Ongoing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dankzij de ervaring van Sele en de tip van MarcelH kwam ik erachter dan ook mijn test-ST2 nog twee FW-versies achterliep.

De ST2 kwam hier binnen met FW SUI FW 4.3.0.4:
SUI FW 4.3.0.4
22.10.2020

Nieuwe functies
Ondersteuning voor de nieuwe ST2 belt drive is toegevoegd.

Op 11-11-2020 werd SUI FW 4.3.1.0 gelanceerd, maar die was niet specifiek voor de ST2.

Op 26-11-2020 kwam 4.3.1.2 en die is wél interessant voor de ST2.
SUI FW 4.3.1.2
26.11.2020

Controller

Bevat een nieuwe firmware (versie 1.2.08) voor de motorcontroller unit (MCU) van de ST2 met riemaandrijving, indien nodig wordt deze automatisch op de MCU geïnstalleerd.
Diverse optimalisaties

Herstelt een probleem waarbij er een fout werd weergegeven na een firmware-update van de motorcontroller.
Het geldige bereik van de TMM-sensor van de ST2 met riemaandrijving is verbeterd.
De motorparameters voor de nieuwe ST2 met riemaandrijving zijn geoptimaliseerd.
Jos heeft deze FW vandaag naar de ST2 gepusht, die heb ik geïnstalleerd en meteen daar achteraan kwam automatisch het aanbod om de FW van de controller (daar zit de MCU op) te updaten, dus dat heb ik ook gedaan.

De Twee rijdt al als een zonnetje, maar ik neem 'm morgen wel meteen even mee eruit om te testen of ik veranderingen voel, want kennelijk is er van alles getweaked aan de motor en TMM sensor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Overigens verlopen zowel het koppelen van de OMNI app, de werking van de OMNI app en het binnenhalen van FW updates 100% probleemloos.

Dat is met mijn ST2 S uit 2017 wel anders. Die moet ik buiten in de tuin zetten of een stukje mee gaan rijden om überhaupt een FW update binnen te krijgen, en het gebeurt regelmatig dat ik via de OMNI app geen contact krijg met mijn Stromer. Als ik de app afsluit en opnieuw opstart lukt het wel, maar ik moet wel de tuin in.

Inmiddels ben ik eraan gewend, maar, het is wel lekker dat de connectiviteit van deze ST2 vlekkeloos is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Wanneer komt er eens wat negatieve kritiek...
Anders heb ik geen excuses om hem niet te kopen :bc
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Denk je dat je je kan verbeteren door je ST1 buiten te bonjouren en zo'n ST2 SA te kopen ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tony Mb schreef: 07 dec 2020, 20:49 Wanneer komt er eens wat negatieve kritiek...
Anders heb ik geen excuses om hem niet te kopen :bc
Zoals ik jou met jouw klassieke ST1 ken:

- Fietshouding op de ST2 ga jij prima vinden.
- Ondersteuning van deze ST2 is krachtiger dan die van jouw klassieke ST1. Da's lekker.
- Verlichting: je weet niet wat je meemaakt na jouw één-pitje.
- Nooit meer ketting poetsen, alleen bij sneeuw/pekel even een doekje over de riem.

- Versnellingen: voor jou een vraagteken. Ik weet niet hoeveel jij schakelt en met welke cadans je het liefst rijdt. Daar hangt echt alles vanaf, want de onderlinge stappen van deze SA vijfbak zijn een stuk groter. Daarvoor moet je 'm echt een paar dagen testen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Golvas schreef: 07 dec 2020, 20:55 Denk je dat je je kan verbeteren door je ST1 buiten te bonjouren en zo'n ST2 SA te kopen ?
Ja dat is een goeie vraag...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Stromeur schreef: 07 dec 2020, 21:09
Tony Mb schreef: 07 dec 2020, 20:49 Wanneer komt er eens wat negatieve kritiek...
Anders heb ik geen excuses om hem niet te kopen :bc
Zoals ik jou met jouw klassieke ST1 ken:

- Fietshouding op de ST2 ga jij prima vinden.
- Ondersteuning van deze ST2 is krachtiger dan die van jouw klassieke ST1. Da's lekker.
- Verlichting: je weet niet wat je meemaakt na jouw één-pitje.
- Nooit meer ketting poetsen, alleen bij sneeuw/pekel even een doekje over de riem.

- Versnellingen: voor jou een vraagteken. Ik weet niet hoeveel jij schakelt en met welke cadans je het liefst rijdt. Daar hangt echt alles vanaf, want de onderlinge stappen van deze SA vijfbak zijn een stuk groter. Daarvoor moet je 'm echt een paar dagen testen.
-Fietshouding, en zou dan zeker het stuur laten veranderen en een geveerde voorvork er bij nemen... dus dat is zeker een grote verbetering.
-Krachtigere ondersteuning, hiernaar ben ik niet echt opzoek maar is zeker mooi meegenomen en eens je het gewent ben wil ik toch niet meer terug.
-Verlichting, zeker een verbetering ik heb nu zogoed als geen verlichting.
-Riem of ketting, minder poetsen is altijd beter al lig ik niet wakker van kettingonderhoud. Hoe ik mijn ketting onderhoud: ik spuit hem eerst af met WD40 dan droog ik de ketting met een doekje en dan spuit ik rijkelijk kettingolie en ga ik er nog eens met een doekje over.
-Het schakelen, vertragen is terug schakelen, en bij versnellen terug opschakelen ik rij meestal in één van de twee hoogste versnelling.

Ik zal toch eens moeten gaan testen maar dat gaat verkeerd aflopen dat weet ik nu al :d3: :bu:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tony Mb schreef: 07 dec 2020, 22:40 hiernaar ben ik niet echt opzoek maar is zeker mooi meegenomen en eens je het gewent ben wil ik toch niet meer terug.
Dat is het Grote Stromer Gevaar. Als je gaat testen, ga je voor de bijl. Dus niet testen is het credo :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Tony Mb schreef: 07 dec 2020, 22:16 Ja dat is een goeie vraag...
Ik denk dan niet aan verlichting, ondersteuning, usw. maar aan betrouwbaarheid, het rijden met een issuevrije fiets.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij loop je dat risico nog steeds bij elke SP. Als ik zie wat er op de FB pagina's van b.v. Klever en Ellio eindgebruikers aan problemen voorbij komt. Dan kun je nooit meer van SP wisselen, ook niet als-ie serieus begint te verouderen.

Je hebt wel een punt: if it ain't broke, don't fix it. Al ben ik zelf nog steeds van de lijn die denkt: kinderziektes komen er binnen die garantieperiode allemaal wel uit. Ik kies een goeie dealer met haal- en brengservice en ga niet snel in de gordijnen bij issues. (Waarmee ik absoluut niet bedoel dat jij dat wel doet, ik snap je frustraties maar al te goed, alleen voor mij wordt zo'n traject een 'calculated risk'.)

Dat gezegd hebbende: uit het Ervaringen met de ST2 met riem-topic haal ik één punt van zorg over de ST2: twee berijders melden dat de ondersteuning wegvalt bij het nemen van serieuze hobbels. Schullie1989 had dit bij een stoeprand. Toen dacht ik nog: zou niet mogen gebeuren, maar die is misschien écht wat te enthousiast geweest. Maar Marco69 ondervindt het ook op paden met veel hobbels voor boomwortels. Two is a crowd.

Ik ga hier wat slechte paden opzoeken om te zien wat er gebeurt, en zal dit ook aan de FM voorleggen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie