Ervaringen met de ST2 met riem

Harry00
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2020, 14:07
Locatie: Lewedorp
Merk SP: Stromer ST2 Belt LE

Een beetje gezonde inspanning lijkt mij normaal ? Met tegenwind moet je wel kracht zetten, maar boven de 40 is zeker haalbaar voor lange tijd.

Inspanning is zeker wel fijn. De mijne zakt echt helemaal in elkaar als er wat tegenwind is. Nu heb ik nog de standaard pedalen en kan dus mijn voet liften, maar niet trekken. Maar inzakken tot 25-26 lijkt mij wel erg veel. Voelt op die momenten gewoon als een hele logge, zware fiets. Hoe heb jij je instellingen dan staan?
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Harry00 schreef: 20 dec 2020, 14:06 Inspanning is zeker wel fijn. De mijne zakt echt helemaal in elkaar als er wat tegenwind is. Nu heb ik nog de standaard pedalen en kan dus mijn voet liften, maar niet trekken. Maar inzakken tot 25-26 lijkt mij wel erg veel. Voelt op die momenten gewoon als een hele logge, zware fiets.
Dat komt mij bekend voor, met de leenfiets, ik heb dit kunnen oplossen door de trapsensor opnieuw te kalibreren, hierna was het weer goed.
Ik gebruik onderstaande instellingen.
Afbeelding
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marco69 schreef: 20 dec 2020, 15:09 Ik gebruik onderstaande instellingen.
Motor-tuning heeft alleen effect op ondersteuningsstand 2. Gevoeligheid trapsensor en remkracht hebben invloed op alle drie de ondersteuningsstanden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Harry00 schreef: 20 dec 2020, 14:06 Maar inzakken tot 25-26 lijkt mij wel erg veel. Voelt op die momenten gewoon als een hele logge, zware fiets.
Die ST2 is niet goed afgesteld, ben ik 100% zeker van.

Kun je je herinneren of je het power-balkje op de display in het rood hebt gekregen? Als je je best doet (ik bedoel niet helemaal de longen uit je lijf trappen, maar wel even goed aan het werk) dan moet je het balkje in het rood kunnen krijgen.

Tijdens de eerste paar ritten op mijn test-ST2 was ik ook niet tevreden met de ondersteuning. Hij voelde aan als een illegaal opgevoerde 25km/u bike i.p.v. een Stromer. Wat ik ook deed, staand op de pedalen zo dol als ik kon, ik kreeg het ondersteuningsbalkje niet verder dan de helft.

I.o.m. met de FM heb ik de remsensor wat minder strak gezet, het achterwiel los gedraaid en opnieuw op 28Nm vastgezet, en de trapsensor gekalibreerd met snel en veel ronddraaien i.p.v. langzaam 1 a 2 keer. Hierna liep-ie als een zonnetje.

Ik heb n.a.v. jouw relaas mijn test-ST2 op een rondje meegenomen, want ook hier waait vandaag dik windkracht 4. De eerste kilometers heb ik met pal wind tegen langs de Zeedijk geploegd. Het waait dan harder dan die 4 Bft; de wind komt met dik 5 Bft de dijk af rollen, nowhere to hide. Dan nog kan ik 37-39km/u blijven kruisen; ik moet wel trappen, maar hoef ook weer niet mega mega hard te werken. Als ik goed aan het werk ga, dan kom ik boven de 40km/u.

Met wind in de rug peddel ik fluitend naar 48,4km/u, met een zijwind kruis ik door met 45,5 a 46,5km/u, ook niks aan de hand.

Aan de Friese Zeedijk. Als je hier windkracht 4 a 5 tegen hebt, dan heb je 'm goed tegen:
20201220_160739.jpg
20201220_160739.jpg (5.28 MiB) 2694 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Harry00
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2020, 14:07
Locatie: Lewedorp
Merk SP: Stromer ST2 Belt LE

Dat wordt wordt nog wel interessant dan. Ik heb het achterwiel even gecheckt; stond naar mijn gevoel niet te vast. Heb het even opgelost en terug vast gezet op 28 Nm. Calibratie nog maar een keer uitgevoerd, morgen zien hoe het fietst. Kan hem altijd onderweg even hercalibreren met een snellere rotatie.

Maar het ondersteuningsbalkje? Het enige balkje wat ik tijdens het fietsen zie, is de laadtoestand van de batterij. Hoe kom ik bij een ondersteuningsbalkje? :bn:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Boven het balkje van de accu en het accu-percentage zie je een dun balkje. Het rode deel op onderstaande afbeelding toont maximale ondersteuning door de motor. (Dat andere stukje in het grijs, dat is voor de recup.)

Tijdens het fietsen loopt de mate van ondersteuning in het zwart op van rechts naar links, en bij maximale ondersteuning wordt dat balkje rood.

Toen mijn ST2 niet lekker reed, kreeg ik dat balkje écht met geen mogelijkheid verder dan de helft, ergo: de ondersteuning werkte niet naar behoren. Dat werd opgelost, en wanneer ik hier met windkracht 5 Bft tegen boven de 40km/u wil rijden, dan trap ik dat balkje het rood in.

Ondersteuningsbalkje OMNI C.png
Ondersteuningsbalkje OMNI C.png (68.75 KiB) 2635 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Harry00
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2020, 14:07
Locatie: Lewedorp
Merk SP: Stromer ST2 Belt LE

Geinig, dat hele balkje is me compleet niet opgevallen. Is dus zeker niet in het rood geweest, had ik zeker gezien aangezien dat een alarmkleur is. Morgen ook eens op letten.
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Stromeur schreef: 20 dec 2020, 11:36 Sowieso een zeer efficiënt ingerichte Stromer:
Thanks
Stromeur schreef: 20 dec 2020, 11:36Spirgrips (?),
Innerbarendsa® 411
Golvas schreef: 20 dec 2020, 12:07Je hebt de Touring vervangen door een Classic die dieper komt ... hoort dat bij zijn wintermodus of is het een definitieve switch ?
scherp! 👍 Dit is wintermodus. De spatlap wissel ik tegelijk met de winterbanden. In mijn omgeving wordt ook nogal wat geoogst en geploegd. Ondanks dat de akkerbouwers hun best moeten doen de weg schoon te maken blijft er soms zwarte pap achter op de weg.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Harry00 schreef: 20 dec 2020, 10:17
JanR schreef: 19 dec 2020, 19:42 Helaas had deze test-fiets een issue waardoor hij tegen de wind in niet vooruit te branden was. Met wind mee tot boven de 48 km/uur ondersteuning.
Tegen de wind in niet vooruit te branden... Dat klinkt als wat de mijne ook heeft. Geen wind makkelijk tot ruim 48 km/h, maar zodra er even wat wind van betekenis tegen is, zakt hij in no time terug naar 25-26. Was dat bij jouw test ST2 ook zo?
Klopt. De ondersteuning liep op een gegeven moment ook ver onder de 30 km/h.
De trapsensor stond op maximaal. Als ik met mijn ST1x tegen de wind in rijd houd ik hem makkelijk boven de 30 km/h met de trapsensor op 80%. Ik heb wel een 12-30 cassette dus een stuk meer bruikbare versnellingen.
Ik heb nog even in de instellingen gekeken maar kon niks raars ontdekken.
Wat me opviel is dat bij minimale ondersteuning dit niet op de display werd weergegeven.
Ook was het afremmen op de motor een stuk minder vergeleken met mijn eigen fiets.
Zelfs op de maximale stand.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Harry00 schreef: 20 dec 2020, 17:49 Geinig, dat hele balkje is me compleet niet opgevallen. Is dus zeker niet in het rood geweest, had ik zeker gezien aangezien dat een alarmkleur is. Morgen ook eens op letten.
Ik zou bijna denken dat de ondersteuning van jouw Twee bijna niks doet, ben benieuwd hoe het morgen gaat.

Ga er zelf niet teveel aan sleutelen als het inderdaad mis blijkt, de FM moet het oplossen. (Ik heb dat enkel in overleg met de FM gedaan.)

Schakel wel even door naar de 5 voor maximale ondersteuning en zorg dat de accu 100% opgeladen is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie