Stromer ST2 LE: een eerste indruk

allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Uiteraard ook een rondje om het Thor Park gemaakt op deze ST2 met riem. De riem deed prima z'n werk , ligt er strak op, de 5 versnellingen volstonden ruimschoots (niet 'te licht' trappend tegen 45 in 5), en toch voelde de fiets voor mij echt niet goed aan. Wellicht heb ik de krachtigere motor van een ST3 echt nodig of ben ik een verwend jochie, of was de testbike al mishandeld (er klonk een ratel de hele tijd). Ik haalde ook met veel meer moeite de 45. Ook de handvatten voelden minder degelijk aan op een of andere manier. Hetzelfde gevoel had ik ook al op een ST1 hoor. Als ik dan toch de hoofdprijs moet betalen, dan ineens ST3 voor mij.

Ik had even het gevoel op een Riese&Müller te rijden, en ja, als ik die fietservaring wil, dan koop ik wel een R&M. Ik begrijp echter wel dat Stromer mee in deze middenmoot markt moet en dus wel een prima ding voor zijn doelgroep dat wellicht als een speer gaat verkopen!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heb je wel de trapsensor gekalibreerd en de instellingen gecontroleerd (ondersteuningsstand op 3, trapsensor op max) voordat je van start ging? Op de test-bike van Freddy moesten zelfs de bandjes eerst nog even worden opgepompt. Testbikes worden altijd best wel mishandeld. Op een parcours, bus in en uit, vallen eens een keer etc.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bart-V
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 sep 2017, 20:42

Vandaag ook een tijdje rond kunnen rijden op de nieuwe ST2 LE in Genk. Was aangenaam verrast door deze nieuwe ST2, maar dit was dan ook mijn 1e kennismaking met een Stromer op 27,5" wielen. Zelf rijd ik namelijk op een Klever met 26" wielen. Het comfort van deze wielen viel me wel meteen op en dit terwijl de mijne toch al een verende voorvork heeft....maar we dwalen af.

De gates riem loopt lekker soepel en klapt ook niet als men over ongelijk wegdek rijdt, toch ook wel een pluspuntje vind ik. Gripshift vind ik fantastisch, maar dit heb ik dan ook al jaren op mijn mtb, vind het zelfs beter schakelen als de di2 op de ST5, maar dit is persoonlijk. Voor de rest kan ik me alleen maar aansluiten bij de reacties van FreddyH en Stromeur. De 5 versnellingen lijken op het eerste gezicht voldoende en dit in combinatie met de rest van deze prachtige fiets, komt ook bij mij die welbekende Stromer grijns op mijn gezicht :D
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

allesstroomt schreef: 06 sep 2020, 20:18 ... en toch voelde de fiets voor mij echt niet goed aan. Wellicht heb ik de krachtigere motor van een ST3 echt nodig of ben ik een verwend jochie, of was de testbike al mishandeld (er klonk een ratel de hele tijd). Ik haalde ook met veel meer moeite de 45. Ook de handvatten voelden minder degelijk aan op een of andere manier.
Tja, als je een ST5 en daarna ST3 gewend bent dan is dit wel wat minder ja. Zo is hij ook bewust gepositioneerd. Daarnaast zit je als lange wieber gewoon ontzettend brak op zo'n L frame, voor mij was dat het ook allemaal net niet.

Maar daar heb ik proberen voorbij te kijken. ALS de fiets er al in XL zou zijn, dan zijn een paar handvatten van een paar tientjes voor mij niet de doorslaggevende factoren bij de aanschaf van een fiets. Hetzelfde geldt voor een zadel en de banden. Dat onderhandel je gewoon uit bij de aanschaf...

Verwend jochie? Weet ik niet, je moet deze fiets gewoon niet met een ST3 willen vergelijken... ik denk dat daar de crux zit.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Rene
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mei 2017, 06:45
Locatie: Vlaams Brabant
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Nog detailfoto’s van de riem en spanner
Bijlagen
EDE05658-2AC9-4F3D-A97B-906D9ED68149.jpeg
EDE05658-2AC9-4F3D-A97B-906D9ED68149.jpeg (1.44 MiB) 3127 keer bekeken
8B11F12A-03C0-4F65-BC9E-FD277669103B.jpeg
8B11F12A-03C0-4F65-BC9E-FD277669103B.jpeg (1.79 MiB) 3127 keer bekeken
Stromer ST3 Pinion LE ABS
15km Kampenhout - Zaventem
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

FreddyH schreef: 06 sep 2020, 21:15
allesstroomt schreef: 06 sep 2020, 20:18 ... en toch voelde de fiets voor mij echt niet goed aan. Wellicht heb ik de krachtigere motor van een ST3 echt nodig of ben ik een verwend jochie, of was de testbike al mishandeld (er klonk een ratel de hele tijd). Ik haalde ook met veel meer moeite de 45. Ook de handvatten voelden minder degelijk aan op een of andere manier.
Tja, als je een ST5 en daarna ST3 gewend bent dan is dit wel wat minder ja. Zo is hij ook bewust gepositioneerd. Daarnaast zit je als lange wieber gewoon ontzettend brak op zo'n L frame, voor mij was dat het ook allemaal net niet.

Maar daar heb ik proberen voorbij te kijken. ALS de fiets er al in XL zou zijn, dan zijn een paar handvatten van een paar tientjes voor mij niet de doorslaggevende factoren bij de aanschaf van een fiets. Hetzelfde geldt voor een zadel en de banden. Dat onderhandel je gewoon uit bij de aanschaf...

Verwend jochie? Weet ik niet, je moet deze fiets gewoon niet met een ST3 willen vergelijken... ik denk dat daar de crux zit.
Mooie nuances, dank je wel. Het is inderdaad waar dat je met onderhandelen je model kunt opwaarderen. Daardoor rij ik nu ook met een halve ST5 rond, met ander zadel, ST5-banden, en ST5-spiegel, enzovoort. Ik heb de testfiets ook niet vooraf gecalibreerd of wat dan ook.

Wel positief vond ik hoe strak de riem over het tandwiel zat, en hoe mooi dat liep. Ik dénk, op gevoel, dat dit een knap staaltje techniek is. De esthetische ingenieur in mij vindt de foto's van René hierboven ook echt genieten :)
Schullie1989
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik ben er inmiddels wel uit wat mijn eerste Stromer gaat worden😃😉👍. Binnenkort maar snel proefrijden.

Heeft iemand van jullie ervaring met de dealer in Deventer of Apeldoorn?

Zijn er naast de fietstassen nog andere verschillen tussen de ST2 LE(blauw) en ST2(blauw/grijs) die in februari 2021 komt?

Uiteraard de accu maar die kun je ook upgraden in de normale ST2. Ik zie geen andere verschillen behalve de fietstassen!?

Bedankt alvast voor de informatie..
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Fietstassen, Royal Blue kleur en 983Wh accu. That's it voor de ST2LE!

Stromer doet dit al jaren zo met gelimiteerde/launch edities:

- Speciale kleur
- Standaard de grootste accu
- Extraatje in de accessoires en/of afmontage (zoals een tas, speciaal zadel o.i.d.)
- Soms een schildje op het frame met uniek uitgiftenummer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Schullie1989
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP

:lol: Alleen de fietstassen dus en het feit dat je de ST2 eerder kunt gebruiken. Helder :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als jij Dark Grey een mooie kleur vindt, als je zelf wilt kiezen of je bijbetaalt voor een accu-upgrade of niet, als je liever zelf fietstassen uitkiest (de tassen op de ST2 LE kun je ook los bij Stromer bestellen) of ze helemaal niet nodig hebt en als je geen haast hebt:

Yup :ay

De ST2 en ST2 LE zijn technisch 100% identiek.

Correctie: de kleur Royal Blue blijft volgend jaar ook gewoon in het assortiment.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie