Bandenmaat nieuwe st1

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

:bj
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ESTEE1
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 jan 2020, 06:24
Merk SP: Stromer ST3 Pinion (2023)

Welke handpomp is trouwens het best aant te raden voor in je fietszak onderweg?
Ik heb hier thuis verschillende modellekes liggen maar de kwaliteit is niet altijd je dat.
Stromer ST1 (2019) - Stromer ST3 Pinion (2023)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Thv moest idd tgov zijn, dat zagen we ook in het filmpje ... :ay

Het evangelie volgens Schwalbe : https://www.schwalbe.com/nl/montage
ESTEE1 schreef: 02 mei 2020, 08:03 Welke handpomp is trouwens het best aant te raden voor in je fietszak onderweg?
Ik heb de Lezyne Micro Floor Drive HVG in mijn fietstas.

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
ESTEE1
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 jan 2020, 06:24
Merk SP: Stromer ST3 Pinion (2023)

mboelis schreef: 01 mei 2020, 23:52
Golvas schreef: 01 mei 2020, 16:31 Opleggen moet lukken zonder bandenlichters ... je begint thv het ventiel
Dat papegaait iedereen maar is niet zo. Met demonteren begin je bij het ventiel. Daardoor heb je tegenover het ventiel maximaal ruimte om de buitenband in het midden van de velg te drukken. Als je tegenover het ventiel begint de buitenband te demonteren wil de band niet goed naar het midden van de velg omdat het ventiel daar in de weg zit.
Om dezelfde reden begin je met monteren tegenover het ventiel en eindig je bij het ventiel. Bandenlichters zijn dan bij monteren niet nodig.
Ik heb vorige week bij een ST3 de vee-tyre winterbanden vervangen door de Pirelli’s. Op de hierboven beschreven manier gaat dat met 1 kuntststof bandenlichter.
Bij motoren met binnenbanden gaat de allemaal veel moeilijker en moet je het kunstje echt goed toepassen anders krijg je de banden er echt niet af en op.
Ben zonet begonnen met de achterband maar opnieuw dezelfde problemen.
Ik krijg de band niet voldoende gemanipuleerd om er een bandlichter tussen te krijgen. Het kost me zodanig veel duimkracht dat ik het voor vandaag ff voor bekenen hou :dwarf:

Moest er iemand zin hebben om een goed tutorialfilmke te maken :idea:
Stromer ST1 (2019) - Stromer ST3 Pinion (2023)
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

ESTEE1 schreef: 02 mei 2020, 19:04
mboelis schreef: 01 mei 2020, 23:52
Golvas schreef: 01 mei 2020, 16:31 Opleggen moet lukken zonder bandenlichters ... je begint thv het ventiel
Dat papegaait iedereen maar is niet zo. Met demonteren begin je bij het ventiel. Daardoor heb je tegenover het ventiel maximaal ruimte om de buitenband in het midden van de velg te drukken. Als je tegenover het ventiel begint de buitenband te demonteren wil de band niet goed naar het midden van de velg omdat het ventiel daar in de weg zit.
Om dezelfde reden begin je met monteren tegenover het ventiel en eindig je bij het ventiel. Bandenlichters zijn dan bij monteren niet nodig.
Ik heb vorige week bij een ST3 de vee-tyre winterbanden vervangen door de Pirelli’s. Op de hierboven beschreven manier gaat dat met 1 kuntststof bandenlichter.
Bij motoren met binnenbanden gaat de allemaal veel moeilijker en moet je het kunstje echt goed toepassen anders krijg je de banden er echt niet af en op.
Ben zonet begonnen met de achterband maar opnieuw dezelfde problemen.
Ik krijg de band niet voldoende gemanipuleerd om er een bandlichter tussen te krijgen. Het kost me zodanig veel duimkracht dat ik het voor vandaag ff voor bekenen hou :dwarf:

Moest er iemand zin hebben om een goed tutorialfilmke te maken :idea:
Ik ben het met mboelis eens. De kunst is bij zowel het demonteren maar zeker mijn het monteren om ruimte te krijgen. Ga niet direct, wanneer alle lucht uit de binnenband is, met een bandenlichter aan de slag. Zorg ervoor dat beide zijden van de band rondom geheel naar het midden van de velg is geduwd. Je zal zien dat je daarna een kunststof bandenlichter makkelijk tussen de band en velg krijgt. Een beetje de band omhoog wippen en dan, voordat je de bandenlichter helemaal tot de spaak hebt gebracht, de tweede ongeveer 5 a 10 cm ernaast te plaatsen. De eerste vast zetten aan de spaak en de tweede daarna. Je zal zien dat je met de derde bandenlichter de band nagenoeg geheel rondom los kan krijgen.

Bij het monteren van de band de band herhaaldelijk naar het midden brengen. Doe dit ook wanneer de binnenband er in geplaatst is met beide zijden van de buitenband. Je creëert hierdoor ruimte. En denk eraan begin bij het monteren tegenover het ventiel. Wanneer je bij het ventiel bent aangekomen en je herhaaldelijk de buitenband naar binnen hebt geduwd zal je merken dat je voldoende ruimte over hebt. Plaats je hele hand, wanneer de band er bijna om ligt, over de buitenband en rol de band naar je toe. Kleine stapjes en je zal zien dat de band er opeens in schiet. Hierna controleren dat de binnen band niet tussen velg en buitenband geklemd zit. Op druk brengen en je zal horen dat de buitenband zich gaat zetten. Daarna schroefje van ventiel stevig aandraaien.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
ESTEE1
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 jan 2020, 06:24
Merk SP: Stromer ST3 Pinion (2023)

Ik heb ontdekt dit dit groefje in de buitenband retestrak geklemd zit in het het hiervoor voorziene randje van de velg... Enkel losgekregen met superveel(!) duimkracht en een metalen lifter. Daarna lukte het me wel om makkelijk rondomrond te lossen... Ik heb wel wat ervaring met banden vervangen maar dit was voor mij ongezien. Zo'n stroeve buitenband...

Ik vind het redelijk verontrustend om dit tijdens een rit te moeten meemaken... :cry:
Bijlagen
IMG_20200502_200325.jpg
IMG_20200502_200325.jpg (2.26 MiB) 4096 keer bekeken
Stromer ST1 (2019) - Stromer ST3 Pinion (2023)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Zie gisteren 15:47 : het losklikken van de hielrand uit de velgrand, met beschrijving erbij : viewtopic.php?f=13&t=3541&start=10#p81325
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
ESTEE1
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 jan 2020, 06:24
Merk SP: Stromer ST3 Pinion (2023)

yes...maar het duwen op de zijkanten van de fietsband lukte van geen kantenl De band wou niet loskomen van de buitenkant van de velg :ck:
Laatst gewijzigd door ESTEE1 op 03 mei 2020, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer ST1 (2019) - Stromer ST3 Pinion (2023)
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Ochiba schreef: 01 mei 2020, 19:43 Bij mij zitten er sinds 2 weken de 57/584 Pirelli’s op mijn ST1 uit 2020.
De zogenaamde ST3 banden.
Ik ben er happy mee, fietst super, meer actie radius en raakt niets.

Ze zijn erop gelegd door mijn stromerdealer.
Moet zeggen dat de fiets na deze 1e beurt en bandenwissel stukken beter rijdt en aanvoelt dan na standaard aflevering.
Minder bijgeluiden ook dus ik denk dat hij nu lekker ingereden is.
Is er nog iets gezegd over garantie i.c.m je nieuwe banden? Mooi dat ze passen en goed rijden! :ay
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Ochiba
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jan 2020, 11:08
Locatie: Blackpool
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 10400

Garantie is niet ter sprake geweest.
Ik ga er vanuit dat mijn Stromerdealer weet wat hij doet en de monteurs worden ook minimaal 1 keer per jaar door Stromer geïnstrueerd/bijgeschoold heb ik begrepen. Als dit niet legaal is was het volgens mij niet gedaan. Ik ben niet de enige die daar een Stromer koopt en zij hebben een goede reputatie in de regio waar ze best zuinig op zullen zijn.
Plaats reactie