Ongoing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hoera! Na jaren wachten is-ie er. De eerste Stromer met riemaandrijving: de nieuwe Stromer ST2.

En dat werd tijd, want concurrenten zoals R&M, MTB Cycletech en Klever zijn er al even mee bezig.

Riemaandrijving is dé manier om mensen die wel willen fietsen, maar die er niet op zitten te wachten om elke 500km hun drivetrain te onderhouden, toch de speed pedelec op te krijgen. Ook is een SP zoals deze geschikt voor mensen die de krachtige motor graag het werk laten doen en die daarom bijna altijd op het zwaarste verzet rijden: geen frustratie over snelle slijtage van de ketting en het kleinste tandwiel.

Na de Stromer Universe Days in Genk en de Stromer testdagen bij diverse dealers druppelen de eerste indrukken van de nieuwe Stromer ST2 binnen. En hoewel er tijdens de aankondiging wat wenkbrauwen (incl. de mijne) omhoog gingen bij de ingebouwde vijf-bak -Sturmey wie?! maar 5 versnellingen?- zijn de eerste reacties positief. De mijne ook.


Maar een rondje om de kerk zegt niet alles. Niks is waardevoller dan een serieuze duurtest. Stromer dealer Vietz vond dat ook en ze mij hebben aangeboden om de nieuwe ST2 een maand lang in het veld te testen. Dus: na Klever gaan we voor Ongoiing Review Part II: de nieuwe Stromer ST2. (Spreekt voor zich: ik word hier niet voor betaald, mag 'm niet houden, krijg geen korting en ik mag over de ST2 schrijven wat ik wil.)

Naar verwachting wordt de ST2 volgende week bij mij afgeleverd en vanaf dat moment ga ik jullie doorlopend op de hoogte houden met indrukken, weetjes, foto's en natuurlijk een conclusie incl. vergelijking met concurrerende modellen.

Mochten jullie gedurende de testperiode vragen hebben, foto-verzoekjes, technische details willen weten: post ze in dit topic en ik ga ermee aan de slag.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is allemaal wel zo'n beetje bekend, maar voor de volledigheid lopen we de nieuwe Stromer ST2 nog even langs:


Algemeen

Het meest kenmerkende aan de nieuwe Stromer ST2 is de riemaandrijving gecombineerd met Sturmey Archer 5-speed gear hub. De versnellingsbak is - zoals we van de Stromer designers gewend zijn - keurig onzichtbaar ingebouwd in de motor. De bekabeling van de cockpit gaat via het balhoofd het frame in, waardoor ook deze ST2 weer een strakke, cleane look heeft.

De nieuwe Stromer ST2 is, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, geen opvolger van de "oude" ST2 (2015-2018); het is echt een totaal andere Stromer. Ander frame, andere fietshouding, andere afmontage, andere alles. Je kunt deze ST2 het beste zien als een kwalitatief beter afgemonteerde ST1 (zelfde frame, maar krachtigere motor, koplamp met high beam, OMNI C, 618Wh accu, andere banden) en met 5-gear hub + riemaandrijving.

Stromer trapt in november dit jaar af met de gelimiteerde ST2 LE (Launch Edition) in Royal Blue, standaard met 983Wh accu en voorzien van Stromer Amsterdam Bag dubbele fietstassen (2x15L).
Prijs: 6899 euro (alleen leverbaar in Sport-uitvoering, geen fabrieksopties mogelijk)

In februari 2021 volgt de standaard ST2, met af fabriek een 618Wh accu.
Deze is leverbaar in Dark Grey voor 5890 euro en Royal Blue voor 5950 euro.

Af fabriek zijn voor de ST2 tegen meerprijs grotere accu (814/983Wh), geveerde voorvork en geveerde zadelpen mogelijk. Bij de dealer kun je ook nog kiezen voor een ander stuur of andere stuurpen om je zithouding te optimaliseren.


Stromer ST2 Sport, Royal Blue:

Stromer ST2.png
Stromer ST2.png (327.97 KiB) 14637 keer bekeken

Stromer ST2 Comfort, met optionele geveerde voorvork en geveerde zadelpen:

Stromer ST2 Comfort.png
Stromer ST2 Comfort.png (337.55 KiB) 14637 keer bekeken


Specificaties

Motor; Stromer CYRO Drive IG 750W/40Nm
Versnellingssysteem: 5-Speed by Sturmey Archer met riemaandrijving
Accu: 618Wh (tegen meerrijs optioneel te upgraden naar 814Wh of 983Wh)
OMNI Interface C met 3G en Bluetooth connectiviteit
Maten: Sport: M <178cm | L >175cm. Comfort: M <178 cm
Kleur: Royal Blue, Dark Grey

Frame en voorvork: Aluminium
Velgen: Stromer 27.5 x 30 by Alexrims
Banden: Stromer E-Gridlock by Vee Tire | 57-584
Remmen: Stromer HD922 by Tektro, dubbele zuigers, 203mm remschijven
Crank: FSA Gossamer, Gates Sprocket 60T
Zadel: Ergon ST10
Koplamp Roxim Z4E Pro met high beam functie
Achterlicht met remlicht: Roxim R3E

Fabrieksopties

Raidon Black verende voorvork: 429 euro
Kinekt Seatpost verende zadelpen: 245 euro
Accu upgrade naar 814Wh: 460 euro
Accu upgrade naar 983Wh: 800 euro

Dealeropties

4 verschillende stuurpennen: 28 euro per stuk (ex montage)
2 verschillende sturen: 26/36 euro per stuk (ex montage)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zithouding

De geometrie van het ST1/ST2 frame heeft een relatief korte reach, wat betekent dat je redelijk rechtop zit (sportief/city). De ST3 en ST5 zitten sportiever. Houd hier rekening mee bij je modelkeuze en bepaal tijdens een goeie testrit wat voor jou het beste werkt.

Af fabriek wordt de ST2 geleverd met 0mm rise / 15° back sweep stuur en +17° stuurpen. Andere stuur- en stuurpenopties zijn via de dealer leverbaar en geven je de mogelijkheid om je zitpositie te tweaken naar jouw wensen.

Stromer ST2 stuur en stuurpenopties.png
Stromer ST2 stuur en stuurpenopties.png (173.3 KiB) 14631 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Ben benieuwd hoe de duurtest gaat bevallen :d3:
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Anders ik wel. Zien of de vijf versnellingen voldoen in het altijd waaiende Friesland, en hoe gaat het in de beschutte Leeuwarder binnenstad, accu paar keer leeg trekken en indicatie actieradius bepalen, kijken hoeveel druk je op de pedalen kunt geven tijdens het schakelen, noodstops met nieuw type bandjes testen in de herfstblerf, storingsgevoeligheid, algehele rij-ervaring, yadayada.

Wat ik alvast weet dankzij de Klever PINION beta-test: het is herfstig rotweer en ik ga optimaal genieten van het feit dat ik dankzij die riem na een rit in de regen exact NIKS aan de drivetrain hoef te doen. Ik vind ketting poetsen helemaal niet vervelend, maar het niet hoeven doen beviel me ook gevaarlijk goed.

Ik ga mezelf hier wel even mee vermaken :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Schullie1989
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP

Marco69 schreef: 27 okt 2020, 22:09 Ben benieuwd hoe de duurtest gaat bevallen :d3:
Ik ben ook zeer benieuwd. Marco en ik hebben allebei een nieuwe ST2 LE besteld. Nog meer mensen van dit forum? Wel beetje zuur dat jij zeer waarschijnlijk eerder gaat fietsen dan ons :o . Kun je mooi alvast de kinderziektes voor ons eruit halen en de mogelijke storingen alvast oplossen :ay :bp:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Schullie1989 schreef: 27 okt 2020, 23:19 Wel beetje zuur dat jij zeer waarschijnlijk eerder gaat fietsen dan ons :o .
Ik moet 'm na 4 weken weer inleveren, jullie niet ;)

Ik heb begrepen dat de bike die ik krijg een protoype/pre-productie exemplaar is. We moeten nog even zien hoe deze zich verhoudt tot de definitieve productie-Stromers.
Schullie1989 schreef: 27 okt 2020, 23:19 Kun je mooi alvast de kinderziektes voor ons eruit halen en de mogelijke storingen alvast oplossen
Het voordeel van zo'n duurtest via een dealer, die op zijn beurt zeer goede communicatie met Stromer heeft, is inderdaad dat we eventuele kinderziektes vrij rechtstreeks kunnen aankaarten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
+Stromer-033
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 aug 2020, 14:52

Wat super leuk zeg, een ongoing review van de ST2.
Ben ook heel benieuwd naar je bevindingen en ervaringen!

:cool2:
thaward
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jun 2020, 01:53
Locatie: Sint-Niklaas
Merk SP: Ellio original comfort
Km-stand: 1657

Super! Razend benieuwd ernaar..
Vooral ook hoe die presteert ten opzichte van de Klever..
Stromer heeft mn voorkeur, maar omdat ik veel in het donker(lees min 50%) moet rijden twijfel ik soms voor de klever met sterker koplicht.. Zal sowieso wachten zijn tot de kinderziektes er wat uit zijn en de klever er is met 1200Wh..
2023: ELLIO elite comfort red 🇧🇪
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

thaward schreef: 28 okt 2020, 09:04 twijfel ik soms voor de klever met sterker koplicht.
De ​Supernova M99 Mini Pro op de Klever X-Speed is inderdaad krachtiger dan de Roxim Z4E Pro op deze ST2. Het goede nieuws is wel dat ook de Roxim Z4E Pro high beam functie heeft.

Het goede nieuws is ook dat ik in Noord-West Friesland woon en dat de wegen hier bijna allemaal onverlicht zijn. Ik zal extra aandacht besteden aan de bruikbaarheid van de koplamp.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie