Ongoing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Stromer ST2 is gisteren opgehaald.

Bedankt Vietz voor de mogelijkheid om deze lang verwachte Stromer met riem op het rooster te leggen. Tof! Net als fabrikant Klever met het beta-test programma helpen jullie de SP-community geweldig op weg bij het maken van weloverwogen keuzes.

Eindverslag/conclusie over deze nieuwe ST2 met Gates riem volgt dit weekend.


Dag Stromer ST2 :ak Je bent een hele fijne -en mooie- Speed Pedelec.

Stromer ST2 Belt Gates.jpg
Stromer ST2 Belt Gates.jpg (3.56 MiB) 4785 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Meteen een nieuwtje: de nieuwe ST2 is, ondanks de naam, geen opvolger van de klassieke Stromer ST2 (2015-2018). De nieuwe ST2 is eerder een (nieuwe) ST1 met een riem, 5-versnellingshub en betere afmontage. Om die stelling te testen heeft de FM, nu ze toch helemaal naar deze Friese uithoek moesten rijden, meteen een demo-ST1 gedropt :)

Een 'rideable prototype' van de nieuwe ST1 heb ik kort voor de officiële lancering al eens getest in Groningen voor een eerste indruk review, maar nu kan ik een sales-exemplaar uitgebreider proberen. Meer info volgt!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Stromeur schreef: 13 jan 2021, 23:26 Meteen een nieuwtje: de nieuwe ST2 is, ondanks de naam, geen opvolger van de klassieke Stromer ST2 (2015-2018). De nieuwe ST2 is eerder een (nieuwe) ST1 met een riem, 5-versnellingshub en betere afmontage. Om die stelling te testen heeft de FM, nu ze toch helemaal naar deze Friese uithoek moesten rijden, meteen een demo-ST1 gedropt :)

Een 'rideable prototype' van de nieuwe ST1 heb ik kort voor de officiële lancering al eens getest in Groningen voor een eerste indruk review, maar nu kan ik een sales-exemplaar uitgebreider proberen. Meer info volgt!
Zo gaat die ST2S van jou, wel heel lang mee 😁😁😁
Succes👍
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eindverslag

Na een duurtest van bijna twee maanden mijn conclusie over de nieuwe Stromer ST2.

Uniek aan deze Stromer is dat dit de eerste riem-aangedreven Stromer is: de ST2 is uitgerust met een Gates Carbon Drive riem en ingebouwd 5-speed hub van Sturmey Archer. Hierdoor is de drivetrain nagenoeg onderhoudsvrij. Reinigen, drogen en smeren van je tandwielen en ketting behoren voorgoed tot het verleden. Af en toe een doekje over de riem halen en periodiek onderhoud bij de dealer is voldoende.

Stromer ST2 Belt Drive.jpg
Stromer ST2 Belt Drive.jpg (5.33 MiB) 4160 keer bekeken

In de afwerking is deze Stromer ST2 feitelijk een beter afgemonteerde ST1. Wat heeft de ST2, naast riem en hub, meer dan de ST1? Dit:

- 750W/40Nm motor
- Standaard 618Wh accu (983Wh in de ST2 LE)
- Volledige connectiviteit met OMNI C display
- Stromer E-Gridlock by Vee Tire banden
- Roxim Z4E Pro koplamp met high beam functie
- Clean cockpit


Eerste indruk

Wauw, wat is-ie mooi in Royal Blue, en wat is-ie ook weer lekker strak afgewerkt. Een echte eye-catcher waar ik veel opmerkingen en vragen over kreeg.

Stromer ST2.jpg
Stromer ST2.jpg (2.6 MiB) 4160 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Rijgedrag

Ondersteuning:

De ST2 heeft op papier een krachtigere motor dan de ST1, maar in de praktijk is de ondersteuning vergelijkbaar. Dit betekent dat je vrij eenvoudig met 45 a 46km/u op de display kunt kruisen. De topsnelheid ligt rond de 48,8km/u. De ondersteuning zakt wel wat in bij serieus wind tegen (4 a 5 Bft), maar dan nog rij je met vergelijkbare inspanning rond de 37 a 39km/u. Zodra je de beschutting van bebouwing of bos in rijdt schiet de snelheid weer omhoog.

Opvallend, en direct een punt van discussie bij de aankondiging, is dat de ST2 'maar' vijf versnellingen heeft. Inmiddels weet elke SP-fabrikant dat 27 versnellingen volstrekt overbodig is op speed pedelec met motorondersteuning. Om die reden hebben huidige Stromers 10 of 11 versnellingen, dat is meer dan genoeg. Maar vijf?

Stromer ST2 motor.jpg
Stromer ST2 motor.jpg (2.78 MiB) 4159 keer bekeken


5 versnellingen:

Ja, vijf. En tot mijn eigen verbazing kon ik daar best goed aan wennen. Optrekken in de Drie, doortrekken in de Vier en naar topsnelheid in de Vijf. Schakelen met de gripshifter gaat lekker en elke klap in de hub is raak.

Heeft dit systeem ook nadelen? Ja: als je een ervaren fietser bent die gewend is om veel te schakelen dan is vijf versnellingen gewoon te weinig. Maar rij je nu al continu op de 11 (of de 13) of ga je voor het eerst serieus fietsen, dan is deze vijf-hub helemaal prima.

Het enige nadeel dat ik zelf aan het systeem ondervind is iets dat we ook al kennen van andere Stromers: de mate van ondersteuning wordt bepaald door de krachtsensor (TMM sensor): hoe meer kracht je op de pedalen zet, des te sterker de ondersteuning. Dit betekent dat de ST2 je, als je tegen de 40km/u rijdt in de Vier, min of meer 'uitnodigt' om door te schakelen naar de Vijf, zodat je makkelijker naar 45km/u gaat. Ik vind de cadans op het omschakelpunt eigenlijk te laag, want ik rij graag met een hoge cadans (95 a 100 RPM).

Hoewel dit 5-versnellingssysteem niet mijn eerste keuze zou zijn was ik, verwend nest dat ik ben met een 11-speed Shimano Di2-systeem, toch binnen twee weken gewend aan deze hub. Had ik in 2017, toen ik mijn eerste Stromer kocht, voor de keus gestaan tussen de ST1 X en deze ST2 met riem, dan was ik voor deze ST2 gegaan. (Maar nu wil ik toch liever een hub met meer versnellingen.)

Voor wie benieuwd is naar de detail cadansgegevens:
viewtopic.php?p=91538#p91538

Samengevat: in de vijfde versnelling op de ST2 rij je bij 45km/u een kleine 80RPM. Dit is hoger dan 'de 11' op Stromers met 27,5" wielen: daarmee rij je bij 45km/u bijna 72RPM. Persoonlijk vind ik allebei te laag. Een wat hogere cadans is beter voor je conditie en beter voor je knieën.


Actieradius

Met een 983Wh accu heb ik als klein en licht persoon (1,64m/56kg) in de winter (temperatuur tussen 0 en 7 graden) een actieradius van ca. 62km bij volle ondersteuning en volle bak fietsen. Dat heel erg netjes! In zomerse temperaturen mogen we hier natuurlijk nog een stuk meer van verwachten. Mij lijkt dat een actieradius van 65 a 75km in de zomer voor een persoon met een meer gemiddelde lengte en gewicht bij volle ondersteuning goed haalbaar moet zijn.

Stromer ST2 Belt drive 2.jpg
Stromer ST2 Belt drive 2.jpg (191.68 KiB) 4159 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Veiligheid

Wegligging:

Zoals alle nieuwe-generatie Stromers met 27,5" wielen ligt ook deze ST2 weer als een huis op de weg. Ik vind dat heerlijk op de lange stukken rechtuit die ik hier in Friesland weg kan blazen. Zijwind doet 'm niks en ook in de bochten blijft-ie stabiel; je kunt de ST2 best lekker de bocht in gooien als de omstandigheden dit toelaten.


Banden:

Stromer 'verkocht' deze band tijdens het Stromer Universe Event in Genk aan mij als een nieuwe Vee Tyre die een stuk dichter bij de Pirelli's van de ST3 en de ST5 ligt dan de Vee op de ST1. En ik moet zeggen: niets is minder waar. Deze "Stromer E-Gridlock by Vee Tire"-band zou ik met een gerust hard onder elke Speed Pedelec leggen, ik vind 'm heerlijk.

Goeie grip: ik zou deze inzetten als 3-seizoenenband en 'm alleen vervangen door een winterband wanneer je onder serieus barre omstandigheden (sneeuw, ijzel, verraderlijke gladheid) doorrijdt. Ook het comfort is uitstekend: ik miste de geveerde voorvork en BodyFloat op mijn eigen ST2 S niet. De Stromer E-Gridlock by Vee Tire past op alle huidige Stromers met 27,5" wielen (ST1, ST2, ST3, ST5).

Stromer ST2 Vee Tyres.jpg
Stromer ST2 Vee Tyres.jpg (520.4 KiB) 4156 keer bekeken

Remmerij:

Dik in orde, vooral dankzij de grote 203mm remschijven. Ik heb er de nodige 'gecontroleerde noodstops' mee uitgevoerd en ik voel me daar oké mee. Deze Tektro's met grote schijven doen het beter dan Magura's met dubbele zuigers op kleinere schijven (die zitten op mijn ST2 S en voor op de Klever X-Speed PINION).


Verlichting:

Ook goed, vooral dankzij de high beam functie, die ik persoonlijk onmisbaar vind wanneer je veel over onverlichte wegen rijdt. Het lichtbeeld heeft een flinke dip vrij kort voor het voorwiel, maar op de snelheid van een speed pedelec is dit een stuk weg waar je niet kijkt; als je daar iets op je pad ziet, dan ben je toch te laat. M.a.w.: deze Roxim verlichting geef ik een "goed" (tegenover een "uitstekend" voor mijn eigen Supernova M99 PRO koplamp).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Conclusie

Ik vind de nieuwe Stromer ST2 met riem een hele leuke speed pedelec. Hij is verbluffend mooi in Royal Blue en heeft geen problemen of storingen gegeven gedurende de testperiode, terwijl ik hem goed op de proef heb gesteld in bakken regen en op slechte ondergrond.

Een actieradius van 68km bij volle ondersteuning met 983Wh accu is voor mij (klein en licht) in de winter (0-7 graden) bij aardig wat wind in onbeschut gebied supernetjes. Een meer gemiddeld persoon moet in de zomer met gemak 70km kunnen halen bij volle ondersteuning.

De ST2 ligt prettig op de weg en hij rijdt veilig dankzij uitstekende banden, goed verlichting met grootlicht-functie en prima remmen.

Door de riem en ingebouwde versnellingshub heb je geen omkijken meer naar drive-train onderhoud. Wat vónd ik het fijn om juist in deze drijfnatte twee maanden helemaal NIKS aan die riem te hoeven doen.

Heeft de ST2 ook nadelen? Dat ligt aan jouw wensen: hoewel ik het op papier niet echt zag zitten, kon ik goed uit de voeten met vijf versnellingen, maar voor mij persoonlijk blijft een 9- of 12-hub ideaal. Ook het frame moet je ding zijn: af fabriek heeft deze Stromer een comfortabele fietshouding. Ik zit liever sportiever. Dit is wel eenvoudig op te lossen door de stuurpen om te keren, wat spacers te verplaatsen en/of het stuur te vervangen. Ik denk trouwens dat veel mensen juist wel gecharmeerd zijn van de comfortabele houding op deze ST2.

Ik heb mijn best gedaan om gaten te schieten in deze nieuwe ST2, maar ik heb ze niet echt gevonden. Als ik al iets zou moeten zeggen, dan is het dat Stromer de ST2 iets meer 'pit' in de ondersteuning mee had mogen geven. Dat verdient-ie, want hij is duurder en beter afgemonteerd dan de ST1, heeft op papier een sterkere motor en voor wat betreft de (ruime) actieradius kan-ie het makkelijk hebben.

Of dit jouw Stromer is? Ga 'm testen, bekijk of je uit de voeten kunt met de cadans van vijf versnellingen en ervaar zelf of je lekker zit op dit 'comfort' frame. (En mocht je na een test besluiten om een ST2 LE incl. Stromer fietstassen kopen, vraag dan aan je FM om bescherming aan te brengen ter voorkoming van lakschade aan het frame.)

Rondrijden met deze nieuwe ST2 was een feestje en ik weet mede dankzij deze test 100% zeker dat mijn volgende Speed Pedelec een riem en versnellingshub heeft. Dat is echt ideaal.

20201220_160739.jpg
20201220_160739.jpg (5.28 MiB) 4154 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Mooie review Stromeur! Mede door jou beschrijving wordt mijn volgende SP ook eentje met riem. (Opvolger 3) :ay
Met vriendelijke groeten, Peter.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Luis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 nov 2020, 18:09
Locatie: Beringen
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 8453

Zeer degelijk eindverslag Stromeur. Hoewel ik pas donderdag naar het DIV kan om mijn ST2 LE in te schrijven, ben ik nu nog meer getriggerd om hem deze week (illegaal) uitgebreid te testen :aq .
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Wederom een mooie review, van een mooi fiets :cool2:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Plaats reactie