Ongoing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Schakelen met de Sturmey Archer 5-gear hub gaat prima. De handgreep incl. gripshifter van Egron is net wat korter dan die van de X-Speed PINION, dus ook mijn kleine handen hoef ik nauwelijks te verplaatsen als ik wil schakelen. Iedereen met normale tot grote handen zal altijd goed zitten. Het schakelen gaat zwaar genoeg om niet per ongeluk te schakelen.


20201107_151011.jpg
20201107_151011.jpg (7.22 MiB) 3614 keer bekeken

Schakelen gaat prima terwijl je doortrapt, ook staand op de pedalen probleemloos. Het is me wel een paar keer gebeurd dat terugschakelen van 4 naar 3 direct na het remmen niet ging; de gripshifter wil niet bewegen. Pedalen even stil en schakelen lukte wel meteen. Ik denk dat een gebruiker er snel aan gewend is hoe je wel of niet kunt doortrappen tijdens het schakelen, het is niet moeilijk. En het is heerlijk dat je ook kunt schakelen terwijl je je pedalen stil houdt, dus tijdens het uitbollen en vaart minderen of terwijl je staat te wachten voor rood licht.

De gear hub heeft een licht bijgeluid: ik hoor continu een zeer licht "tiktiktiktiktiktiktiktiktik". Het is vergelijkbaar met een derailleur. Nauwelijks hoorbaar, niet storend, maar een PINION is stiller. Ook hoor ik af en toen een ander kloinkje vanuit de hub, ik weet nog niet precies op welke momenten. Deze hub doet gewoon een tikkie lomper aan dan een PINION. Maar met in het achterhoofd dan een PINION C1.12 een klein vermogen kost, vergeef ik dat Sturmey Archer wel.

Stromer ST2 haven.jpg
Stromer ST2 haven.jpg (3.65 MiB) 3614 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marco69 schreef: 15 nov 2020, 20:01 Respect dat je in het bagger weer op pad bent geweest
Het was niet echt koud, vooral zeik en zeiknat. Maar regen vind ik helemaal niet zo erg :)

Johan.vd schreef: 15 nov 2020, 20:11 Leuk verslag en foto's, van een wel erg mooie fiets ! :ay
Ik vind 'm ook prachtig om te zien. Persoonlijk vind ik dat het ontwerp van de ST2 de vloer aanveegt met de Klever X-Speed PINION. Maar dat is een kwestie van smaak en de PINION presteert op andere vlakken weer beter dan deze Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Prachtig zeg, mooie impressie van een mooie bike en fijne moderne techniek....ja dit heeft de toekomst, je kan nog niet zo gauw de overbrengingsverhouding aanpassen en zoals ik wil tand voor tand op/aflopend schakelen...........maar da's ook wennen. Elk voordeel heeft z'n nadeel :ay :ay
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Mooi verslag van een mooie SP.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Eindelijk een verslag ik zit al weken te wachten haha

Nee tof ! Leuk om te lezen en ik vindt hem ook prachtig in die kleur.

Ben erg benieuwd als je er eens wat langer op rijd hoe ver de accu je brengt....

Ik zou het schakelen ook wel missen denk ik, niet de actie op zich maar de lekkere cadans...zou bij de ST5 best een 11-12-13-14-15 willen ik rijd 95% van de tijd in 13 en 15 heel soms 11 maar dat is niet vaak....

Leuk ik kijk uit naar het volgende stukje, dank je 👍🏻🚴‍♂️
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind het echt reuze meevallen, dat-ie "maar" 5 versnellingen heeft, zeker met deze verhoudingen. Wij willen graag verzetten voor vlak land. De 3, 4 en 5 zijn daar uitermate geschikt voor. Dat merkten FreddyH en ik in Genk ook al toen we 'm voor het eerst testten. De Zwitsers balen, die hebben te weinig opties voor een stevige klim.

Met mijn ST2 S gebruik ik in de praktijk meestal vier versnellingen. Op deze ST2 met riem gebruik ik er drie, waarvan twee het meest; de 3 en de 4. Voor mensen die graag met een lagere cadans rijden is de 5 beschikbaar. De motor doet zijn werk toch wel :ay (Alleen ik moet er even aan wennen.)

Vooral als je hele lange stukken rechtuit rijdt op stille wegen (zeg enkele tientallen km's) is het prettig om een optimale cadans aan te kunnen houden, je raakt dan minder snel vermoeid. Dan is een traditionele cassette met kleine onderlinge stappen lekker. Maar zodra je route de nodige variatie heeft in snelheid, bochten, positie op de weg, veel door dorpen en steden, verkeerslichten etc. dan gaat dat met deze vijf-bak perfect.


Ik denk dat Stromer met deze ST2 een goeie move maakt; sportievelingen die veel schakelen houdt Stromer wel binnenboord met de derailleur-modellen. Met deze ST2 spreekt Stromer een nieuwe doelgroep aan: minder ervaren fietsers, mensen die niet bezig zijn met de beste smeermiddelen, twee kettingen, op maat gefreesde cassettes, optimaal sportieve/aerodynamische zit etc. Mensen die graag willen fietsen en die een luxe werkpaard zoeken.

De ST2 heeft een supercomfortabele zithouding (dat vind ik oprecht, ondanks het feit dat ik graag wat dieper zit, maar ook dat kun je eenvoudig regelen op deze Twee), een riem en gear-hub waar je exact niks mee hoeft te doen, goeie banden, dikke remmerij, uitstekende verlichting met grootlicht en dan ook nog eens een belachelijk mooi blauw frame. Ik heb er veel bekijks mee hier.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Stromeur schreef: 16 nov 2020, 18:58 De ST2 heeft een supercomfortabele zithouding (dat vind ik oprecht, ondanks het feit dat ik graag wat dieper zit, maar ook dat kun je eenvoudig regelen op deze Twee), een riem en gear-hub waar je exact niks mee hoeft te doen, goeie banden, dikke remmerij, uitstekende verlichting met grootlicht en dan ook nog eens een belachelijk mooi blauw frame. Ik heb er veel bekijks mee hier.
Ik voel een ST2 2021(LE) opkomen .... :bp:
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 16 nov 2020, 18:58 Ik heb er veel bekijks mee hier.
Mogelijk omdat de achterreflector ontbreekt ? .. :lol:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ow, je hebt gelijk. Zal eens vragen of het niet past met deze kentekenplaathouder of dat ze 'm vergeten zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik ga hem zsm. proberen :bp:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie