Ervaringen met de ST2 met riem

Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Stromeur schreef: 20 dec 2020, 16:08 Motor-tuning heeft alleen effect op ondersteuningsstand 2. Gevoeligheid trapsensor en remkracht hebben invloed op alle drie de ondersteuningsstanden.
Ok duidelijk :ay
Dit zijn de overige instellingen.
Afbeelding
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Harry00
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2020, 14:07
Locatie: Lewedorp
Merk SP: Stromer ST2 Belt LE

Dat zijn dezelfde instellingen als ik op de mijne heb. Eens zien wat er morgen gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
Devilskiss
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 dec 2020, 13:07
Locatie: Mechelen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Ondertussen ook mijn ST2 mogen ontvangen. dit is mijn eerste Speed Pedelec. Ik ben een fervent MTB en Racefiets rijder dus die ondersteuning is wel even wennen. Vrijdag een korte rit naar huis en dan gistere en vandaag ritjes gemaakt en elke paar kilometer wat gespeeld met de instellingen om de mogelijkheden van de fiets af te tasten. Grote verschillen tussen de standaard standen Standaard, Tour, Stad... Wel een aanrader voor wie niet bekend is met de instellingen om hier eens mee te spelen.

Voorlopig bevalt me de instelling Tour het meest. Hier rij ik vlot 48km/h zelfs met tegenwind al is het dan wel licht zweten. Zonder inspanning rij ik vlot 40km/h. Er stond wel wat wind en uiteraard is wind mee makkelijker maar de motor hielp echt wel voldoende bij tegenwind zelfs om 48km/h te halen op de display.

Wel begint de voorste schijfrem te "rinkelen" boven een snelheid van 40km/h. Harry00 had dit ook al gemeld in een reactie. Ik doe mijn onderhoud en herstellingen zelf aan mijn fietsen dus heb dan zelf even de remklauw wat afgesteld (als stond ze perfect). Na het aanpassen is het probleem niet weg maar nu begint het pas bij 45km/h. Ik denk dat het vooral door trillingen van het voorwiel is dat die schijf wat in beweging komt en de klauw raakt. Als het probleem blijft dan rij ik wel langs de winkel om dit te laten nakijken.

Verder bevalt de fiets me enorm. Ook wat gespeeld met de instellingen, versnellingen, snelheid etc en het effect op de batterijduur. De bedoeling is dat mijn vriendin met deze fiets mee kan rijden als ik met de koersfiets ritjes maak. Mijn hoop was dat we toch makkelijk 100km bereik zouden hebben en ik denk dat dit zeker mogelijk is. Het terugwinnen van stroom in afdaling (afremmen op motor) is een leuke feature. Gaat zeker van pas komen op vakantie als we ritjes maken met klimmetjes.

Ik heb veel reviews gelezen of indrukken van mensen die kloegen over de ondersteuning of die moeite hadden om snelheid te halen of aan te houden, mijn ervaring is zeer positief als je alle settings op max zet dan moet je heel weinig eigen energie verbruiken zelfs bij tegenwind en +45km/h maar dat vind ik dan weer teveel bromfiets... al zal ik dat zeker wel eens gebruiken op een luie dag.

Mijn doel zal zijn om een evenwicht te vinden in de instellingen om er een kleine training uit te halen aan een snelheid +40km/h en een maximale batterijduur.

Voorlopig zeer tevreden van de stromer ST2, prachtige blauwe kleur, je hebt veel bekijks als je stilstaat aan de lichten.. :D

Meer bevindingen zet ik binnenkort wel online als ik wat meer kilometers heb.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

tjeerd schreef: 20 dec 2020, 11:47 voor ons was het vooral belangrijk om te ervaren hoeveel verschil er zat tussen de oude ST1 en deze fiets qua rijgedrag en ondersteuning. Daarin zijn we niet genoeg overtuigd geraakt, zeker gezien het prijskaartje dat er aan hangt is het ons dan niet waard om de overstap te maken. Maar wilde de ervaring toch wel delen, die erg persoonlijk is natuurlijk.
Mijn ervaring is ook dat de nieuwe ST2 minder krachtig ondersteunt dan de klassieke ST2, zeker als die ST2 van na 1-1-2018 is. Maar hij ondersteunt absoluut beter dan de klassieke ST1.

Omdat we nu een meerdere verslagen van teleurstellende proefritten hebben gelezen, terwijl er ook eigenaren zijn (en ondergetekende tester) met goede ervaringen, krijg ik het gevoel dat ook deze ST2 niet lekker is afgesteld.

Ik denk dat dealers moeten wennen aan dit nieuwe Stromer model. Dat is niet om het goed te praten. Want als Stromer en de dealers sp's willen verkopen, dan moeten ze non-stop vlekkeloze testritten arrangeren en dat is nu niet het geval.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Harry00
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2020, 14:07
Locatie: Lewedorp
Merk SP: Stromer ST2 Belt LE

Stromeur schreef: 20 dec 2020, 16:33 Kun je je herinneren of je het power-balkje op de display in het rood hebt gekregen? Als je je best doet (ik bedoel niet helemaal de longen uit je lijf trappen, maar wel even goed aan het werk) dan moet je het balkje in het rood kunnen krijgen.

Tijdens de eerste paar ritten op mijn test-ST2 was ik ook niet tevreden met de ondersteuning. Hij voelde aan als een illegaal opgevoerde 25km/u bike i.p.v. een Stromer. Wat ik ook deed, staand op de pedalen zo dol als ik kon, ik kreeg het ondersteuningsbalkje niet verder dan de helft.

I.o.m. met de FM heb ik de remsensor wat minder strak gezet, het achterwiel los gedraaid en opnieuw op 28Nm vastgezet, en de trapsensor gekalibreerd met snel en veel ronddraaien i.p.v. langzaam 1 a 2 keer. Hierna liep-ie als een zonnetje.

Ik heb n.a.v. jouw relaas mijn test-ST2 op een rondje meegenomen, want ook hier waait vandaag dik windkracht 4. De eerste kilometers heb ik met pal wind tegen langs de Zeedijk geploegd. Het waait dan harder dan die 4 Bft; de wind komt met dik 5 Bft de dijk af rollen, nowhere to hide. Dan nog kan ik 37-39km/u blijven kruisen; ik moet wel trappen, maar hoef ook weer niet mega mega hard te werken. Als ik goed aan het werk ga, dan kom ik boven de 40km/u.
Vandaag even speciaal op dat balkje gelet. Zonder al te veel moeite in het rood te krijgen, bij zo'n 39 km/h. Maar nog steeds veel terugvallen bij tegenwind kracht 4/5. Max. 35-36 km/h. 40 kan ik echt gerust vergeten. Is al beter dan die 25-26 van de laatste keer (achterwiel opnieuw vast gezet op 28 Nm), maar als er nu ook nog een hellinkje op gefietst moet worden, houdt het bij 25-26 echt op. volgens mij hoor ik niet het gevoel te hebben dat ik tegen een begrenzer aan zit te trappen, maar dat gevoel is er dus wel, of ik steeds de rem wat intrek en weer los laat. Ik zal eens kijken of het terug zetten van de remsensor nog effect heeft.
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Harry00 schreef: 21 dec 2020, 17:58
Stromeur schreef: 20 dec 2020, 16:33
Vandaag even speciaal op dat balkje gelet. Zonder al te veel moeite in het rood te krijgen, bij zo'n 39 km/h. Maar nog steeds veel terugvallen bij tegenwind kracht 4/5. Max. 35-36 km/h. 40 kan ik echt gerust vergeten. Is al beter dan die 25-26 van de laatste keer (achterwiel opnieuw vast gezet op 28 Nm), maar als er nu ook nog een hellinkje op gefietst moet worden, houdt het bij 25-26 echt op. volgens mij hoor ik niet het gevoel te hebben dat ik tegen een begrenzer aan zit te trappen, maar dat gevoel is er dus wel, of ik steeds de rem wat intrek en weer los laat. Ik zal eens kijken of het terug zetten van de remsensor nog effect heeft.
Toch vreemd, vandaag stromende regen, flinke wind tegen en ik kwam wel boven de 40 uit. Gemiddelde op 36 over 25km. Natuurlijk zakte het soms naar 37 a 38 maar zodra ik achter wat bosjes of iets minder wind had dan schoot ik weer naar de 45.
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marco69 schreef: 21 dec 2020, 22:08 Toch vreemd, vandaag stromende regen, flinke wind tegen
Jij ook een nat pak vandaag? Hier nog eentje :mrgreen:


Ik vind het ook vreemd. Ik kan maar twee dingen bedenken:

- Sensorwaarden nakijken in het Servicemenu, die moeten tussen de 0,8 en 1,8V liggen.
- Trapsensor kalibreren en tijdens kalibratie de trappers een keer of 9 a 10 draaien. Staand naast de bike.

Als dat het niet is, en het aandraaimoment ook niet, dan is het er echt eentje voor de dealer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Harry00
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2020, 14:07
Locatie: Lewedorp
Merk SP: Stromer ST2 Belt LE

Sensorwaardes lijken mij normaal, al ben ik van die offset niet helemaal zeker...

Afbeelding

Wel kom ik in het foutcode menu dit tegen:

Afbeelding

Deze foutcode vind ik hier op het forum regelmatig terug viewtopic.php?t=425 en heeft betrekking op een batterijfout, waarbij, als ik het goed begrijp, ondersteuningsuitval ook mee samen kan vallen. Ik zal dit even overleggen met de dealert.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Harry00 schreef: 22 dec 2020, 16:48 Sensorwaardes lijken mij normaal, al ben ik van die offset niet helemaal zeker.
De sensorwaarden zijn binnen spec, maar wel een stuk lager dan die van mijn test-ST2 (ik heb tussen de 1.4 en 1.5V).
Harry00 schreef: 22 dec 2020, 16:48Deze foutcode vind ik hier op het forum regelmatig terug en heeft betrekking op een batterijfout, waarbij, als ik het goed begrijp, ondersteuningsuitval ook mee samen kan vallen.
Klopt, maar die fout heeft zich voorgedaan op 10 december en heeft dus niks met jouw tests te maken. Bij zo'n fout krijg je ook echt "uitval", niet dat de Stromer ineens op niks meer trekt bij wind tegen.

Ben benieuwd wat de dealer ervan zegt allemaal.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 22 dec 2020, 17:21 De sensorwaarden zijn binnen spec, maar wel een stuk lager dan die van mijn test-ST2 (ik heb tussen de 1.4 en 1.5V).
Hoe liggen de sensorwaarden bij de andere ST2-SA rijders ? :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie