Ongoing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Ore123
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 jan 2021, 18:30
Locatie: Achterhoek
Merk SP: St 2 le
Km-stand: 0

Graag jullie mening en advies,
Ik ben inmiddels in het bezit van zo’n mooie blauwe fiets. Maar voor mijn gevoel ondersteunt hij onvoldoende. Dus terug naar de fm.
Die gaf mij een leenfiets mee. Dat was een groot verschil: fluitend tegen de wind in met ruim 40 km per uur en niet moe, bezweet of buiten adem. Ik dacht serieus; de fm heeft me een st 3 of 5 meegegeven! Maar het was “slechts” een st1.

Inmiddels mijn st 2 weer opgehaald, er is een nieuwe sensor ingekomen. Het is wel wat beter, maar nog steeds een serieus stuk zwaarder trappen dan de leen-st1. Dus opnieuw terug naar de fm.
Lang verhaal kort; fm beweert dat de fiets prima is. Het verschil wat ik ervaar komt door de riem. Met een ketting krijg je een betere ondersteuning. Hij raadt me daarom een st 3 aan.

Maar als ik hier zo lees dan moet die st 2 toch zeker zo makkelijk trappen als een st 1?
40 km per uur red ik echt maar een gedurende een kleine km of zo, en dan zak ik geleidelijk weer naar 31 km per uur, in ondersteuning 3 en versnelling 5. In versnelling 4 vind ik de cadans prettiger maar kom ik helemaal niet op tempo.
Extra info; ik ben ca 1.63, 53 kg en heb het kleinere frame. Fiets heeft de laatste updates gehad. Kalibreren van de trap sensor lijkt even te helpen maar niet voor lang, zowel staand al op de fiets zittend uitgevoerd, langzaam en snel.
Ik wil dolgraag de riem omdat ik geen onderhoud wil. Maar ik wil ook de prestatie van de leen st1 die ik een paar dagen gebruikt heb. Is deze wens terecht, of ben ik een zeurpiet en moet ik accepteren dat de st 2 zwaarder trapt, en dus voor mij moeilijk op die 40 km te krijgen is?

Met vr.groet,
Marjan
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mijn ervaring met de ST1 en ST2, welke ik direct na elkaar getest heb is dat deze zo goed als hetzelfde ondersteunen.

Zoals ik jouw verhaal lees is jouw ST2 dus niet zoals hij moet zijn. Ik zou dat niet accepteren.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Ik heb de ST2 even te leen gehad toen mijn ST5 voor onderhoud was.

Ik vond de 5e versnelling heerlijk voor mijn ritme en voelde een goede ondersteuning, reed er ook variërend 42-46 km/h mee zonder overdreven moe te worden.

Fietsenmakers zijn wel verschillend, mijn ST5 was geleverd door een andere fietsenmaker maar heb onderhoud door Vietz laten doen de laatste keer, hij heeft nog nooit zo lekker gefietst / ondersteund !
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ore123 schreef: 26 feb 2021, 05:24 Maar als ik hier zo lees dan moet die st 2 toch zeker zo makkelijk trappen als een st 1?
40 km per uur red ik echt maar een gedurende een kleine km of zo, en dan zak ik geleidelijk weer naar 31 km per uur, in ondersteuning 3 en versnelling 5. In versnelling 4 vind ik de cadans prettiger maar kom ik helemaal niet op tempo.
Extra info; ik ben ca 1.63, 53 kg en heb het kleinere frame. Fiets heeft de laatste updates gehad. Kalibreren van de trap sensor lijkt even te helpen maar niet voor lang, zowel staand al op de fiets zittend uitgevoerd, langzaam en snel.
Ik heb hier twee maanden een test-ST2 gehad, t.b.v. dit topic. Ik ben 1,64m en had ook maat S.

De eerste week vond ik de ondersteuning ook niet op peil. Als ik jouw ervaringen zo lees heb jij hetzelfde als ik in de eerste week. Mijn test-ST2 voelde eerder aan als een illegaal opgevoerde e-bike dan een speed pedelec. Maar na het correct op moment aandraaien van de achterwiel-as (en dat is itt andere modellen 28Nm!) was dat probleem 100% verholpen.

De ondersteuning van de ST2 is vergelijkbaar met die van de new ST1; de ST2 trekt iets braver op, maar kruisen boven de 40km/u en als het weer mee zit 47 a 48km/u op de display is echt geen énkel probleem. Laat je niks wijsmaken door de FM. Dit ligt NIET aan de riem. Jouw Stromer hoort te ondersteunen zoals een echte Stromer.

Vraag de FM of-ie het achterwiel op 28Nm zet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
de witte
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 dec 2020, 10:14
Locatie: Zelzate
Merk SP: Strömer St2 LE
Km-stand: 0

Ore123 schreef: 26 feb 2021, 05:24 Graag jullie mening en advies,
Ik ben inmiddels in het bezit van zo’n mooie blauwe fiets. Maar voor mijn gevoel ondersteunt hij onvoldoende. Dus terug naar de fm.
Die gaf mij een leenfiets mee. Dat was een groot verschil: fluitend tegen de wind in met ruim 40 km per uur en niet moe, bezweet of buiten adem. Ik dacht serieus; de fm heeft me een st 3 of 5 meegegeven! Maar het was “slechts” een st1.

Inmiddels mijn st 2 weer opgehaald, er is een nieuwe sensor ingekomen. Het is wel wat beter, maar nog steeds een serieus stuk zwaarder trappen dan de leen-st1. Dus opnieuw terug naar de fm.
Lang verhaal kort; fm beweert dat de fiets prima is. Het verschil wat ik ervaar komt door de riem. Met een ketting krijg je een betere ondersteuning. Hij raadt me daarom een st 3 aan.

Maar als ik hier zo lees dan moet die st 2 toch zeker zo makkelijk trappen als een st 1?
40 km per uur red ik echt maar een gedurende een kleine km of zo, en dan zak ik geleidelijk weer naar 31 km per uur, in ondersteuning 3 en versnelling 5. In versnelling 4 vind ik de cadans prettiger maar kom ik helemaal niet op tempo.
Extra info; ik ben ca 1.63, 53 kg en heb het kleinere frame. Fiets heeft de laatste updates gehad. Kalibreren van de trap sensor lijkt even te helpen maar niet voor lang, zowel staand al op de fiets zittend uitgevoerd, langzaam en snel.
Ik wil dolgraag de riem omdat ik geen onderhoud wil. Maar ik wil ook de prestatie van de leen st1 die ik een paar dagen gebruikt heb. Is deze wens terecht, of ben ik een zeurpiet en moet ik accepteren dat de st 2 zwaarder trapt, en dus voor mij moeilijk op die 40 km te krijgen is?

Met vr.groet,
Marjan
Heb ik ook gehad, via instellingen van de app alles op Max zetten en op stand 2 gezet. Plots ging alles terug zoals daarvoor.
Ore123
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 jan 2021, 18:30
Locatie: Achterhoek
Merk SP: St 2 le
Km-stand: 0

Oh, ik ben zo blij met jullie reactie! Voor de zekerheid ga ik nog even de tip van De Witte uitvoeren, maar als dat onvoldoende resultaat geeft, laat ik de fm naar de achterwielas kijken!
Pak van m’n hart!
Dank Marcel H, Stromeur en De Witte :ay
de witte
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 dec 2020, 10:14
Locatie: Zelzate
Merk SP: Strömer St2 LE
Km-stand: 0

Ore123 schreef: 26 feb 2021, 12:18 Oh, ik ben zo blij met jullie reactie! Voor de zekerheid ga ik nog even de tip van De Witte uitvoeren, maar als dat onvoldoende resultaat geeft, laat ik de fm naar de achterwielas kijken!
Pak van m’n hart!
Dank Marcel H, Stromeur en De Witte :ay
Gelukt ?
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik zou voor het losdraaien van de achteras (tot het moment dat je aan het achterwiel lichte speling voelt) gaan, het achterwiel vastzetten op het correcte aanhaalmoment en nadien de TMM sensor opnieuw kalibreren ... dit lost heel wat problemen met de ondersteuning op, op alle modellen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Ore123
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 jan 2021, 18:30
Locatie: Achterhoek
Merk SP: St 2 le
Km-stand: 0

Golvas schreef: 26 feb 2021, 19:21 Ik zou voor het losdraaien van de achteras (tot het moment dat je aan het achterwiel lichte speling voelt) gaan, het achterwiel vastzetten op het correcte aanhaalmoment en nadien de TMM sensor opnieuw kalibreren ... dit lost heel wat problemen met de ondersteuning op, op alle modellen.
Klinkt in mijn leken-oren als bijzonder goede tip. Helaas is fm nogal geïrriteerd doordat ik navroeg of die achteras op het juiste aanhaal moment staat... hij weigert er naar te kijken want ze zijn geen stelletje amateurs.... Hij zegt dat de fiets perfect is en dat als ik niet tevreden ben hem moet inleveren voor een st3

Jammer hè.

Over kleine 2 weken kan ik bij andere dealer terecht die hopelijk mij wel verder kan helpen. Aan de telefoon had deze andere FM in ieder geval al een paar tips die ik ook aan het uitproberen ben. Het komt er op neer dat de sensoren van de leg kunnen raken als je je voet bij bijv. een stoplicht op de trapper laat steunen.
Ook heb ik de indruk dat afremmen, en de manier waarop, effect heeft op de ondersteuning nadien.

Het is net of mijn fiets me niet begrijpt, en ik begrijp mijn fiets niet :bh:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ore123 schreef: 27 feb 2021, 16:12 Helaas is fm nogal geïrriteerd doordat ik navroeg of die achteras op het juiste aanhaal moment staat... hij weigert er naar te kijken want ze zijn geen stelletje amateurs
Pardon? Wat zijn dat voor een stel oelewappers?! Een dealer die wel wil verkopen, maar niet wil servicen.. En het is potverdorie één minuut werk voor ze.

Je Stromer ondersteunt niet goed. Iedereen die een ST2 heeft of heeft getest zal dat beamen. Zelfs als de dealer weigert om het aandraaimoment van de achterwiel-as te controleren, dan nog zal hij het probleem met de ondersteuning moeten oplossen.

Ik hoop dat dealer nummer twee wel goed met je mee wil kijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie