Stromer ST2 LE: een eerste indruk

BntJ
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 dec 2019, 17:24
Locatie: Temse

Mensen verklaren me wellicht gek! Maar here it goes :p ik ga binnenkort "8km enkel" woon/werk doen. Ik heb dit in het verleden met koersfiets gedaan, lekker makkelijk 30km/u bollen. Maar hoe dan ook als het warm is, dan zweet je wel wat en dat is niet fijn. Ik heb af en toe de e-bike van m'n vrouw gebruikt (QWIC RD9.2) daar kan je 36kmu meer rijden, maar mag in principe niet. Wel fijn om zo ff te vlammen.

Ik haat gewoon tijd verlies dus als ik 12 min onderweg kan zijn ipv 20 dan vind ik dat zeker de moeite :cool2:

Ik ben dus gaan testrijden met een ST2LE, eerste keer op Stromer, wat een bom van een power. Helemaal verkocht.
Maar de prijs viel dan wat tegen. Ik vond het geweldig om in de hoogste versnelling te staan en gewoon toch nog als een pijl te kunnen vertrekken.

Maar € 6899 (of 6390 als je het kan samenstellen) is nog steeds een groot verschil met de nieuwe ST1 met hoogte batterij (5390 of 5050 met één batterij lager).

Ik zou ook wel eens sneller de fiets nemen om naar m'n ouders te gaan (20 km enkel).

Enkele vragen voor de kenners hier;

- vertrekken in hoogste versnelling, kan dat met de ST1 ook?
- Volstaat de 800ish batterij als mn grootste enkel verplaatsing 20 a 25 km zou zijn? (dus 40 a 50 heen en terug)

Waarom zouden jullie liever een ST2 hebben (op de belt na dan) ipv een ST1 ?

€ 5050 is list price, kan je bij local dealers vaak nog een korting krijgen? (ik zou hem leasen)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

BntJ schreef: 30 sep 2020, 11:25 - vertrekken in hoogste versnelling, kan dat met de ST1 ook?
Ja hoor, geen probleem. Maar je 11 en ketting slijten aanzienlijk sneller als je niet schakelt (t.o.v. wel schakelen). Dat probleem heb je met een riem natuurlijk niet.

Persoonlijk zie ik niet in waarom je in het zwaarste verzet zou willen vertrekken, dat rijdt toch niet lekker. Voordeel van de Sturmey Archer hub in de ST2 is dat je ook in stilstand terug kunt schakelen, dus gewoon als je staat te wachten bij een verkeerslicht o.i.d.
BntJ schreef: 30 sep 2020, 11:25 - Volstaat de 800ish batterij als mn grootste enkel verplaatsing 20 a 25 km zou zijn? (dus 40 a 50 heen en terug)
Als je niet bij wil laden op je plaats van bestemming, dan kun je beter de 983Wh accu nemen. Dan weet je zeker dat je de afstand onder alle omstandigheden redt, dus ook bij flink wind tegen en vorst e.d. Met bijladen voorafgaand aan de terugrit: meer dan genoeg aan een 814Wh accu.
BntJ schreef: 30 sep 2020, 11:25 Waarom zouden jullie liever een ST2 hebben (op de belt na dan) ipv een ST1 ?
Riem, krachtigere motor, betere banden, OMNI C (dus incl. GPS tracking e.d.), koplamp met high beam functie.
BntJ schreef: 30 sep 2020, 11:25kan je bij local dealers vaak nog een korting krijgen? (ik zou hem leasen)
Op lease niet. Op koop: hangt af van je eigen onderhandelingsvaardigheden, de tijd van het jaar, of de dealer nog voorraad heeft die hij kwijt wil etc. etc.

Kijk niet alleen naar de goedkoopste dealer, kijk (vooral!) ook naar de dealer die de service biedt die je nodig hebt bij een Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
BntJ
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 dec 2019, 17:24
Locatie: Temse

Bedankt voor de fijne reactie, ik vermoed dat ik zal starten met een ST1 en als hij afgescrheven is zijn er misschien al meer modellen met een riem. :d3:

Ik zal wellicht kiezen voor Velodome, in Belgie toch wel de meest gekende Stromer dealer denk ik?
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Ik zou het niet de moeite waard vinden eerlijk gezegd. Van die 8 minuten tijdswinst (als je dat al haalt, want dan moet je 40km/u gemiddeld op GPS snelheid halen) ben je bijna de helft kwijt met je helm opdoen, handschoentjes aandoen, de slome OMNI opstarten, bij slecht weer gaiters over je broek te doen tegen de blerf etc. Als je nog aparte fietsschoenen en kleding aandoet ben je alle winst kwijt. Volgens mij is, om zonder zweten op het werk te komen, voor die afstand een simpele e-bike meer dan voldoende.
Stromer ST1 2019, rood
Joren
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 mei 2020, 18:30
Locatie: Rollegem
Merk SP: ST1 2020
Km-stand: 11000

Stijnemans schreef: 29 sep 2020, 12:10
Dat is interessant. Ik heb zelf ook vrij lange benen bij een lengte van 1,89m en dacht dat je juist met lange benen bij een groter (XL) frame zou uitkomen. Gaat het dan dus vooral over het bovenlichaam? Als dat verhoudingsgewijs korter is, dan past een L-frame mogelijk beter?
Bij mij was mijn bovenlichaam bepalend. Bij de ST3 XL hangde ik nogal voorover en dat is een fietspositie die ik niet aangenaam vind. Je kan nog altijd opteren voor een ST3XL met riser stuur en verhoogde stuurpen.

Van mijn ST1 heb ik nu de allerhoogste stand. Misschien dat ik later nog ga kijken om iets te verlagen maar momenteel vind ik het een zeer aangename fiets. Voordeel van ST1 is dat de aanpassingen veel aangenamer geprijsd zijn ivm aanpassingen aan je stuur. Een nieuwe stuurpen voor de st3 kost +200€ dacht ik zonder de uren van fm meegerekend.
BntJ
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 dec 2019, 17:24
Locatie: Temse

Zoran schreef: 30 sep 2020, 12:34 Ik zou het niet de moeite waard vinden eerlijk gezegd. Van die 8 minuten tijdswinst (als je dat al haalt, want dan moet je 40km/u gemiddeld op GPS snelheid halen) ben je bijna de helft kwijt met je helm opdoen, handschoentjes aandoen, de slome OMNI opstarten, bij slecht weer gaiters over je broek te doen tegen de blerf etc. Als je nog aparte fietsschoenen en kleding aandoet ben je alle winst kwijt. Volgens mij is, om zonder zweten op het werk te komen, voor die afstand een simpele e-bike meer dan voldoende.
Alles wat je opnoemt zou ik ook aandoen bij een simpele e-bike :)
Harrievang
Pro
Pro
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 sep 2019, 23:37

Heb je het over service. ..en Stromer..?
Ga dan naar de Betuwe...! Misschien niet bij de deur maar de moeite waard..!.🚵🚴
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik snap dat je enthousiast bent over deze dealer. En zelf ben ik ook niet vies van een dealer op afstand; de mijne zit hier 100km vandaan. Maar Temse (BE) tot aan deze dealer in NL is 175km. Het moet wel een beetje realistisch blijven, voor alle partijen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

BntJ schreef: 30 sep 2020, 12:19 Ik zal wellicht kiezen voor Velodome, in Belgie toch wel de meest gekende Stromer dealer denk ik?
Ze zijn de grootste Stromer dealer in de Benelux. Kennis en ervaring met Stromers te over en ze hebben een prima reputatie. Ik lees de laatste tijd wel eens wat "mindere" berichten, maar in hoeverre dit b.v. COVID-gerelateerd is (en dus overmacht) of klantgekleurd (we horen hier immers maar één kant) is moeilijk te bepalen. Daarvoor zijn de berichten te incidenteel.

Persoonlijk zou ik er in alle vertrouwen een Stromer kopen. Maarja, ze zitten hier 275km vandaan, dus nee :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Harrievang
Pro
Pro
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 sep 2019, 23:37

100 km is eigenlijk het maximum...Had ook dichterbij kunnen gaan maar het helel gamma life kunnen zien en testen zegt alles...Zeker toen het Duitse R&M erbij kwam... Uiteindelijk daar voor gekozen!
Plaats reactie