Nou ik wil al een tijdje mijn indruk erop zetten maar schiet er telkens bij in.
De ST5 was weg voor een beurt en ik kreeg een splinternieuwe ST2 in de schitterende blauwe kleur te leen om te testen. Wat is hij gaaf in die kleur !
Ik moet wel toegeven dat ik vanaf de kerst niet meer gefietst had, dat merk je wel aan de conditie en de kerstkilo's,,,(moet iet de schuld geven) dus na een week of 6 weer op de fiets.....
Wat valt mij op:
Lichtvoetig, de fiets voelt veel beweeglijker dan de ST5, op zich lekker, maar de ST5 voelt daardoor veel degelijker aan, en is ook koersvaster.
Zithouding is iets comfortabeler, niet specifiek op mij afgesteld, gewoon gefietst zoals gekregen
vreemd is dat ik meer last van mijn polsen/handen had dan op de ST5....misschien even wennen.
RIjcomfort was goed ik heb een geveerde voorvork en dit was een vaste, er zat wel een verende zadelpen op (kinekt) alleen verkeerde veren voor mijn gewicht....dus geen zadelvering
toch vond ik het comfort goed, wat een paar goede banden kunnen doen.
Wegligging is goed zoals gezegd de ST5 is koersvaster op rechte stukken, maar het bochtenwerk is net wat makkelijker en de banden zijn erg goed, al zijn die van de ST5 ook echt goed, winterbanden is er nooit van gekomen op de ST5 door de levertijden van de banden en toen was het alweer mooier weer.
Ondersteuning was goed de ST2 verraste mij in de 5e versnelling reed hij echt lekker, 42 - 46 km/h was goed te doen, ik vond de stappen tussen de versnellingen niet fijn te groot van 4 naar 5, voor mijn gevoel heel snel trappen in 4 en dan vloeiend over naar 5, voelde voor mij niet lekker.
Batterij ging goed, met de ST5 als ik in stand 3 heen en weer wil moet ik op mijn werk laden nu, dat ging met de ST2 zonder bijladen. Ik had het idee dat wat de ST5 in de zomer kan met 1 accu dat de ST2 dat in de winter kan, dat is wel een voordeel. Gemiddelde snelheid zit bij de ST2 wel enkele kilometers lager....dus niet helemaal eerlijk vergelijk. Maar de 54 km retour WW met 10-15 Accu over is prima.
Schakelen, ik vond het enorm wennen, moest continu nadenken wat omhoog of omlaag was, daarbij als je doortrapte schakelde hij gewoon niet, het ging niet altijd soepel genoeg, maar ik denk als je meer rijd dat het wel intuïtief wordt, de ST5 schakel gewoon makkelijk, knopje omhoog is ....en altijd goed.
Geluid van het schakelmechanisme, men zegt altijd dat een riem stiller is, maar eerlijk gezegd tikte de naafversnelling harder dan mijn ST5 versnellingen, dus het geluid tijdens het fietsen was meer.
Kortom ik snap absoluut dat deze fiets een klantenkring heeft. Mooie heerlijk rijdende fiets met een goede actieradius en zeker in de 5 lekker rijdend goed op snelheid te rijden. Als ik een stapje terug zou moeten zou de keuze erg lastig zijn ST2 of ST3......voor alsnog zou ik toch eerst op de Klever X speed alpha pinion vallen.....maar daar zou ik eerst op moeten rijden en ervaren, the looks is minder maar het fietsen is toch het belangrijkste....
Maar de ST5 rijd heerlijk en nog geen reden om hem weg te doen anders dan dat het soms leuk is iets nieuws te kopen. hij is ook pas 7 maanden oud en 3999 km achter de rug