Stromer ST2 LE: een eerste indruk

Schullie1989
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP

Peerke1960 schreef: 10 okt 2020, 13:51 Bij het gebruik van de sturmey archer dien je wel de pendalen stil te houden. Ff een puntje.
Groetjes Peter
Dag Peter, hoe kom je aan deze wijsheid? De handleiding van Stromer voor de ST2 geeft weer dat je gewoon door kunt blijven trappen tijdens het schakelen. Zie de handleiding onder het kopje ‘Versnellingen’. Groet Sander
Bijlagen
Manual-Supplement-ST2.pdf
(2.57 MiB) 127 keer gedownload
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik snap het ook niet helemaal. Toen ik de ST2 testte in Genk zeiden mensen van Stromer: even trappers stil houden als je schakelt. En toen de Klever X-Speed PINION hier voor een beta test werd afgeleverd adviseerde de Klever medewerker dat ook.

Maar bij testritten met SP's heb ik altijd doorgetrapt tijdens het op en afschakelen. Dat gaat probleemloos. Ik moet er wel bij zeggen dat weliswaar stevig optrek, maar ik ben niet iemand die "staand op de pedalen" schakelt. Misschien dat het dan niet lekker loopt, geen idee. Zal het ook eens testen als ik weer eens in de buurt van een ST2 kom.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Schullie1989
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP

Tijdens de proefrit op de ST2 ook gewoon doorgetrapt, geen enkel probleem volgens mij. Maar wel vreemd dat de dealers dit aangeven. Zal dit nog eens extra navragen als de ST2 geleverd wordt.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Het was idd een van de fm's die me vertelde de trappers stil te houden bij het schakelen. Dit tijdens de presentatie van de nieuwe 2. Ik heb het even opgezocht, uiteraard voor wat het waard is.
.
Geen krachtzetten bij het schakelen volgens deze wiki. Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Mogelijk is het materiaal dermate verbeterd dat belast schakelen geen issue meer is. Ik weet het niet, ik ben geen wtber.

Met vriendelijke groet, Peter
Laatst gewijzigd door Peerke1960 op 21 okt 2020, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Bij mijn testrit ook lekker kracht gezet en geen rare dingen gevoeld, kan me het wel voorstellen dat het slijtage kan gaan geven op termijn...maar ook daar heb ik geen verstand van :cool2:
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Schullie1989
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP

Wiki: Het veranderen van versnelling bij een naafversnelling vindt plaats in onbelaste toestand door even geen kracht op de trappers te zetten. Dit veranderen van versnelling kan ook plaatsvinden, als er niet getrapt wordt, bijvoorbeeld als de fiets stilstaat (dit in tegenstelling tot bij de derailleur).

Bedankt Peter, weer wat wijzer geworden!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou de Stromer handleiding volgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 21 okt 2020, 21:00 Ik snap het ook niet helemaal. Toen ik de ST2 testte in Genk zeiden mensen van Stromer: even trappers stil houden als je schakelt.
Nee hoor, ze zeiden: "iets inhouden", dus niet onder volle belasting schakelen. Conform de handleiding dus :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
ocra

In principe moeten de tandwielen in elkaar grijpen en exact dat punt is wat gevoelig maar de meningen zijn bllijkbaar verdeeld of je moet communiceren of de benen stil moeten staan of niet. Denk dat het vooral er omgaat dat er geen ongelooflijke kracht op gezet wordt het is toch een zwak moment maar gewoon doortrappen lijkt me (technisch) geen probleem.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ocramarco schreef: 22 okt 2020, 12:04 de meningen zijn bllijkbaar verdeeld of je moet communiceren of de benen stil moeten staan of niet
Over het communiceren zijn de meningen niet verdeeld: communiceren hoeft niet. Je kunt immers ook schakelen vanuit stilstand (of als je uitbollend achteruit trapt).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie