Ongoing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Harrievang
Pro
Pro
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 sep 2019, 23:37

Daar kan een middenmotor met Enviolo helemaal niet aan tippen ..Met een aangepast tandwiel achter t22 ipv t24 zal ik uitkomen op 87 rpm bij 45 !...
Het nadeel eigenlijk van Enviolo.
Voordeel van deze naaf is dat je er geen omkijken naar hebt....Zo heeft een nadeel wat trapfrequentie betreft weer zijn voordeel op gebied van onderhoud.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tussentijdse indruk: verlichting.

De verlichting op de Stromer ST2 bestaat uit drie onderdelen:

- Koplamp: Roxim Z4E Pro met high beam functie. 600 | 900 lumen
- Achterlicht: Roxim R3E met remlicht
- Stromer Daylight

Alle verlichting staat standaard aan. Dit is in de EU verplicht en het komt je zichtbaarheid in het verkeer enorm ten goede. Zeker onder de afslaande automobilisten die onze snelheid verkeerd inschatten zullen er veel zijn die dankzij onze verlichting toch nog op tijd denken: heeee, daar komt wel serieus wat aan rijden. En zit het je niet helemaal lekker, dan heb je de high beam om de onoplettende automobilist een seintje te geven. (Maar laat dat ding verder alsjeblieft uit bij tegenliggers, want je verblindt er mensen enorm mee.)



De Roxim Z4E Pro koplamp op deze ST2 kennen we al langer van de Stromer ST3 en natuurlijk heb ik extra gelet op het beruchte "Roxim Gat" dat naar voren kwam tijdens de Grote Stromer Koplampentest. Ja, het is waar: zowel bij dimlicht als grootlicht wordt het pad pal voor je Stromer uitstekend verlicht, vervolgens een meter of twee "weinig tot niks" en daarna begint de uitgestrekte, krachtige bundel die we willen hebben op een SP.

Persoonlijk vind ik dat Roxim gat geen probleem. Het deel van de weg dat minder goed verlicht wordt ligt zo dicht bij je bike, dat is een stuk weg waar je met onze snelheid sowieso niet kijkt. (Wat je daar ook ziet, je bent altijd te laat.) Op topsnelheid kijk ik veel verder vooruit. Ook in bochten heb ik nergens last van, maar dat komt misschien ook omdat ik bochten altijd vrij rustig neem.

In het aardedonker op onverlichte paden is de high beam ontzettend prettig. De bundel reikt voldoende ver en is krachtig genoeg om op volle snelheid door kunnen te rijden. Wat een vooruitgang t.o.v. het nachtpitje om mijn eerste Stromer, een ST1 X 2017. Als ik daarmee in het donker naar huis reed, moest ik mijn snelheid terug laten zakken naar rond de 35km/u, want sneller voelde absoluut niet veilig.

's Avonds/'s nachts in een goed verlichte stadse omgeving heb je de high beam verder niet nodig. De opbrengst van het dimlicht is erg goed en de bundel reikt meer dan voldoende ver. Inmiddels ben ik tot op het bot verwend met de Supernova M99 PRO op mijn ST2 S. Dat vind ik - nog steeds - de Koplamp der Koplampen en wat ik er vooral gaaf aan vind zijn de dagrijverlichting, automatisch dimlicht dankzij lichtsensor en fenomenaal grootlicht. Maar de Roxim Z4E Pro is voor mij zeker geen showstopper op de ST2. In tegendeel. Prima lamp!

Dimlicht:

Stromer ST2 verlichting.jpg
Stromer ST2 verlichting.jpg (5.01 MiB) 3277 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een remlicht is sinds 1-1-2018 verplicht op speed pedelecs. Op alle recente Stromers zit achter dezelfde verlichting: het Roxim R3E achterlicht met remlicht. Mijn ST2 S 2017 had al voordat het verplicht werd een remlicht, het Supernova M99 TAIL LIGHT-45. Deze Roxim en mijn Supernova zijn volstrekt vergelijkbaar. Prima ding.

Links mijn ST2 S 2017 met Supernova, rechts de ST2 2020 met Roxim:

Stromer remlichten.jpg
Stromer remlichten.jpg (3.05 MiB) 3276 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zoals eerder in dit topic vermeld is de Stromer dagylight unit voorin het balhoofd, die we al kennen sinds de ST2 in 2015 werd geïntroduceerd, door een Nederlands bedrijf in een nieuw jasje gegoten. Geen complete unit met USB aansluiting en losse LEDS meer. De USB aansluiting is eruit gehaald, en de afzonderlijke LEDs zijn vervangen door één strip.

Er zijn wat mensen teleurgesteld omdat de oude unit volledig in het frame verzonken was, terwijl de rand van deze nieuwe strip meer op het frame ligt. Ik til er niet zo zwaar aan, en mij lijkt dat deze nieuwe oplossing vochtbestendiger is. (Vocht in de vorige unit kwam weleens voor onder kilometervreters die hun Stromer zeer regelmatig in zware stortregen en sneeuw gebruiken.)

De kleur van deze nieuwe strip is iets warmer dan de oudere unit, en hij is feller. In het donker zie je weinig verschil in lichtopbrengst, maar overdag zeker wel. Ik zal ze ook nog een keer overdag samen buiten zetten.

Stromer ST2 verlichting 3.jpg
Stromer ST2 verlichting 3.jpg (2.29 MiB) 3275 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

@Stromeur, weet je of het mogelijk is om die koplamp van de nieuwe ST2 op de ST1 te zetten. Het licht van de ST1 is namelijk best matig en nu heb ik altijd een Lezyne lamp nodig als extra verlichting. Als het niet al te duur is zou ik liever de ST2 lamp hebben. En misschien ook de led-strip om een ST1.1 te maken van mijn fiets, ow en de banden :D
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zoran schreef: 26 nov 2020, 21:02 @Stromeur, weet je of het mogelijk is om die koplamp van de nieuwe ST2 op de ST1 te zetten. Het licht van de ST1 is namelijk best matig en nu heb ik altijd een Lezyne lamp nodig als extra verlichting. Als het niet al te duur is zou ik liever de ST2 lamp hebben.
Ik kan het niet met zekerheid zeggen. Maar mijn boerenverstand zegt: Roxim Z4 Elite / Roxim Z4E Pro, zo verschillend zullen ze niet zijn en je hebt die high beam knop al op de knoppenring van je ST1 zitten. Het is even de vraag hoe de test-run van je Stromer ermee omgaat als-ie een andere lamp detecteert. De controllers van de ST1 en ST2 zijn identiek, dus daar zul je geen problemen krijgen. Maar de OMNI modules zijn wel anders, en de FW ook. Ik weet niet wat jouw OMNI BT hier allemaal van vindt.

Maar anders jas je er gewoon ook een OMNI C in, dat is een officiële optie.

Je zou het kunnen voorleggen aan je dealer. Ik zal de mannen van Vietz ook eens vragen, maar ook voor hen is de ST2 een totaal nieuwe bike, hij is er nog maar net en waarschijnlijk hebben ze 'm nog niet uit elkaar gehad.
Zoran schreef: 26 nov 2020, 21:02 En misschien ook de led-strip om een ST1.1 te maken van mijn fiets, ow en de banden :D
Die bandjes dat gaat lukken. Zijn fijne banden hoor!

Voor de daylight unit moet je even figuurzagen in je Eentje :mrgreen: Heb 'm er even voorzichtig voor je uitgepeuterd:

Stromer ST2 Daylight.jpg
Stromer ST2 Daylight.jpg (153.32 KiB) 3236 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Stromeur schreef: 26 nov 2020, 21:34
Zoran schreef: 26 nov 2020, 21:02 @Stromeur, weet je of het mogelijk is om die koplamp van de nieuwe ST2 op de ST1 te zetten. Het licht van de ST1 is namelijk best matig en nu heb ik altijd een Lezyne lamp nodig als extra verlichting. Als het niet al te duur is zou ik liever de ST2 lamp hebben.
Ik kan het niet met zekerheid zeggen. Maar mijn boerenverstand zegt: Roxim Z4 Elite / Roxim Z4E Pro, zo verschillend zullen ze niet zijn en je hebt die high beam knop al op de knoppenring van je ST1 zitten. Het is even de vraag hoe de test-run van je Stromer ermee omgaat als-ie een andere lamp detecteert. De controllers van de ST1 en ST2 zijn identiek, dus daar zul je geen problemen krijgen. Maar de OMNI modules zijn wel anders, en de FW ook. Ik weet niet wat jouw OMNI BT hier allemaal van vindt.

Maar anders jas je er gewoon ook een OMNI C in, dat is een officiële optie.

Je zou het kunnen voorleggen aan je dealer. Ik zal de mannen van Vietz ook eens vragen, maar ook voor hen is de ST2 een totaal nieuwe bike, hij is er nog maar net en waarschijnlijk hebben ze 'm nog niet uit elkaar gehad.
Zoran schreef: 26 nov 2020, 21:02 En misschien ook de led-strip om een ST1.1 te maken van mijn fiets, ow en de banden :D
Die bandjes dat gaat lukken. Zijn fijne banden hoor!

Voor de daylight unit moet je even figuurzagen in je Eentje :mrgreen: Heb 'm er even voorzichtig voor je uitgepeuterd:


Stromer ST2 Daylight.jpg
Bedankt voor de antwoorden, led-strip gaat hem dus zeker niet worden, maar banden en verlichting zijn dus wellicht mogelijk. Ik denk dat ik een hele nieuwe Omni iets te duur vind voor de extra functionaliteit. Mijn dealer is Vietz maar ik heb de komende tijd niet echt tijd om er langs te gaan, dus als jij dat zou willen navragen, graag!
Stromer ST1 2019, rood
WattsUp
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 nov 2020, 20:35
Locatie: Beringen

Stromeur, zou je eens een verzetstabel/lijn kunnen maken van de ST2 op versnelling 5 aub?
Ik ben met name benieuwd naar het verzet van een ST1X 11-52 vs de 5 van Sturmey Archer want de ST2's zijn dun bezaaid om dit jaar nog te proefrijden en mijn bestelling zou dit jaar owv fiscale redenen nog buiten moeten.

EDIT: ik zie nu dat je hier al gereageerd had en het gaat testen, bedankt.
viewtopic.php?p=91285#p91285
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Yes, ik ga dit weekend even zien of ik mijn cadansmeter terug kan vinden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Frame geometrie:

De frame geometrieën van de nieuwe ST1 en deze nieuwe ST2 zijn identiek aan elkaar.

Het enige verschil tussen maat M en maat L is de hoogte van de zitbuis (A). Deze is bij de M 457mm en bij de L 508mm, wat simpelweg betekent dat je het zadel op de hoger kunt zetten dan op de M (en vice versa). De stuurpennen zijn wel verschillend: de stuurpen van de M is 90mm lang, die van de L 110mm.

De "reach", die behoorlijk bepalend is voor je zithouding, is bij de M en de L dus identiek; het enige verschil zit 'm in de stuurpen. En dat verklaart meteen waarom ik op de eerste ST1 die ik ooit testte, een L, eigenlijk wel prima zat: zolang het zadel maar laag genoeg kan (want ik ben 1,64m) maakt het verder niet uit en ik zit graag sportief.

De test-ST2 die ik nu hier heb staan is een maat M en ook daar zit ik prima op, al denk ik dat ik voor mezelf liever de langere stuurpen had gemonteerd omdat ik graag iets sportiever zit.

Als de ST3 en de ST5 wat te spartaans voor je zijn, dan is deze ST2 een supercomfortabel alternatief. Als je je wil kunt je je fietshouding eenvoudig wat sportiever maken met een rechter stuur, verplaatsen van spacers en evt, omdraaien van de stuurpen.


Stromer ST2 geometrie.png
Stromer ST2 geometrie.png (110.56 KiB) 2972 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie