60 % batterij haal ik geen 45 km/uur meer. Het is alsof mijn fiets al in spaarmodus gaat voor als de batterij bijna leeg is ( <30% ). Ik rij dan maar 42 km/ uur meer..
Heeft iemand hier ervaring mee, of is dit een instelling die verkeerd staat? Ik vind het alleszins niet!

Ps, het ligt niet aan de benen :bj

Bedankt voor enige reacties!

Peter
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pemarten schreef: 24 nov 2020, 10:14 Het is alsof mijn fiets al in spaarmodus gaat voor als de batterij bijna leeg is ( <30% ).
Dat is het ook.

Dit is een instelling die van Stromer uit is bepaald en waar wij als eindgebruiker niets aan kunnen veranderen. Bijladen op je werk is de beste optie. Zoveel mogelijk deelladingen is sowieso beter voor de levensduur van je accu.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Pemarten
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 dec 2018, 23:04

Dus ook al heb je nog 60%, gaat hij al over naar de 30 % - modus? Zou dit veranderd zijn door Stromer/ fietsenmaker dan want vroeger was dit het geval niet.
Ik ga het bekijken om een nieuwe fietslader aan te schaffen! Lijkt me sowieso interessant want met de kou/ wind tegenwoordig haal ik de 60 km soms nipt.. :-)


bedankt voor het snelle antwoord Stromeur!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik weet niet met welke curve de ondersteuning wordt afgebouwd. Ik merk het bij mijn ST2 S 2017 al als ik nog 70% over heb, maar dat gebeurt wel geleidelijk.

De kou zal niet helpen, en misschien is je accu ook al licht gaan degenereren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Sowieso heb ik ook altijd het idee dat bij het koudere weer de stroom wat stroperige uit de accu komt bij wijze van spreken. Ik laadt nu ook bij op werk, terwijl dat in de zomer vaak niet nodig is.
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

thijser schreef: 24 nov 2020, 19:58 Sowieso heb ik ook altijd het idee dat bij het koudere weer de stroom wat stroperige uit de accu komt bij wijze van spreken. Ik laadt nu ook bij op werk, terwijl dat in de zomer vaak niet nodig is.
Dat is ook precies wat er gebeurt. Li-ion accu's bevatten een vloeistof, die wordt wat minder vloeibaar in de kou en daarmee kunnen ze hun energie minder goed kwijt.

De accu terug naar kamertemperatuur laten komen en de energie (die er wel gewoon zit) kan weer vrij stromen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Klopt helemaal. Merkte gisterenochtend met de st3 ook dat ie niet echt vooruit te branden was. De fiets staat thuis in de koude garage. Terugweg komt hij uit een warm serverhok en gaat ie als de bliksem.
Het lijkt niet alleen door de accu te komen, want die staat thuis in de warme stoppenkast. Dus ook de koude motor helpt niet mee naar mijn idee.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Het max toerental van de motor (zonder begrenzing) wordt bepaald door de accuspanning, dus hoe lager de accu spanning hoe lager de max snelheid. De eerste 40 tot 60% van de accu ontlading zal de controller de snelheid begrenzen op 45 km/h en merk je er niets van, daarna is het de lager wordende spanning van de accu die de max snelheid naar beneden haalt. Dat is dus geen geprogrammeerde power setting voor meer actieradius.
Koude zorgt voor meer inwendige weerstand in de accu en dus minder stroom en een lagere bruikbare spanning --> de 2 grootheden die samen het vermogen bepalen en dat merk je dan wel.
Plaats reactie