Stromer ST2 LE: een eerste indruk

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gisteren was het eindelijk zover: ondergetekende en FreddyH kregen als eerste Nederlanders de kans om een testrit te maken met de nieuwe Stromer ST2.

Even een opfrissertje:

We hebben er lang op moeten wachten, maar de "new" Stromer ST2 is de eerste Stromer met riemaandrijving. Verder is de ST2 voorzien van een Sturmey Archer 5-speed gear hub met gripshifter, 750Watt/40Nm CYRO Drive IG motor en vernieuwde dagrijverlichting.

De nieuwe Stromer ST2 is vanaf eind oktober 2020 leverbaar als gelimiteerde Launch Edition. De ST2 LE heeft de kleur Royal Blue, is standaard uitgerust de grootste 983Wh accu en voorzien van een 2 x 15 liter tassenset "Stromer Amsterdam". Prijs: E 6899,-.

In februari 2020 volgt de standaard editie in de kleur Dark Grey met 618Wh accu (optioneel te upgraden naar 814Wh of 983Wh). Prijs: E 5890,-.

ST2_Sport_Royal Blue.png
ST2_Sport_Royal Blue.png (42.88 MiB) 7642 keer bekeken
ST2_Sport_Dark Grey.png
ST2_Sport_Dark Grey.png (2.86 MiB) 7642 keer bekeken
Stromer ST2 technische gegevens.png
Stromer ST2 technische gegevens.png (271.79 KiB) 7642 keer bekeken
Stromer ST2 LE tech sheet.jpg
Stromer ST2 LE tech sheet.jpg (642.52 KiB) 7620 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daar stond-ie dan op het Stromer Event in Genk. En Stromer flikt het weer hoor. Werkelijk prachtig, al helemaal in daglicht. Het Royal Blue combineert ook fraai met de verder volledig zwarte afmontage (banden, velgen, riem, tandwielen, zadel etc.):

20200906_020929.jpg
20200906_020929.jpg (661.77 KiB) 7616 keer bekeken
Stromer ST2 LE.jpg
Stromer ST2 LE.jpg (647.94 KiB) 7616 keer bekeken

De Stromer ST2 Launch Edition wordt geleverd met een 2x15 liter "Stromer Amsterdam" tassenset: twee aan elkaar gekoppelde tassen die je over de bagagedrager heen legt. Deze nieuwe Stromer tassen zijn gerebrande Eurobags. Op het gebied van sluitingen en aanhaaksysteem winnen ze het niet van de legendarische Ortlieb backrollers, maar deze "Stromer Amsterdam" tassen zijn wel keurig waterdicht en ze zien er echt superleuk en netjes uit:

Stromer ST2 LE tassenset.jpg
Stromer ST2 LE tassenset.jpg (380.59 KiB) 7614 keer bekeken
Stromer ST2 LE tassen zij.jpg
Stromer ST2 LE tassen zij.jpg (413.72 KiB) 7614 keer bekeken
Stromer ST2 LE tassenset boven.jpg
Stromer ST2 LE tassenset boven.jpg (309.96 KiB) 7614 keer bekeken
Stromer ST2 LE tassenset open.jpg
Stromer ST2 LE tassenset open.jpg (674.23 KiB) 7614 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En waar het natuurlijk allemaal om gaat: de riem!

Stromer ST2LE belt.jpg
Stromer ST2LE belt.jpg (604.07 KiB) 7611 keer bekeken

In tegenstelling tot Klever, die de PINION bak onderaan het frame heeft gehangen, is het Stromer opnieuw gelukt om een mooi staaltje techniek naadloos in het design te integreren. De Sturmey Archer 5-versnellingsbak is onzichtbaar in de motor gebouwd.

De gear-hub is trouwens (door een erkend Stromer dealer/technicus) in zijn geheel uit de motor te halen om 'm te servicen. Stromer heeft de bike getest tot 20.000km. Hierna was het nog niet nodig om de olie in de hub te verversen dus je kunt er echt wel even mee door. (Al zou ik mij gaan houden aan wat er t.z.t. in de handleiding wordt voorgeschreven.)

Bij Sturmey Archer zijn alle onderdelen los leverbaar. Dit betekent dat als er ook maar één veertje, palletje of lager "op" is, dat de dealer dit los kan bestellen en kan vervangen. Geen gedoe meer met vervangen van de complete motor + wiel dus als er iets in de Sturmey Archer bak versleten is.

Stromer ST2 LE Sturmey Archer 2.jpg
Stromer ST2 LE Sturmey Archer 2.jpg (668.04 KiB) 7610 keer bekeken
Stromer ST2 LE Sturmey Archer motor.jpg
Stromer ST2 LE Sturmey Archer motor.jpg (382.25 KiB) 7610 keer bekeken

Schakelen gebeurt met een Sturmey Archer gripshifter: een draaschakelaar aan de rechter handgreep, voorzien van een gear-indicator. Die handgrepen op de Stromer ST2 LE zijn trouwens van Ergon, erg fijn.

