Stromer ST2 LE: een eerste indruk

Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Leuk verslag en goede indruk, bedankt !
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Reinout, hartelijk dank voor het mooie verslag!

Dat je schrijft dat het een hoop geld is voor wat minder onderhoud is een goed punt.

Mag ik vragen hoe lang jij bent? Dat zadel staat gigantisch hoog. En hoe was de L voor jou? Denk dat je zelf een ST3 XL hebt?

Groeten!
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Stijnemans,

100% correct; mijn ST3 is de XL-versie. Ik ben 191 cm lang/groot.
Bedenk wel dat nu de zadelpen superlang overkomt omdat de "klassieke" Kinekt niet geplaatst is. De zitpositie op deze ST2 (L) was prima. Maar ik zou echt direct een vering inbrengen.
Als je als niet-SPer op deze fraaie Stromer er vandoor gaat zonder enige vering schrik je je het apelazerus als je de eerste verkeersdrempel met 45 km/h tegenkomt. Als je eerder met SPers hebt gereden of zelf al een vering hebt geplaatst kan je hier veel beter op anticiperen.
Maar die ST2 is een prima fiets ! Indrukwekkende 5-gang versnelling. Ik kende Sturmey-Archer al van mijn Brompton vouwfiets; en da's met haar 3 versnellingen eigenlijk best een topfiets. Deze ST2 heeft prima eigenschappen en met die onderhoudsarme riem zal dat zeker een (nieuwe) doelgroep aanspreken.

Ga vooral testen. Er is niemand behalve jezelf die je exact kan beschrijven hoe het voelt, wat je wilt, wat je hoopt, etc etc
Precies een van de redenen om op de vrijdag te gaan. Was vast rustiger. Geen idee hoe druk het morgen wordt. Maar als je even moet wachten: er is prima koffie (normaal) en lekkere gebakjes (voor de gelegenheid). Keuze uit appeltaart, kersenflapje of tiramisu......het leven is soms zo zwaar......
't wordt drukker....
't wordt drukker....
DSCN2195.JPG (612 KiB) 3258 keer bekeken
Stromer ze,
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hey Reinout, mooi verslag, gave foto's! Leuk ook, Hi-Biking met al die laders in de bus.

Hoeveel km heb je gereden met die driekwart leeg getrokken accu?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Sylvia,
met 25 % accuverbruik (blauwtje) legde ik 15 km af. Da's wel met veel optrekken en remmen, lekker spelen met versnelling, etc. Dus ik heb niet superzuinig gereden maar vooral mogelijkheden uitgeprobeerd.
Daarmee komt alleen maar naar voren dat deze ST2-motor wat minder gulzig is dan mijn ST3-motor; niet verwonderlijk.

Blij verrast met deze combi van riemaandrijving + 5 versnellingsnaaf: prima samenwerking.
En, al eerder aangehaald, deze Vee Tyre's hebben een uitstekende indruk achtergelaten. Ik rijd nu 10.000+++ km lekvrij en probleemloos in elk weertype op Pirelli's Cycle-e WT rond. Absolute topband maar met een absurd detail: heeft geen 50 km/h goedkeuring (wat de rest van de Cycle-e lijn wel heeft). Zucht.....wanneer gaat er iemand bij Pirelli wakker worden......

Grtz, Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-ST3 schreef: 09 okt 2020, 20:40 met 25 % accuverbruik (blauwtje) legde ik 15 km af. Da's wel met veel optrekken en remmen, lekker spelen met versnelling, etc. Dus ik heb niet superzuinig gereden maar vooral mogelijkheden uitgeprobeerd.
Daarmee komt alleen maar naar voren dat deze ST2-motor wat minder gulzig is dan mijn ST3-motor; niet verwonderlijk.
Duidelijk, thanks.
Reinout-ST3 schreef: 09 okt 2020, 20:40 Blij verrast met deze combi van riemaandrijving + 5 versnellingsnaaf: prima samenwerking.
Ja FreddyH en ik waren er ook enorm door verrast. Op papier zag ik het niet zo zitten, maar in de praktijk werkt die 5-hub prima,

Eens ook met je vergelijking tussen de ST2 en de ST3. Voor mij zou de Drie ook de beste optie zijn (sportiever, krachtiger, imo fraaier design). Met de ST2 wordt een compleet nieuwe doelgroep aangesproken, waarbij het prijsverschil tussen de ST2 en de ST3 gewoon niet de bepalende factor mag zijn. Het zijn twee totaal verschillende bikes, zowel in fietshouding als afmontage.

Zat jij lekker op de ST2 L? Of zit de ST3 XL voor jou als lange man toch beter, qua fietshouding?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Wederom goedenavond Sylvia,

met mijn lengte is een ST3XL een betere optie.
Als je een ST2 qua stuur wil veranderen gaat dat vast dusdanig veel geld kosten dat je net zo goed direct een ST3 kan kiezen.

Niets ten nadele van de ST2. Deze fiets zal een nieuwe doelgroep aanspreken en zal zeker (terecht) een marktaandeel opeisen.

Grtz, Reinout
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Nou, erop gefietst. Op en neer naar Zetten gereden. De riem is geweldig; geen geluid, t loopt! Graag op alle Stromers. Het verzet is met te grote stappen. T kleinste gebruik je niet, het grootste is net aan. Te vergelijken met 13/12. Bij het gebruik van de sturmey archer dien je wel de pendalen stil te houden. Ff een puntje.
Qua kracht net wat sterker dan een ST1 maar het maakt niet veel. Verder is het frame hetzelfde dus de rijeigenschappen zijn vergelijkbaar.
Zou ik de ST2 kopen? Neen, het verzet is een dealbreaker. De prijs kruipt naar de 3 en die heeft toch wel wat voordelen boven de 2 zoals meer kracht en een betere uitrusting. Toch de 3 maar een keer uitgeprobeerd...... Dan merk je het verschil met de 1 wel met een rit tegen de wind in.

Verder lekker gebabbeld, Lomito gesproken, die woont om de hoek. Verder helaas geen andere forum genoten gesproken. Wel goede koffie en gebak. Het was maar goed dat ik op de fiets was ondanks de regenbui😃
Groetjes Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Reinout-ST3 schreef: 09 okt 2020, 14:55 kom je altijd mede-Stromeraars tegen. In dit geval de eigenaar van Hi-Biking
Het e-mailadres dat achteraan op zijn camionette kleeft is foutief, maar vermoedelijk zag je dat ook al en postte je daarom de link. :ay
Reinout-ST3 schreef: 09 okt 2020, 20:52 Als je een ST2 qua stuur wil veranderen gaat dat vast dusdanig veel geld kosten dat je net zo goed direct een ST3 kan kiezen.
De kostprijs van een stuur is voor een ST2 identiek als de kostprijs van een stuur voor een ST3 en da's sowieso altijd onder de € 50 ... wil je met stuurpennen gaan spelen dan is de ST2 de goedkopere, zowel qua onderdeelprijs als qua montagekost.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Vandaag in Herveld ook een rondje gemaakt op de limited Edition van de nieuwe ST2. Wat een leuk model heeft Stromer gemaakt. :ay Ik ben zeer gecharmeerd van de kleur blauw. Het fietste ook prima. Wel wennen met de rechte zit, het doet in die zin echt anders aan qua houding/zit dan de oude St2, de ST3 en ST5. Het schakelsysteem was echt prima, wel even wennen omdat de schakelrichting exact omgekeerd is aan mijn gewone fiets met Nexus-versnellingen. Vijf versnellingen is afdoende, hoewel ik kan me voorstellen dat een zesde zware versnelling nog erbij had gekund. Vee tire banden voelden prima aan, hoewel mijn eigen Vee Tires (TW757 57-584) meer grip geven voor mijn gevoel.

Ik wilde natuurlijk wat leuke foto's maken. Helaas had ik de GPS op mijn full frame aangelaten dus accu was leeg :bu: Dus hierbij wat foto's gemaakt met mijn iPhone:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat deze SP het echt goed gaat doen in de verkoop, maar dat zullen (schat ik) geen bestaande stromerklanten zijn die deze ST2 kopen. Deze SP is echt voor een andere doelgroep: Mensen die 'nieuw' zijn in de wereld van SP's en een onderhoudsvrije comfortabel model zoeken die niet per sé voluit willen gaan. Jos meende dat deze het goed gaat doen bij vrouwen en ik denk dat hij wel gelijk heeft. De ST2 heeft maar een beperkt prijsverschil t.o.v. de ST3, maar ik denk dat je deze SP's niet als concurrenten van elkaar moet zijn, ze zullen andere doelgroepen aanspreken.

Al met al een leuke SP. Ik denk een goede zet van Stromer om deze aan de line up toe te voegen.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Plaats reactie