Schakelen met de Sturmey Archer 5-gear hub gaat prima. De handgreep incl. gripshifter van Egron is net wat korter dan die van de X-Speed PINION, dus ook mijn kleine handen hoef ik nauwelijks te verplaatsen als ik wil schakelen. Iedereen met normale tot grote handen zal altijd goed zitten. Het schakelen gaat zwaar genoeg om niet per ongeluk te schakelen.
Schakelen gaat prima terwijl je doortrapt, ook staand op de pedalen probleemloos. Het is me wel een paar keer gebeurd dat terugschakelen van 4 naar 3 direct na het remmen niet ging; de gripshifter wil niet bewegen. Pedalen even stil en schakelen lukte wel meteen. Ik denk dat een gebruiker er snel aan gewend is hoe je wel of niet kunt doortrappen tijdens het schakelen, het is niet moeilijk. En het is heerlijk dat je ook kunt schakelen terwijl je je pedalen stil houdt, dus tijdens het uitbollen en vaart minderen of terwijl je staat te wachten voor rood licht.
De gear hub heeft een licht bijgeluid: ik hoor continu een zeer licht "tiktiktiktiktiktiktiktiktik". Het is vergelijkbaar met een derailleur. Nauwelijks hoorbaar, niet storend, maar een PINION is stiller. Ook hoor ik af en toen een ander kloinkje vanuit de hub, ik weet nog niet precies op welke momenten. Deze hub doet gewoon een tikkie lomper aan dan een PINION. Maar met in het achterhoofd dan een PINION C1.12 een klein vermogen kost, vergeef ik dat Sturmey Archer wel.
Ongoing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het was niet echt koud, vooral zeik en zeiknat. Maar regen vind ik helemaal niet zo erg
Ik vind 'm ook prachtig om te zien. Persoonlijk vind ik dat het ontwerp van de ST2 de vloer aanveegt met de Klever X-Speed PINION. Maar dat is een kwestie van smaak en de PINION presteert op andere vlakken weer beter dan deze Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Prachtig zeg, mooie impressie van een mooie bike en fijne moderne techniek....ja dit heeft de toekomst, je kan nog niet zo gauw de overbrengingsverhouding aanpassen en zoals ik wil tand voor tand op/aflopend schakelen...........maar da's ook wennen. Elk voordeel heeft z'n nadeel
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
Eindelijk een verslag ik zit al weken te wachten haha
Nee tof ! Leuk om te lezen en ik vindt hem ook prachtig in die kleur.
Ben erg benieuwd als je er eens wat langer op rijd hoe ver de accu je brengt....
Ik zou het schakelen ook wel missen denk ik, niet de actie op zich maar de lekkere cadans...zou bij de ST5 best een 11-12-13-14-15 willen ik rijd 95% van de tijd in 13 en 15 heel soms 11 maar dat is niet vaak....
Leuk ik kijk uit naar het volgende stukje, dank je
Nee tof ! Leuk om te lezen en ik vindt hem ook prachtig in die kleur.
Ben erg benieuwd als je er eens wat langer op rijd hoe ver de accu je brengt....
Ik zou het schakelen ook wel missen denk ik, niet de actie op zich maar de lekkere cadans...zou bij de ST5 best een 11-12-13-14-15 willen ik rijd 95% van de tijd in 13 en 15 heel soms 11 maar dat is niet vaak....
Leuk ik kijk uit naar het volgende stukje, dank je
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik vind het echt reuze meevallen, dat-ie "maar" 5 versnellingen heeft, zeker met deze verhoudingen. Wij willen graag verzetten voor vlak land. De 3, 4 en 5 zijn daar uitermate geschikt voor. Dat merkten FreddyH en ik in Genk ook al toen we 'm voor het eerst testten. De Zwitsers balen, die hebben te weinig opties voor een stevige klim.
Met mijn ST2 S gebruik ik in de praktijk meestal vier versnellingen. Op deze ST2 met riem gebruik ik er drie, waarvan twee het meest; de 3 en de 4. Voor mensen die graag met een lagere cadans rijden is de 5 beschikbaar. De motor doet zijn werk toch wel (Alleen ik moet er even aan wennen.)
Vooral als je hele lange stukken rechtuit rijdt op stille wegen (zeg enkele tientallen km's) is het prettig om een optimale cadans aan te kunnen houden, je raakt dan minder snel vermoeid. Dan is een traditionele cassette met kleine onderlinge stappen lekker. Maar zodra je route de nodige variatie heeft in snelheid, bochten, positie op de weg, veel door dorpen en steden, verkeerslichten etc. dan gaat dat met deze vijf-bak perfect.
Ik denk dat Stromer met deze ST2 een goeie move maakt; sportievelingen die veel schakelen houdt Stromer wel binnenboord met de derailleur-modellen. Met deze ST2 spreekt Stromer een nieuwe doelgroep aan: minder ervaren fietsers, mensen die niet bezig zijn met de beste smeermiddelen, twee kettingen, op maat gefreesde cassettes, optimaal sportieve/aerodynamische zit etc. Mensen die graag willen fietsen en die een luxe werkpaard zoeken.
De ST2 heeft een supercomfortabele zithouding (dat vind ik oprecht, ondanks het feit dat ik graag wat dieper zit, maar ook dat kun je eenvoudig regelen op deze Twee), een riem en gear-hub waar je exact niks mee hoeft te doen, goeie banden, dikke remmerij, uitstekende verlichting met grootlicht en dan ook nog eens een belachelijk mooi blauw frame. Ik heb er veel bekijks mee hier.
Met mijn ST2 S gebruik ik in de praktijk meestal vier versnellingen. Op deze ST2 met riem gebruik ik er drie, waarvan twee het meest; de 3 en de 4. Voor mensen die graag met een lagere cadans rijden is de 5 beschikbaar. De motor doet zijn werk toch wel (Alleen ik moet er even aan wennen.)
Vooral als je hele lange stukken rechtuit rijdt op stille wegen (zeg enkele tientallen km's) is het prettig om een optimale cadans aan te kunnen houden, je raakt dan minder snel vermoeid. Dan is een traditionele cassette met kleine onderlinge stappen lekker. Maar zodra je route de nodige variatie heeft in snelheid, bochten, positie op de weg, veel door dorpen en steden, verkeerslichten etc. dan gaat dat met deze vijf-bak perfect.
Ik denk dat Stromer met deze ST2 een goeie move maakt; sportievelingen die veel schakelen houdt Stromer wel binnenboord met de derailleur-modellen. Met deze ST2 spreekt Stromer een nieuwe doelgroep aan: minder ervaren fietsers, mensen die niet bezig zijn met de beste smeermiddelen, twee kettingen, op maat gefreesde cassettes, optimaal sportieve/aerodynamische zit etc. Mensen die graag willen fietsen en die een luxe werkpaard zoeken.
De ST2 heeft een supercomfortabele zithouding (dat vind ik oprecht, ondanks het feit dat ik graag wat dieper zit, maar ook dat kun je eenvoudig regelen op deze Twee), een riem en gear-hub waar je exact niks mee hoeft te doen, goeie banden, dikke remmerij, uitstekende verlichting met grootlicht en dan ook nog eens een belachelijk mooi blauw frame. Ik heb er veel bekijks mee hier.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Marco69
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
- Locatie: Abcoude
- Merk SP: ST2 LE
- Km-stand: 13.200
Ik voel een ST2 2021(LE) opkomen ....Stromeur schreef: ↑16 nov 2020, 18:58 De ST2 heeft een supercomfortabele zithouding (dat vind ik oprecht, ondanks het feit dat ik graag wat dieper zit, maar ook dat kun je eenvoudig regelen op deze Twee), een riem en gear-hub waar je exact niks mee hoeft te doen, goeie banden, dikke remmerij, uitstekende verlichting met grootlicht en dan ook nog eens een belachelijk mooi blauw frame. Ik heb er veel bekijks mee hier.
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ow, je hebt gelijk. Zal eens vragen of het niet past met deze kentekenplaathouder of dat ze 'm vergeten zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023