De meningen over het gemak of ongemak van een gripshifter zijn verdeeld, maar persoonlijk vind ik het een hele dikke prima. De shifter daait nét wat makkelijker dan een PINION shifter, en met "maar" vijf versnellingen is het sowieso niet zo'n ding want zoveel valt er gewoon niet te schakelen.

Stromer ST2LE gripshifter.jpg
Stromer ST2LE gripshifter.jpg (549.74 KiB) 7608 keer bekeken
Stromer ST2LE gripshifter 2.jpg
Stromer ST2LE gripshifter 2.jpg (215.14 KiB) 7608 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat valt er verder nog op aan de nieuwe ST3 Launch Edition:

De dagrijverlichting in het balhoofd is vernieuwd. Het is een één-LED strip geworden en de USB aansluiting is verdwenen. Die USB-aansluiting zit trouwens wel nog gewoon onderin de OMNI C unit, dus je kunt je dealer altijd vragen om hier een USB-kabeltje in te prikken en netjes ergens naar buiten te voeren.

Verder staat de ST2 op een nieuwe set Vee Tyres. Deze band zou volgens Stromer qua wegligging meer in de buurt komen van de Pirelli's op de ST3 en de ST5. Hij moet het dus beter doen dan de ST1 Vee en op papier (de praktijk moet het uitwijzen) zou hij ook een betere lekbestendigheid hebben.

Stromer ST2 LE front.jpg
Stromer ST2 LE front.jpg (378.42 KiB) 7606 keer bekeken

Stromer Stromer zou niet zijn als ze blijven doorzoeken naar de fraaiste manier om bekabeling vanuit het stuur het frame in te geleiden. Op eerdere foto's die van de ST2 LE opdoken zagen we een kabekdoorvoer aan de bovenkant van de afdichtring van het balhoofd. Het huidige exemplaar heeft een invoer aan de voorzijde van deze ring. Dit is waarschijnlijk de doorvoer zoals die op het uiteindelijke model gaat komen, al is dit nog niet 100% zeker.

Stromer ST2 LE stuur.jpg
Stromer ST2 LE stuur.jpg (335.93 KiB) 7606 keer bekeken

We hebben Stromer stevig doorgezaagd over de waterbestendigheid van deze constructie. Wij zijn van mening: dat er water in een fiets komt is niet erg, het is zelfs volkomen normaal. Maar: hoe wordt de elektronica beschermd en waar kan het water er weer uit?

Het antwoord van Stromer is dat de waterbestendigheid van de controller opnieuw verder verhoogd is en de bovenste connectoren van de controller zijn vervangen door waterdichte connectoren. Verder zit de controller nu in het frame verwerkt (zoals bij de nieuwe ST1) in plaats van achter een kunststof afdekplaat aan de onderzijde, en ook de locatie van het distribution board is gewijzigd. Daarnaast is de voorvork aan de onderzijde natuurlijk open en kan eventueel vocht niet de schuine onderbuis in lopen waar alle elektronica zit.

Wat Stromer betreft volstaat dit. FreddyH en ik zijn niet helemaal overtuigd. De praktijk moet het uitwijzen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tijd om op te stappen.

En wat vónd ik het leuk om weer eens niet in mijn eentje te testen, maar samen met FreddyH! Samen testen is niet alleen gezellig, maar sparren met een andere ervaren SP-er en mede-techneut is ook echt interessant.

FreddyH en ik waren voorafgaand aan de testrit allebei behoorlijk terughoudend over de 5 aanwezige versnellingen: is dit nou wel genoeg? FreddyH heeft een Bulls met naar zijn eigen wensen aangepaste cassette en ik had net twee maanden testen met de Klever X-Speed PINION 12-bak achter de rug.

Zadels op de juiste hoogte gezet (kabouterstand voor mij, hoogst mogelijke stand voor FreddyH :mrgreen: ), de Stromer techie en vertegenwoordiger riepen nog "veel plezier!", maar wij waren al vertrokken. Gas op die lollie.

Binnen een minuut was ik al mijn twijfels vergeten: meteen was er weer de bekende Stromer grijns, de riem voelde als een mes in een pakje boter, het schakelen verliep soepel, in een mum van tijd reed ik 45km/u. De bovenbuis van het prachtige blauwe frame schitterde me tegemoet en voor mij uit stoof FreddyH. Freddy kneep in de remmen, ik ging naast 'm rijden en zijn grijns was al net zo breed.

Een beetje verbaasd over mezelf vroeg ik hem: vind jij dit nou ook zo lekker rijden? Mis jij versnellingen? Re: nou, eigenlijk niet.

En door!

Als ons al iets opviel, dan is het dat je een licht "klakje" voelt in de versnellingsbak wanneer je een tikke achteruit trapt, en zo'n zelfde "klakje" als je weer aanzet. We hebben dit even gecheckt bij Stromer: je voelt dan de freewheel hub en dit is normaal. Ik vond het verder niet storend, ik weet alleen dat de PINION bak dit niet heeft.

Schakelen gaat soepel en prima met de gripshifter. Alle klappen zijn raak. En tot mijn verbazing vond ik de vijf-bak eigenlijk wel genoeg. Optrekken in de tweede, doortrekken de drie, 45km/u rijden in z'n vier en dan heb je de vijf nog over voor de mensen die liever met een lage cadans op topsnelheid rijden (zegmaar de "continue 11-rijders").

Lang verhaal kort: ik ben erg positief over de nieuwe Stromer ST2 LE. Eindelijk een riem op een Stromer, de Sturmey Archer vijf-bak voldoet prima als je geen al te kritische versnellingswensen hebt. (Heb je die wel, dan blijft een traditionele derailleur altijd de beste optie.), geen verplicht poetsen meer na een regenbui of als het je gewoon even niet uit komt. Het frame is niet mijn ding, dat was het bij de ST1 ook al niet. Ik hou meer van een sportieve, stoere tank zoals de ST5 Ltd. Maar los van persoonlijke smaak: de ST2 LE heeft een prachtige kleur, een heel mooi ontwerp met uit het zicht weggewerkt gear-hub en het is weer een feestje om ermee te rijden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Helemaal mee eens. Zoals Stromeur al schreef: ik was behoorlijk sceptisch over die 5 versnellingen, maar op het rondje rond de kerk dat we een aantal keren moesten* fietsen vond ik het heerlijk. Eerlijk is eerlijk: op mijn fiets gebruik ik ook maar 4 van de "30" versnellingen (door overlap zijn het er veel minder), maar voor een bak met maar 5 versnellingen moeten ze dan wel goed zitten.

In tegenstelling tot Stromeur vertrok ik steevast vanuit de 1, een gewenning vanuit mijn Batavus Personal Bike met 7 speed SA naaf. Daarna afhankelijk van de situatie via 2 naar 3 of direct door naar 3. 45 km/h fietste ik het lekkerst in de 4, dus die 5 zou voor mij ideaal zijn voor als je een keer harde wind mee hebt. Dikke prima.

Toch blijf ik nog een beetje sceptisch: hoe liggen de versnellingen bij een langere rit waarbij je tientallen kilometers wind tegen hebt? Daar ben ik nog steeds benieuwd naar, dat is uiteindelijk ook de reden dat ik mijn cassette op mijn stiertje heb aangepast. Maar deze ST2 heeft een krachtigere motor dan mijn fiets, dat compenseert ook wat.

Zoals ik gisteren al tegen de grootste baas zei: als deze fiets in XL verkrijgbaar zou zijn, met dezelfde stuur/stuurpen opties van de ST1 dan zou die blauwe best wel eens mijn volgende fiets kunnen worden... Maar nu: helaas. Serieus te klein.


*) was echt een straf (not!) maar er was een film ploeg aanwezig die ons in allerlei verschillende richtingen en zo vast wilden leggen
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Mooi om te zien en lezen dit verslag. Begint toch wel een beetje te kriebelen om zodra mijn fietszaak dit model heeft in de nabije toekomst een proefrit te maken. Ben op zich tevreden met mijn fiets, maar de meeste onkosten en onderhoud heb ik nu met cassette en kettingen. En ook nog eens de hele cassette vervangen terwijl 80% van de tandwielen praktisch niet versleten zijn. De riem zou voor mij het grootste pluspunt zijn en misschien een reden om over te stappen. Benieuwd om het zelf ook te ervaren. Bang dat ik mogelijk verkocht ben tegen die tijd ;-)
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
BertH
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2020, 21:14
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST3

Dank jullie voor het mooie verslag! Spannend hoor, ga straks bij Vietz wel een rondje maken en ben zeer benieuwd. Mijn St3 voldoet nog meer dan prima maar dromen mag ! :lol:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

BertH schreef: 06 sep 2020, 18:32 Mijn St3 voldoet nog meer dan prima maar dromen mag ! :lol:
Hou er in elk geval rekening mee dat de ST3 krachtiger ondersteund dan de ST2. De ST2 zit een beetje tussen de ST1 en ST3 in.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 06 sep 2020, 16:45 Toch blijf ik nog een beetje sceptisch: hoe liggen de versnellingen bij een langere rit waarbij je tientallen kilometers wind tegen hebt? Daar ben ik nog steeds benieuwd naar, dat is uiteindelijk ook de reden dat ik mijn cassette op mijn stiertje heb aangepast.
Ja, eens. Ik heb deze review ook bewust "eerste indruk" genoemd. Onze eerste indruk is gewoon erg goed. Maar alleen een uitgebreide, eigen praktijktest op het eigen ww-traject kan voor iedereen het eindoordeel bepalen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie