Ongoiing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Nieuw frame, nieuwe fietshouding, nog steeds Stromer.
Gebruikersavatar Netherlands
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 3831

Re: Ongoiing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Bericht door MarcelH »

Ik vindt het een plaatje, ben erg benieuwd als je er dagelijks mee rijd hoe hij bevalt...vooral tov jouw ST2S.

De kleur en de riem zijn enorme plusplunten.....

Ben trouwens ook wel benieuwd hoe ver je komt op 1 accu, ik kom met de ST5 wel heen en weer maar alles op stand drie durf ik niet....dan rijd ik leeg naar huis vrees ik. Dus als dat bij de ST2 wel kan zal ik in de praktijk vaak niet veel minder hard rijden met net zoveel inspanning.

Enjoy en ik kijk uit naar de volgende schitterende foto's en verslag.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 :cool2:

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 13864
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: Ongoiing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Bericht door Stromeur »

De ST2 wordt geleverd met 0mm rise / 15° back sweep stuur en +17° stuurpen. Het stuur is, nagemeten, 69cm breed en ik denk dat de meeste berijders hier goed mee uit de voeten kunnen.

De handgrepen, Ergon GA30 Single Twist Shift, zijn voldoende stevig. De vleugels geven voldoende steun aan je handpalm. Het rubber is wat dikker en iets softer dan b.v. de Ergon GP1 grepen die ik op mijn ST2 S heb zitten. Voordeel van de GA30 is dat ze hierdoor meer "sticky" zijn, en dat is handig met een gripshifter.

Ik heb vrij kleine handen, maar kan de gripshifter goed bereiken en bedienen. De toeter, die gecombineerd is met de remhendel, zit wel te ver weg. Ik kan er met mijn duim niet direct bij.

De Busch + Müller spiegel is een prima ding. Ik vind de vorm niet mooi, maar hij is stevig, goed instelbaar, inklapbaar en geeft uitstekend zicht. Ik zou 'm niet los kopen, maar als-ie op mijn fiets geleverd wordt, dan laat ik hem mooi zitten.

Het stuur, i.c.m. de frame geometrie, zorgt voor een semi-sportieve, urban fietshouding en Stromer mikt met deze ST2 duidelijk op meer comfort dan met de wat spartaansere ST3 en ST5. Dit wordt afgemaakt met een Ergon ST10 gelzadel met sleuf in het midden.

Over een paar weken en wat meer km's in de benen kan ik meer zeggen over het algehele comfort, maar de eerste indruk is een dikke prima.

Stromer ST2 stuur.jpg
Stromer ST2 stuur.jpg (6.08 MiB) 995 keer bekeken
Stromer ST2 Ergon zadel.jpg
Stromer ST2 Ergon zadel.jpg (4.3 MiB) 995 keer bekeken
Ergon ST10 zadel Stromer ST2.jpg
Ergon ST10 zadel Stromer ST2.jpg (7.4 MiB) 995 keer bekeken
Stromer ST2 S 2017

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 13864
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: Ongoiing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Bericht door Stromeur »

MarcelH schreef:
07 nov 2020, 16:54
Ik vindt het een plaatje, ben erg benieuwd als je er dagelijks mee rijd hoe hij bevalt...vooral tov jouw ST2S.
Wereld van verschil. De enige overeenkomst is dat het allebei Stromers zijn. Frame-geometrie, wielmaat, type banden, motor, cockpit, remmerij, aandrijflijn.. alles is anders.

Mijn ST2 S is een pittige, wendbare en - naar Stromer maatstaven dan :D - lichtvoetige, spartaanse speed pedelec. Deze nieuwe ST2 is een TANK, maar wel hele comfortabele. Ligt als een huis op de weg met die 27,5" wielen en dikke 57-584 Vee Tires. De bike weegt ook wel wat (moet 'm nog op de weegschaal zetten).
MarcelH schreef:
07 nov 2020, 16:54
Ben trouwens ook wel benieuwd hoe ver je komt op 1 accu, ik kom met de ST5 wel heen en weer maar alles op stand drie durf ik niet....dan rijd ik leeg naar huis vrees ik. Dus als dat bij de ST2 wel kan zal ik in de praktijk vaak niet veel minder hard rijden met net zoveel inspanning.
De actieradius gaat zeker getest worden, daar kom ik op terug.

De ondersteuning van deze nieuwe ST2 is minder krachtig dan die van de ST3 en de ST5 (of mijn ST2 S). Je kunt de ST2 het beste naast de nieuwe ST1 en b.v. de ST1 X 2017 plaatsen. Je zit ook een stuk rechter dan op de Drie of de Vijf, dus je vangt meer wind.
Stromer ST2 S 2017

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 13864
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: Ongoiing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Bericht door Stromeur »

De remmerij, Stromer HD922 by Tektro, met beulen van remschijven (203mm) is dik in orde. Ik heb er vandaag wat noodstops mee gedaan. Dankzij die joekels van remschijven doen deze remmen met 1 zuiger niks onder voor de Magura MT5 Next e remmen met dubbele zuigers op mijn ST2 S, maar met 180mm schijven.

Ik heb wel het gevoel dat ik de remkracht van mijn ST2 S beter kan doseren, maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat mijn Es al flink is ingereden en ik na drie jaar sowieso kan lezen en schrijven met mijn eigen Stromer.

Op de eerste foto is te zien dat de achterwiel-as netjes in het frame verzonken ligt.

ST2 remmerij.jpg
ST2 remmerij.jpg (4.88 MiB) 970 keer bekeken
Stromer ST2 remmerij voor.jpg
Stromer ST2 remmerij voor.jpg (355.92 KiB) 970 keer bekeken
Stromer ST2 S 2017

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 13864
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: Ongoiing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Bericht door Stromeur »

De banden, Stromer E-Gridlock by Vee Tire | 57-584, zijn nieuw in het Stromer gamma. Stromer zelf zegt dat deze nieuwe Vee's zowel in grip als lekbestendigheid beter presteren dan de Stromer Custom TA754 by Vee Tire die af fabriek op de ST1 ligt. We gaan het meemaken.

Stoere band, die ik de komende vier weken goed op de proef zal stellen. Komt mooi uit dat het herfst is :)

Stromer ST2 Vee Tyres.jpg
Stromer ST2 Vee Tyres.jpg (520.4 KiB) 967 keer bekeken
Stromer ST2 S 2017

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 13864
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: Ongoiing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Bericht door Stromeur »

De achterwielmotor van de ST2 is een nieuw ontwikkeld exemplaar: Stromer heeft er de Sturmey Archer 5-gear hub in ingebouwd (groot verschil met b.v. de Klever PINION, waar de hub als een los bakje onderaan het frame hangt). En er is een nieuwe TMM sensor ontwikkeld i.v.m. de riemaandrijving.

De nieuwe motor heet de 'CYRO Drive IG' (= "in gear") en daarmee weten we meteen waar we 'm in het Stromer segment moeten plaatsen. De Stromer motoren in het hogere segment zijn de SYNO Drive (ST2 / ST2 S), SYNO Drive II (ST3) en SYNO Drive Sport (ST5). De CYRO Drive motor werd voor het eerst geïntroduceerd in 2017, toen de ST1 X op de markt kwam.

De ST1 X was ook de eerste bike waarmee Stromer, met een aantrekkelijke prijs en blije kleuren, een nieuwe doelgroep wilde aanspreken: de 'young urbans'. Deze aanpak heeft Stromer voorgezet met de nieuwe ST1 met CYRO Drive II motor (Launch Edition in banaangeel) en nu dus de ST2 in Royal Blue. De ST2 is trouwens net als de ST1 ook leverbaar in Dark Grey, voor wie houdt van een wat meer ingetogen uitstraling. Dan is-ie 5 tientjes goedkoper.

Stromer CYRO Drive IG.jpg
Stromer CYRO Drive IG.jpg (334.01 KiB) 942 keer bekeken
Stromer ST2 S 2017

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 13864
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: Ongoiing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Bericht door Stromeur »

De nieuwe TMM sensor vergt een nieuwe manier van kalibreren. Kalibreren doe je nog steeds via de OMNI C display, maar je moet tijdens kalibratie een aantal seconden lang de trappers achteruit draaien.

Stromer zou Stromer niet zijn als de Nederlandse vertaling opnieuw niet 100 punten is: "Selecteer START, den draai de pedalen naar achteren". Stromer houdt dit soort fouten al jaren zo consequent vol dat we het inmiddels met recht een traditie mogen noemen :bj

Als je start met kalibreren loopt op de display een secondenteller mee, zodat ziet wanneer je mag stoppen met draaien.

Ook nieuw, en zeer gewenst, is de terugkoppeling die na kalibratie op het scherm verschijnt, zodat de gebruiker weet dat de kalibratie geslaagd is. (Tot nu toe werd er na kalibratie niks getoond, dus feitelijk hadden we geen idee of er überhaupt iets gebeurd was.)

Stromer ST2 kalibratie.jpg
Stromer ST2 kalibratie.jpg (110.64 KiB) 924 keer bekeken
20201107_144330.jpg
20201107_144330.jpg (121.57 KiB) 924 keer bekeken
Stromer ST2 kalibratie gereed.jpg
Stromer ST2 kalibratie gereed.jpg (109.16 KiB) 924 keer bekeken
Stromer ST2 S 2017

Gebruikersavatar Netherlands
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 3831

Re: Ongoiing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Bericht door MarcelH »

Grappig, moet het callibreren zittend op de fiets if ernaast staand gebeuren ?

Ben benieuwd of die nieuwe TMM sensor betrouwbaardere ondersteuning gaat opleveren.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 :cool2:

Gebruikersavatar Netherlands
TomSP
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 122
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Locatie: Berkel-Enschot
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 5060

Re: Ongoiing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Bericht door TomSP »

Stromeur schreef:
07 nov 2020, 18:41
Ook nieuw, en zeer gewenst, is de terugkoppeling die na kalibratie op het scherm verschijnt, zodat de gebruiker weet dat de kalibratie geslaagd is. (Tot nu toe werd er na kalibratie niks getoond, dus feitelijk hadden we geen idee of er überhaupt iets gebeurd was.)
Toon de display vanaf ik meen versie 4.2.2.2 aan
2019 Stromer ST1X Ocean Blue 983wH - Kinect - Ergon GP1 - Abus Pedelec 2.0 Ace
1964 Solex Oto
1986 Citroën 2CV6 Spécial Pick Up
2002 Audi A2 1.4i

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 13864
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: Ongoiing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Bericht door Stromeur »

Ah oke dat wist ik niet, thanks. (Ik kalibreer mijn ST2 S zo ongeveer nooit.)
Stromer ST2 S 2017

Plaats reactie