Ongoing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST2 belt drive.jpg
Stromer ST2 belt drive.jpg (3.4 MiB) 5007 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik blijf het een fantastisch mooie kleur vinden :ba
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat, en ik ben mega-fan van deze nieuwe "Stromer E-Gridlock by Vee Tire"-banden (alleen wie die namen toch verzint...)

Comfort, grip, stabiliteit; het contrast met de Schwalbe Super Moto X op de PINION die hier nu ook staat is groot. Die laatsten zijn prima bij mooi weer in de lente en zomer, maar met dit koude regenweer zou ik er winterbanden op leggen. Qua comfort vind ik de Schwalbes ook maar zozo, echter dat is minder problematisch omdat de PINION standaard met geveerde voorvork wordt geleverd. Zadelpenvering mist mijn lage rug op de PINION wel.

Op de VEE's en de ST2 voel ik mezelf prima in controle op natte paden vol trekkerblerf en ik mis de Kinekt + geveerde voorvork op mijn eigen ST2 S nauwelijks.

Ik kan alleen weinig zeggen over de lekbestendigheid; dat is iets voor de grootstedelijke kilometervreters en de Belgen, want ik rij op mijn routes niet lek, ook niet op andere banden. Behalve modder zijn de paden hier geweldig schoon (geen glas, staalborsteldingen e.d.)

Maar ik vind het écht goed nieuws dat-ie op alle huidige Stromers kan (ST1, ST2, ST3 en ST5). Het is een lekkere drie-seizoener. Kan alles wel hebben, behalve misschien sneeuw en ijs, dat kan ik nu niet testen.

New Stromer ST2.jpg
New Stromer ST2.jpg (3.4 MiB) 4952 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Dit lijkt een afgeleide van de Gridlock 42x622 van Vee Tire te zijn, maar een die alleen aan Stromer wordt geleverd.
Op de site van Vee Tire is de Gridlock niet meer beschikbaar. Staat wel in de catalogus van 2019. Kan zijn dat dat 'part of the deal' is.
Weinig info of de Energenic compound, 72tpi en 5mm rubber belt voor lekbestendigheid en comfort ook 1 op 1 geldt voor de Stomer variant.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

IMG_20201228_224647_020.jpg
IMG_20201228_224647_020.jpg (1.65 MiB) 4211 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Coole foto!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Thanks.

Waarschijnlijk wordt-ie deze week opgehaald. Ik vond de Stromer ST2 een feestje om mee te rijden. Zeker in dit eindeloze regen- en blerfweer. Al die tijd NIKS aan de drivetrain hoeven doen :)

Mijn volgende SP - welke het ook wordt - heeft een riem, 100% zeker.


Gedetailleerd eindverslag volgt binnenkort!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Stromeur schreef: 28 dec 2020, 23:34 Thanks.

Waarschijnlijk wordt-ie deze week opgehaald. Ik vond de Stromer ST2 een feestje om mee te rijden. Zeker in dit eindeloze regen- en blerfweer. Al die tijd NIKS aan de drivetrain hoeven doen :)

Mijn volgende SP - welke het ook wordt - heeft een riem, 100% zeker.


Gedetailleerd eindverslag volgt binnenkort!
Snap ik best...momenteel niet de beste tijd...maar ik zou ook graag een riem hebben.
Maar eerdat stromer een >ST2 heeft en levert zal wel een jaar of twee duren.

Ben benieuwd vergelijk ST2 en Klever....Klever is toch wat sterker en de pinion lijkt mij lekkerder dan de ST2 naaf,
Ook de 1200 accu....maar dat zegt niet alles ;-)

Momenteel neem ik de lader iedere keer mee en loop met de accu te sjouwen...liever niet :mrgreen:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MarcelH schreef: 29 dec 2020, 07:34 Ben benieuwd vergelijk ST2 en Klever....Klever is toch wat sterker en de pinion lijkt mij lekkerder dan de ST2 naaf,
Ook de 1200 accu....maar dat zegt niet alles ;-)
Ik vind voor beide modellen (heel) veel te zeggen:

- Actieradius Stromer ST2 met 983Wh accu versus Klever X-Speed PINION met 1200Wh accu: (letterlijk) gelijk.

- Aandrijflijn: allebei een Carbon Gates riem -> ook gelijkspel.

- PINION C1.12 versus Sturmey Archer 5-gear: PINION wint, heeft meer versnellingen en de hub voelt soepeler bij het schakelen. De gripshifter van de Sturmey Archer hub draait wel lichter dan die van de PINION.

- Ondersteuning: de PINION wint het van de ST2: krachtigere ondersteuning, hogere topsnelheid. Bij harde wind tegen zakt de ondersteuning bij beide bikes wel even hard in naar vergelijkbare snelheid.

- Banden: ST2 wint met goede grip en uitstekend comfort. Onder de PINION kun je het beste winterbanden leggen zodra de regenperiode begint (herfst).

- Remmerij: PINION heeft Magura remmen met dubbele zuigers voor. ST2 heeft Tektro remmen met grotere remschijven. Ik vind de remkracht van beide SP's zeer goed, maar de remmen van de ST2 zijn krachtiger. Dat zal 'm in de grotere schijven zitten.

- Verlichting: PINION wint. Allebei high beam (vind ik onmisbaar). De Roxim lamp op de ST2 is 'goed'. De Supernova op de PINION: 'zeer goed'.

- Zadel: een 10 voor de ST2, 6- voor de PINION.

- De PINION heeft af fabriek een geveerde voorvork, de ST2 niet. Maar: die heb je op de PINION ook echt nodig, omdat de banden nauwelijks comfort bieden. Persoonlijk vind ik zadelpenvering (optioneel) op de PINION ook onmisbaar.

- De PINION is hard voor de lage rug, vanwege de banden en het zadel (zie boven). Op de ST2 totaal geen last van.

- Connectiviteit/menu: de gebruikersinterface (OMNI C display en app) van de ST2 is veel beter. De PINION heeft geen connectiviteit, de app is prettig maar kan de bike niet bedienen en op de display door het menu navigeren is omslachtig.

- Stabiliteit: ST2 ligt stabieler op de weg, stuurt net wat rustiger. Al zou ik de PINION absoluut niet onrustig willen noemen en persoonlijk vind ik het nét wat smallere stuur van de PINION prettiger.

- Design: het is persoonlijk maar voor mij wint de ST2 met vlag en wimpel.

- Fietshouding: opnieuw persoonlijk. Beide hebben een backsweep-stuur, maar de PINION zit wat sportiever dan de ST2 en dat vind ik veel fijner. Maar: de houding op de ST2 kan uitgebreider getweaked worden. (Stuurpen van de PINION is niet vervangbaar, vooralsnog geen riser stuur beschikbaar en je kunt niet 'spelen' met spacers.)

- Beide bikes heb ik uitgebreid getest, ook onder slechte omstandigheden zoals zware regen, hobbeldebobbels en bakken blerf; ze bleven allebei storingsvrij.

- Prijs-kwaliteit: 6750 euro voor een ST2 Royal Blue met 983Wh accu, 7649 euro voor de X-Speed PINION met 1200Wh accu. Het komt er - voor mij - feitelijk op neer dat je voor 899 euro extra (of 959 extra als je vergelijkt met de ST2 Dark Grey) met een PINION C1.12 rijdt en krachtigere ondersteuning hebt.

De ST2 en de X-Speed PINION zijn verder twee totaal verschillende speed pedelecs, zowel in afmontage als design. De één doet het beter in verlichting, de ander beter op de banden, de één heeft voorvering, de ander is zonder al comfortabel genoeg, de één ondersteunt krachtiger, de ander remt beter, de één zit beter (voor mij), de ander kun je tweaken, wat de één mooi vindt, noemt de ander saai. En zo kun je heel veel dingen tegen elkaar wegstrepen.


Ik vind de keus tussen de Stromer ST2 en de Klever X-Speed PINION een dubbeltje op z'n kant. Maar het prijsverschil is geen dubbeltjeswerk: de X-Speed PINION is 899/959 euro duurder dan de nieuwe ST2 en dat is een fors bedrag.

Een weloverwogen keus tussen deze twee leuke SP's met riem kun je alleen maken op basis van een paar goeie testritten en het meewegen van persoonlijke wensen op het gebied van comfort, zithouding, budget, veiligheid en smaak.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik wil een SP met design, connectiviteit remmen, zadel en banden van de Stromer ST2, gecombineerd met de fietshouding, verlichting en PINION van de X-Speed PINION. Dat alles wil ik dan graag gemonteerd hebben op een sportief, strak ontworpen frame en voorzien van ondersteuning die die van mijn ST2 S op zijn minst evenaart.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie