Rijgedrag
Ondersteuning:
De ST2 heeft op papier een krachtigere motor dan de ST1, maar in de praktijk is de ondersteuning vergelijkbaar. Dit betekent dat je vrij eenvoudig met 45 a 46km/u op de display kunt kruisen. De topsnelheid ligt rond de 48,8km/u. De ondersteuning zakt wel wat in bij serieus wind tegen (4 a 5 Bft), maar dan nog rij je met vergelijkbare inspanning rond de 37 a 39km/u. Zodra je de beschutting van bebouwing of bos in rijdt schiet de snelheid weer omhoog.
Opvallend, en direct een punt van discussie bij de aankondiging, is dat de ST2 'maar' vijf versnellingen heeft. Inmiddels weet elke SP-fabrikant dat 27 versnellingen volstrekt overbodig is op speed pedelec met motorondersteuning. Om die reden hebben huidige Stromers 10 of 11 versnellingen, dat is meer dan genoeg. Maar vijf?
- Stromer ST2 motor.jpg (2.78 MiB) 4163 keer bekeken
5 versnellingen:
Ja, vijf. En tot mijn eigen verbazing kon ik daar best goed aan wennen. Optrekken in de Drie, doortrekken in de Vier en naar topsnelheid in de Vijf. Schakelen met de gripshifter gaat lekker en elke klap in de hub is raak.
Heeft dit systeem ook nadelen? Ja: als je een ervaren fietser bent die gewend is om veel te schakelen dan is vijf versnellingen gewoon te weinig. Maar rij je nu al continu op de 11 (of de 13) of ga je voor het eerst serieus fietsen, dan is deze vijf-hub helemaal prima.
Het enige nadeel dat ik zelf aan het systeem ondervind is iets dat we ook al kennen van andere Stromers: de mate van ondersteuning wordt bepaald door de krachtsensor (TMM sensor): hoe meer kracht je op de pedalen zet, des te sterker de ondersteuning. Dit betekent dat de ST2 je, als je tegen de 40km/u rijdt in de Vier, min of meer 'uitnodigt' om door te schakelen naar de Vijf, zodat je makkelijker naar 45km/u gaat. Ik vind de cadans op het omschakelpunt eigenlijk te laag, want ik rij graag met een hoge cadans (95 a 100 RPM).
Hoewel dit 5-versnellingssysteem niet mijn eerste keuze zou zijn was ik, verwend nest dat ik ben met een 11-speed Shimano Di2-systeem, toch binnen twee weken gewend aan deze hub. Had ik in 2017, toen ik mijn eerste Stromer kocht, voor de keus gestaan tussen de ST1 X en deze ST2 met riem, dan was ik voor deze ST2 gegaan. (Maar nu wil ik toch liever een hub met meer versnellingen.)
Voor wie benieuwd is naar de detail cadansgegevens:
viewtopic.php?p=91538#p91538
Samengevat: in de vijfde versnelling op de ST2 rij je bij 45km/u een kleine 80RPM. Dit is hoger dan 'de 11' op Stromers met 27,5" wielen: daarmee rij je bij 45km/u bijna 72RPM. Persoonlijk vind ik allebei te laag. Een wat hogere cadans is beter voor je conditie en beter voor je knieën.
Actieradius
Met een 983Wh accu heb ik als klein en licht persoon (1,64m/56kg) in de winter (temperatuur tussen 0 en 7 graden) een actieradius van ca. 62km bij volle ondersteuning en volle bak fietsen. Dat heel erg netjes! In zomerse temperaturen mogen we hier natuurlijk nog een stuk meer van verwachten. Mij lijkt dat een actieradius van 65 a 75km in de zomer voor een persoon met een meer gemiddelde lengte en gewicht bij volle ondersteuning goed haalbaar moet zijn.
- Stromer ST2 Belt drive 2.jpg (191.68 KiB) 4163 keer bekeken