Dank voor de reactie. op dit moment is bij qicq de upgrade van 618 naar 800 zoveel gratis. dus ik ga voor de 800 accu., dat moet echt wel ok zijn.
Ja; ik ben eruit; ik ga voor de Stromer ST1 !!
Vanmiddag een proefrit gemaakt en fietst echt geweldig!
Advies accu
Om het accu verhaal op technisch vlak even compleet te maken voor je: de capaciteit van de accu's wordt uitgedrukt in watt-uur (wh). Dat betekent dat een 500wh accu dus theoretisch een uur lang 500 watt kan leveren. Of twee uur lang 250watt. Enzovoorts. Stel nou dat je, voor het voorbeeld, een 500 watt motor hebt en met 100% power gaat fietsen is je 500wh accu dus in een uur leeg. Als je daarmee (toevallig) de 45km/u hebt gehaald dan haal je dus 45km uit die accu.
Voor zover ik heb begrepen halen de meeste stromers (afhankelijk van omstandigheden) op fullspeed zo ongeveer 10 tot 15 watt-uur per kilometer. Uitgaande van 10wh/km haal je uit een accu van 800wh dan dus 80km. Theoretisch Langzamer fietsen of lagere stand of wind mee of berg af verlengt deze actieradius vervolgens.
Veel plezier met je ST1!
Voor zover ik heb begrepen halen de meeste stromers (afhankelijk van omstandigheden) op fullspeed zo ongeveer 10 tot 15 watt-uur per kilometer. Uitgaande van 10wh/km haal je uit een accu van 800wh dan dus 80km. Theoretisch Langzamer fietsen of lagere stand of wind mee of berg af verlengt deze actieradius vervolgens.
Veel plezier met je ST1!
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Om het dan ook nog correct te maken: de eenheid is inderdaad Watt-uur, maar dan Wh.
Klopt. Theoretisch omdat die 500Wh afgerond is.
Ai. Hier ga je toch wat mis. Die 500W motor, wat bedoel je daarmee? Nominaal vermogen? Piekvermogen? Als het nominaal vermogen is dan heb je bij 100% belasting meer dan 500W gemiddeld gebruikt, als het piekvermogen is dan heb je bij 100% belasting minder dan die 500W gemiddeld gebruikt. Oh, en is dit het opgenomen vermogen of het afgegeven vermogen?
Daarnaast: die accu is niet 100% efficient. Dus met die motor die 500W nominaal vermogen heeft, waarmee je dus in 100% belasting zo'n 600-800W gemiddeld gebruikt hebt (bij een ST1 zal het eerder 600W zijn, bij een ST5 eerder 800W zijn maar beide is natte vingerwerk) en de efficientie van het geheel is zo'n 85% dan kan je met die 500Wh accu ruim minder dan 1 uur fietsen.
Ligt heel erg aan je instellingen en omstandigheden. Ik heb ook waarden van 22Wh/km voorbij zien komen, dat klopt ook wel met wat ik op mijn eigen fiets (niet Stromer) zie.WillemvdK schreef: ↑24 aug 2020, 23:04 Voor zover ik heb begrepen halen de meeste stromers (afhankelijk van omstandigheden) op fullspeed zo ongeveer 10 tot 15 watt-uur per kilometer. Uitgaande van 10wh/km haal je uit een accu van 800wh dan dus 80km. Theoretisch Langzamer fietsen of lagere stand of wind mee of berg af verlengt deze actieradius vervolgens.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Ik doe een beetje hetzelfde traject en afstand als jij denk ik ... bij mij ongeveer 23km enkel waarvan ongeveer 14km langs een rechte kanaalweg , slechts enkele oversteek/stopplaatsen op de rest van mijn traject . Ik kan dus heel veel van die 23km op behoorlijk hoge snelheid rijden . Meestal zit mijn gemiddelde snelheid tussen de 40 en 42km/u ( Garmin GPS gemeten want de Omni is nogal optimistisch wat betreft snelheid ) , een dik half uurtje fietsen dus.
Ik heb de blauwe batterij gekozen omdat ik simpelweg ook na enkele jaren nog een behoorlijke autonomie wil hebben , ik heb er een tweede lader bijgenomen om op het werk te laden , meestal zit ik na 23km zo op een resterende batterijcapaciteit van rond de 62 a 65% ( en dat is met alle instellingen vol open ) , in principe zou ik makkelijk heen en weer kunnen maar ik lees vaak dat dit je batterij niet ten goede komt vandaar dat ik telkens terug de fiets aan de lader hang. Ook wat betreft koudere temperaturen naar de winter toe zal de autonomie wel zakken ( ik heb de fiets pas vanaf eind april dus geen echte koudweer ervaring tot op vandaag ). Zoiezo zou ik als het budget enigsinds rekbaar is altijd kiezen voor de grootste batterij... Voor de rest is die ST1 best een leuke comfortabele fiets , bij mij staat er inmiddels net geen 3000km op de teller.
Ik heb de blauwe batterij gekozen omdat ik simpelweg ook na enkele jaren nog een behoorlijke autonomie wil hebben , ik heb er een tweede lader bijgenomen om op het werk te laden , meestal zit ik na 23km zo op een resterende batterijcapaciteit van rond de 62 a 65% ( en dat is met alle instellingen vol open ) , in principe zou ik makkelijk heen en weer kunnen maar ik lees vaak dat dit je batterij niet ten goede komt vandaar dat ik telkens terug de fiets aan de lader hang. Ook wat betreft koudere temperaturen naar de winter toe zal de autonomie wel zakken ( ik heb de fiets pas vanaf eind april dus geen echte koudweer ervaring tot op vandaag ). Zoiezo zou ik als het budget enigsinds rekbaar is altijd kiezen voor de grootste batterij... Voor de rest is die ST1 best een leuke comfortabele fiets , bij mij staat er inmiddels net geen 3000km op de teller.
Je hebt helemaal gelijk maar ik bedoelde het ook wat abstracter. Als voorbeeld. Ik heb bewust wat technische details weggelaten om het voorbeeld begrijpelijker te maken Maar uiteraard heb je gelijk.FreddyH schreef: ↑24 aug 2020, 23:20Om het dan ook nog correct te maken: de eenheid is inderdaad Watt-uur, maar dan Wh.
Klopt. Theoretisch omdat die 500Wh afgerond is.
Ai. Hier ga je toch wat mis. Die 500W motor, wat bedoel je daarmee? Nominaal vermogen? Piekvermogen? Als het nominaal vermogen is dan heb je bij 100% belasting meer dan 500W gemiddeld gebruikt, als het piekvermogen is dan heb je bij 100% belasting minder dan die 500W gemiddeld gebruikt. Oh, en is dit het opgenomen vermogen of het afgegeven vermogen?
Daarnaast: die accu is niet 100% efficient. Dus met die motor die 500W nominaal vermogen heeft, waarmee je dus in 100% belasting zo'n 600-800W gemiddeld gebruikt hebt (bij een ST1 zal het eerder 600W zijn, bij een ST5 eerder 800W zijn maar beide is natte vingerwerk) en de efficientie van het geheel is zo'n 85% dan kan je met die 500Wh accu ruim minder dan 1 uur fietsen.
Ligt heel erg aan je instellingen en omstandigheden. Ik heb ook waarden van 22Wh/km voorbij zien komen, dat klopt ook wel met wat ik op mijn eigen fiets (niet Stromer) zie.WillemvdK schreef: ↑24 aug 2020, 23:04 Voor zover ik heb begrepen halen de meeste stromers (afhankelijk van omstandigheden) op fullspeed zo ongeveer 10 tot 15 watt-uur per kilometer. Uitgaande van 10wh/km haal je uit een accu van 800wh dan dus 80km. Theoretisch Langzamer fietsen of lagere stand of wind mee of berg af verlengt deze actieradius vervolgens.
- Devilskiss
- Rookie
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 02 dec 2020, 13:07
- Locatie: Mechelen
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 0
Hoi,
vraagje over het accu (ik heb een ST2 LE in bestelling maar dat staat er beetje los van).
In de ST2 LE zit standaard de grote 983Wh batterij... Bereik gaat van 60 - 180km maar als ik de reviews zie dan zie ik niemand die nog maar in de buurt van die 180km komt.. zelfs +100km lijkt me een rariteit..
Ik begrijp dat alles afhangt van je settings, wind, nat, temperatuur, persoonlijk gewicht... maar is het überhaupt mogelijk om in de buurt van 180km te komen?
Mijn vriendin weegt 55kg en zal met mij meerijden als ik met de koersfiets 35km/h rijd langs rivieren en kanalen. Ga er maar van uit dat ze niet buitenkomt onder de 15° en bij sterke wind is dan een bereik van 100km realistisch?
ik weet dat er veel factoren spelen en dat het altijd een beetje gokken is en de proof off the pudding is in the eating dus ik zal het uittesten als ik de fiets heb na de winter en jullie laten weten...
cheers
vraagje over het accu (ik heb een ST2 LE in bestelling maar dat staat er beetje los van).
In de ST2 LE zit standaard de grote 983Wh batterij... Bereik gaat van 60 - 180km maar als ik de reviews zie dan zie ik niemand die nog maar in de buurt van die 180km komt.. zelfs +100km lijkt me een rariteit..
Ik begrijp dat alles afhangt van je settings, wind, nat, temperatuur, persoonlijk gewicht... maar is het überhaupt mogelijk om in de buurt van 180km te komen?
Mijn vriendin weegt 55kg en zal met mij meerijden als ik met de koersfiets 35km/h rijd langs rivieren en kanalen. Ga er maar van uit dat ze niet buitenkomt onder de 15° en bij sterke wind is dan een bereik van 100km realistisch?
ik weet dat er veel factoren spelen en dat het altijd een beetje gokken is en de proof off the pudding is in the eating dus ik zal het uittesten als ik de fiets heb na de winter en jullie laten weten...
cheers