soorten remblokken st1

dj.fons
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 nov 2020, 09:12
Locatie: antwerpen
Merk SP: st1 2020
Km-stand: 29000

hallo, nieuw lid hier ,maar lees al een tijdje mee sinds ik mijn st1 heb.(Nu 3200km)
Als ik alleen met mijn voorrem rem gaat er een vibratie doorheen heel de fiets.
Dit heeft hij al vanaf dat ie een week oud was,
Ik dacht dat er mss wat speling op het balhoofd zat.
Bij het eerste nazicht gemeld aan de FM, die balhoofd nagezien heeft maar was ok.
FM heeft de remmen gereinigd , zat veel vuil tussen ?
Dit is een kleine week beter gegaan , maar terug vibreren bij remmen met alleen voorrem.
heb dan zelf eens een kijkje genomen en gezien dat de klauw niet goed is uitgelijnd, ook gezien dat door de slechte uilijning 1 blokje bijna weg is en het ander nog ong.80%.
Ik rij in weer en wind en vind ondaks de slechte uitlijning dat ze toch redelijk snel slijten.
Zijn er andere iets slijtvastere remblokken te verkrijgen?
heb aan het googelen geweest maar wordt er niet wijzer van :?
Uitlijning kan ik zelf als de blokken vervangen worden , doe ik ook zelf !
bedankt alvast
Playing the waiting game🕠st3 pinion ipanema brown on the way🙌🏻
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik zou die rem toch eens laten nakijken, het hoort niet dat 1 blok veel harder slijt dan de andere.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Waarschijnlijk zijn er heel veel alternatieve remblokken, standaard, kevlar (hard remmen, maar ook hard slijten, sintered (duurzaam in slechte condities, maar laten ook je remschijven harder slijten) enz.

Misschien heb je een luie piston, waardoor er 1 blok harder slijt dan een ander. Vaak gevolg van wat vuil rond de piston, waardoor deze minder soepel beweegt.

Wat ook iets help tegen trillen en piepen is om de haakse randen van de remvoering heel iets schuin te vijlen, zodat de rem iets fijner aangrijpt.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Vibratie --> controleer je spaakspanning vooraan eens. Eventueel de spaken allemaal een 1/4 toer vaster zetten en zien of het beter is. Ik heb de spaken allen een 1/2 toer vaster gezet (eerst een 1/4, testen en dan nog eens een 1/4) en enkel bij heel hard remmen is de vibratie er nog een klein beetje.
Ongelijke slijtage --> uitlijning en/of 1 zuiger gaat niet ver genoeg terug.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Jins schreef: 21 nov 2020, 16:49 controleer je spaakspanning vooraan eens
Hoe moet je die dan controleren ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
dj.fons
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 nov 2020, 09:12
Locatie: antwerpen
Merk SP: st1 2020
Km-stand: 29000

Bedankt voor de snelle reacties,
Spaken aandraaien , daar ga ik me niet aan wagen denk ik, zal voor de fm worden , ik had er niet echt aandacht aan geschonken maar als ik vertrek hoor ik af en toe een soort tikkend/schurend geluid de eerste meters vooraan, dacht dat het vuil/bladeren waren die tussen band en spatbord zaten , maar na bovenstaand bericht gelezen te hebben zal het idd iets met spaken/wiel te maken hebben denk ik.
Indien zo, kan ik nog enkele dagen voortrijden zo? Heb geen ander vervoermiddel🤷🏼‍♂️
Playing the waiting game🕠st3 pinion ipanema brown on the way🙌🏻
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als het aanlopende remblokjes zijn dan kan dat helemaal geen kwaad.

Mocht je nieuwe laten plaatsen, dan caliper opnieuw uitlijnen en de remblokjes eerst stevig inremmen. Verder controleren of alle boutjes van de remschijf en je voorwiel nog wel goed vast zitten, want die vibratie vind ik wel vreemd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
dj.fons
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 nov 2020, 09:12
Locatie: antwerpen
Merk SP: st1 2020
Km-stand: 29000

Excuus , heb me verkeerd uitgedrukt denk ik,
Het tikkend/schurend geluid is zeker NIET het aanlopen van de blokken, hoor het alleen de eerste meters na vertrek als de fiets langere tijd heeft stilgestaan , daarna niet meer.
Blokken ga ik zo gauw mogelijk vervangen en uiteraard de klauw beter uitlijnen
Playing the waiting game🕠st3 pinion ipanema brown on the way🙌🏻
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

dj.fons schreef: 21 nov 2020, 12:57 Ik rij in weer en wind en vind ondaks de slechte uitlijning dat ze toch redelijk snel slijten.
Van weer en wind slijten remblokken niet. Wel van je rijstijl.
Ik rijd al 17k met de eerste remblokken en die hebben nog meer dan 50% van de viering. Ik vertraag maximaal op de motor en anticipeer om hard remmen te voorkomen.
Vibreren kan uit een te dunne remschijf komen zoals op de ST3 zit. Jij remt nogal stevig omdat je remblokken snel slijten. Het verstevigde en stijvere hart van de ST5 schijven zullen minder trillen.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie