Advies accu

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat bereik van 60-180 kilometer moet je met een complete pallet zout nemen, een korreltje is ruimschoots niet genoeg. Wat Stromer met dat bereik bedoelt is: een niet te zwaar en groot persoon die in ideale omstandigheden (20 graden, volkomen vlak, geen wind, etc) 1x naar 40+ optrekt en vervolgens niet teveel hoeft te remmen en weer versnellen die haalt een bereik van ongeveer 60 km. Als je vervolgens de snelheid en ondersteuning flink laat zakken dan is 180 km haalbaar. Zelfs meer, als je snelheden van 25-30 km/h aanhoudt met ondersteuningsstand 1.

Als antwoord op jouw vraag: dat is best een beetje te beredeneren. Jouw vriendin heeft met 55 km/h niet al te veel frontaal oppervlak (ofwel: vangt weinig wind), met gewoon woon/werk verkeer aan 40+ km/h moet zij met een ST2 die 60 km aan bereik prima kunnen halen, zeker met 15+ graden.

Energieverbruik loopt kwadratisch op met snelheid, dus als je ipv 45 km/h afzakt naar 22,5 km/h heb je nog maar 1/4 van de hoeveelheid energie nodig. 35 km/h zit ongeveer in het midden, dus is ongeveer 3/4 van 45 km/h. Je hebt dan dus 3/4 x 3/4 = 9/16 van de hoeveelheid energie nodig.

Nu even wat aannames. Stel dat jouw vriendin ongeveer 600 W nodig zou hebben om 45 km/h te fietsen en dat ze 125 W zelf levert. De fiets moet dan 475 W leveren. Met een efficientie van het elektrisch systeem van 85% moet de accu daarvoor ongeveer 560 W leveren. Dat houdt een 983 Wh accu ongeveer 1 uur en 45 minuten vol. Met een gemiddelde snelheid van net geen 40 km/h (zeg even: 38) kom je dan op 66,5 km bereik. Lijkt realistisch.

Nu terug naar 35 km/h. Nu is nog maar 9/16 van 600 W nodig, ofwel ongeveer 340 W. Als jouw vriendin nog steeds 125 W levert, moet de fiets nog maar 215 W leveren. Met die lagere snelheid is het electrisch systeem minder efficient, stel even 75%, ofwel: de accu moet ongeveer 290 W leveren. Een 983 Wh accu houdt dat ongeveer 3 uur en 20 minuten vol.

Met een gemiddelde snelheid van ongeveer 30 km/h kom je dan precies op 100 km/h. Let op: bij elke berekening heb ik redelijk grof ongunstig afgerond, dus 100 km bereik bij die snelheid lijkt mij realistisch.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Devilskiss
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 dec 2020, 13:07
Locatie: Mechelen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

wow, thanks FreddyH... heel interessant!

Dus ik laat mijn vriendin op stand 1 of 2 rijden, goed voor haar conditie en dan tegen een gemiddelde van 30km/h komen we al een eind!

Nu we toch bezig zijn... (mocht ik vragen stellen die ergens anders al gesteld zijn fluit me dan maar terug maar ik heb ze niet onmiddellijk gevonden..)

Hoeveel pallets met zout moet je nemen in verband met het terugwinnen van energie bij het vertragen op de motor? Stel ik rijd 5km bergop (7%) aan 15km/h (20min) en daarna heb ik een afdaling van 7km waarbij ik niet moet trappen en af en toe vertraag door lichtjes te remmen en de motor laat afremmen... kan je dan een mooi aantal van die 20min terugwinnen of is dat verwaarloosbaar en meer een verkoopspraatje?

cheers
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik weet niet hoe hard jullie fietsen opladen in recup, mijn fiets doet dat met max ongeveer 3-4 A. Dus als je 1 uur strak afdaalt dan laad je met mijn fiets 3-4 Ah op. Met 42 V laadspanning (wederom: mijn fiets) heb je het dan over ongeveer 150 Wh. Da's minder dan 1/6 blauwtje (983 Wh accu)...

Niet heel schokkend, maar het doet wel iets :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Devilskiss
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 dec 2020, 13:07
Locatie: Mechelen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Bedankt FreddyH voor de reactie! We leren bij! :geek:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

:ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie