Stromer ST2 LE: een eerste indruk

ocra

Is trouwens nou het idee dat de ST2 alleen in riem uit gaat komen?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

mrstrom schreef: 08 sep 2020, 08:50 Het is wel een gave fiets hoor zo. Ben ook wel benieuwd naar de shifter met 5 versnellingen. Nu gebruik ik er ook maar een paar eigenlijk, NL is ook plat natuurlijk.

Als er straks een ST3 of ST5 van komt, dan ga ik er misschien wel voor. Maar moet eerst mijn ST3 nog 3jaar rijden ivm KIA/MIA. Dus geduld. Of een 2e erbij haha.
Ik gebruik er ook "maar" 5 maar dan wel 13-14-15-17-19 en dat is iets compleet anders dan die 5 van de naaf versnelling. Ik zie die naaf enkel voor diegene die niet of nauwelijks schakelen en dan is dat natuurlijk prima.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Feitelijk gebruik je 3 of 4 versnellingen: voor optrekken, doortrekken en cruisen. Dat rijdt inderdaad anders dan dat je voor de kleinste wijziging in je cadans of hartslag naar een ander tandje kunt schakelen om weer te rijden in de zone die jij wilt aanhouden. Daarvoor blijft een traditionele derrie de beste optie. Daar kan zelfs een PINION C1.12 niet tegenop.

Dat gezegd hebbende en zoals FreddyH ook al aangaf: ik vond het op deze korte testrit reuze meevallen. Ik was (heel) veel gereserveerder over deze 5-bak voordat ik ermee gereden had. Een praktijktest op mijn ww route, met b.v. veel wind tegen, of een stadse route met veel stops, bochten etc. zal moeten uitwijzen of die vijf versnellingen dan ook volstaan. Voor een grote groep denk ik van wel.

Het zijn met name de geoefende racers en MTB-ers die meer willen (maar die draaien hun hand ook niet om voor een beetje kettingonderhoud dus die vallen toch al minder voor de Gates riem).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jins schreef: 08 sep 2020, 09:52 Ik zie die naaf enkel voor diegene die niet of nauwelijks schakelen en dan is dat natuurlijk prima.
Ik schakel zelf heel veel, dat deed ik op de ST2 ook. Wat is het probleem?

Het enige probleem wat ik zie is dat je waarschijnlijk net iets grotere stappen maakt dan wenselijk, maar ik vond het op de korte testrit enorm meevallen. Een langere praktijktest moet het uitwijzen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

FreddyH schreef: 08 sep 2020, 12:14
Jins schreef: 08 sep 2020, 09:52 Ik zie die naaf enkel voor diegene die niet of nauwelijks schakelen en dan is dat natuurlijk prima.
Ik schakel zelf heel veel, dat deed ik op de ST2 ook. Wat is het probleem?

Het enige probleem wat ik zie is dat je waarschijnlijk net iets grotere stappen maakt dan wenselijk, maar ik vond het op de korte testrit enorm meevallen. Een langere praktijktest moet het uitwijzen.
Is toch ook persoonlijk denk ik. Evt. kan je er waarschijnlijk wel een ander tandwiel achter op laten zetten? maar ik ben niet zo thuis in de riem spullen. Je zal het eerst moeten ervaren ook.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 08 sep 2020, 15:35 Evt. kan je er waarschijnlijk wel een ander tandwiel achter op laten zetten?
Heeft geen zin. Met 60T voor en (ik meen) 22T achter zit je precies in het goede bereik voor vlak land: in de vier trap je 45km/u op een wat hogere cadans. Het kan ook op een lage cadans in de 5 en die gebruik je ook voor afdalingen. Optrekken deed ik in de 2, FreddyH in de 1.

Het bereik is naar ons idee precies goed (de Zwitsers denken daar anders over) en met een ander tandwiel achter verander je niet de grootte de onderlinge stappen, die is wat-ie is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
PeeBee
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 sep 2019, 23:54
Locatie: Amstelveen
Merk SP: Stromer ST3 Pinion LE
Km-stand: 20

Veel dank voor het verslag. Vraag: hoe gedraagt de Sturmey Archer zich als je bij stilstand (terug-)schakelt? Kan of mag dat? Met mijn Gele Gevaar vergeet ik vaak terug te schakelen voordat ik stil sta, vandaar de vraag.
ST1 2019 / geel / 983 Wh :D ST3 Pinion LE 2022 / rood / 983 Wh :D :D
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat gaat prima, het is bij dit soort naven juist de bedoeling om onbelast te schakelen. Dus tijdens fietsen schakelen: even geen kracht op de pedalen en bij stilstand zonder je pedaal vooruit te drukken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Dank FreddyH en Stromeur. 5 oktober zal ik deze fiets eens gaan uitproberen bij de Herveldse boys. Wie weet, een opvolger voor over 1 of 2 jaar, wanneer mijn banaan of uit de garantie gaat of voldoende is ingereden. 5 versnellingen lijkt me weinig, zeker als ik merk dat ik wel eens wissel van tandwiel op de lange afstand bij wind tegen. Ben ook een oude vent :ck:
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie