Stromer ST2 LE: een eerste indruk

Schullie1989
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP

Scherp Stromeur. Dat verschil was mij nog niet opgevallen. Voortschrijdende inzicht bij Stromer? Waarom hebben ze dat gewijzigd?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij gaf de eerste keus teveel lastige vragen over waterbestendigheid. Misschien was die keus ook niet waterdicht, daar zeggen ze niks over.

Hoewel de huidige Stromers tegen regen bestand zijn en er voor de oudere modellen al lang een oplossing bestaat, is Stromer dankzij de ST1 X 2017 nog niet helemaal af van het imagoprobleem dat Stromers en regen niet samen gaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Goed nieuws, de fiets staat nu bij de FM, volgende week fietsen :bi :d3:
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Schullie1989
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP

Marco69 schreef: 12 nov 2020, 09:50 Goed nieuws, de fiets staat nu bij de FM, volgende week fietsen :bi :d3:
Kijk aan. Dat is goed nieuws👍👍 Super mooi...
Schullie1989
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP

Marco69 schreef: 12 nov 2020, 09:50 Goed nieuws, de fiets staat nu bij de FM, volgende week fietsen :bi :d3:
Ook hier goed nieuws. De ST2 LE is gisteren binnengekomen. Hij zal woensdagmiddag geleverd worden :ay :d3:
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

:ay veel plezierige kilometers gewenst en we zijn nieuwsgierig naar de lange termijn ervaringen met de ST2 LE.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Zirkeler
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2020, 12:00
Locatie: Koksijde
Merk SP: Grace easy
Km-stand: 34200

Dag,

Ben hier nieuw, maar rij reeds sinds 2014 met een Grace Easy oftewel een speedelec tot 41 km/uur maar met een batterijtje van 300 Wh
Andere kenmerken van de fiets :
sram naafversnelling met 3 versnellingen.
bionx motor in achterwiel van 350 Watt.

fiets heeft ondertussen 36000 km op te teller, maar met gemiddelde snelheden van 28 - 30 km/uur (woonwerk enkel 41 km)

Wat jullie misschien ook zal interesseren :

- nog steeds de originele batterij : die heeft ondertussen een 900 x opgeladen geweest.
- grootste kost tot nu toe zijn de achterbanden die gemiddeld zo'n 4000-5000 km meegaan.
- riemaandrijving : nog steeds de originele riem en riemschijven, maar vooral de riemschijven zijn volledig op. Alles vervangen komt op een 280 euro aan wisselstukken, zonder werk.
- de krachtsensor in de trapas (fag torque sensor ) begaf het na 16000 km. Deze was niet meer te krijgen maar via een contact tussen de Belgische FAG vertegenwoordiger en zijn Nederlandse collega heeft fag me nog een gratis proefexemplaar kunnen bezorgen en deze werkt nog naar behoren.
- naafversnelling faalde na 28000 km. Deze was niet meer te krijgen (sram is gestopt met de oorspronkelijk Duitse torpedo naven in 2015 dacht ik) maar heb een gewone sram i-motion (nieuwe oude stock) aangekocht en het binnenwerk uitgehaald en ingebouwd in de bionx motor.

Het schakelsysteem bevat oa. een soort verschuifbare cilinder die de kracht overbrengt via een soort vertande as. Op de buitenkant van de verschillende versnellingen zitten palletjes die ingrijpen op gleuven in de binnenkant van de behuizing : de verschuifbare cilinder moet dus de palletjes van de niet gebruikte versnellingen bedekken. Dit gaat gemakkelijk in stilstand en in niet belaste toestand, maar is iets moeilijker bij belasting. Als gebruiker moet je dan meer kracht uitoefenen op de schakelhendel, waardoor je automatisch minder kracht op de pedalen uitoefent, om het schakelen aanvaardbaar te maken. (is iets gelijkaardigs als mijn ervaring met de rohloff in mijn gewone fiets)
Praktisch : als je lange levensduur wilt van de versnellingskabel/onderdelen doe je er beter aan de kracht iets te minderen.

En waarschijnlijk is mijn volgende een stromer ST2/klever Pinion/MTBcycletech,....Ben er nog niet helemaal uit.
WattsUp
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 nov 2020, 20:35
Locatie: Beringen

Zou iemand de verzetstabel voor een ST2 (en met name de hoogste versnelling, 5) eens kunnen opmaken?
Dat wil zeggen: een volledige omwenteling van de pedalen en dan meten hoeveel meter je op een rechte lijn aflegt?

Ik vind dat namelijk interessant om te vergelijken met het verzet van een ST1X.
Plaats reactie