Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Cervelo
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 nov 2019, 11:39

Hallo
ik overweeg van een ST1 aan te kopen ipv mijn STX1
Heb enorme rugklachten daarom
Doe woon werkverkeer 50km h/t
Iemand ervaring?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De fietshouding op de ST1 is in ieder geval een stuk rechter dan op de ST1 X, en er valt nog het één en ander aan te tweaken. Ook bieden de banden meer comfort, dus minder klappen op je rug.

Gewoon lekker een ST1 gaan testen op je ww-rit en kijken of het beter gaat met je rug.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Of je past je zithouding op de ST1x door de montage van een ander stuur (riser met / zonder meer backsweep) en / of een andere stuurpen (al dan niet verend).
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Heb je al een Kinekt/Bodyfloat?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Cervelo schreef: 23 feb 2020, 16:04 Hallo
ik overweeg van een ST1 aan te kopen ipv mijn STX1
Heb enorme rugklachten daarom
Doe woon werkverkeer 50km h/t
Iemand ervaring?
Ik heb een week een ST1x te leen gehad en deze week een ST1 mét body float. Echt een genot vergeleken bij de ST1x. Ook zonder body float denk ik dat het rijgevoel totaaaaal anders is vanwege andere houden en banden.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Gistermiddag met een windkracht 5-6 tegen door de stromende regen naar huis op te leen-stromer.

Het goede nieuws:
- (alweer) Probleemloze rit! (geen storingen dus mijn leen ST1 is zeker waterproof).
- Gelukkig niet ingehaald door e-bikers :o
- Flinke work-out en gratis koude douche gehad.

Het slechte nieuws:
- Gezien de beperkte accucapaciteit (814wh) in verhouding tot de afstand (38km) de hele afstand in stand 2 met slechts 7% over de bestemming gehaald. Gemiddelde snelheid 27km/h (in tegenstelling tot 34km/h smorgens)
- Veel laagvliegende tegemoetkomende grijnzende SP-rijders (waaronder Stromer-rijders) gezien :cry:
- i.p.v. 1:05u reistijd -> 1:25u

Het valt mij op dat bij een hogere trapfrequentie de ondersteuning lager is, dus ik ploeter tegen de wind in met een hoge trapfrequentie met een snelheid van ca. 22 km/h. Schakel ik vervolgens naar een kleiner blad wordt mijn trapfrequentie gezien de situatie oncomfortabel laag maar loopt gek genoeg mijn snelheid op, dus is de ondersteuning blijkbaar hoger.
Iemand dezelfde ervaring ?

Morgen ben ik vrij en ga ik de FM vragen of ik deze afstand ook mag testen met een 983wh accu.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Klopt Nimwa, lees de bijdrage van Henri maar eens door. Door een grotere druk op de tandwielen achter krijg je meer ondersteuning bij een groter verzet. Een grotere accu is zeker aan te raden, ook omdat de accu toch degenereert in de loop van de tijd. Zo kun je toch een jaar of 4 doen met je accu onder de meeste weersomstandigheden met volle ondersteuning (enkele reis). En... windkracht 5 a 6 is gelukkig geen dagelijkse kost. Een dagelijks gemiddelde van 36 tot 38 km per uur is goed haalbaar met de ST1 inclusief wat "bebouwde kilometers".
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Het is nu ook wel extreem klote weer om te fietsen. Ook qua zijwaartse rukwinden...
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Niwla schreef: 25 feb 2020, 12:58 Gistermiddag met een windkracht 5-6 tegen door de stromende regen naar huis op te leen-stromer.

Het goede nieuws:
- (alweer) Probleemloze rit! (geen storingen dus mijn leen ST1 is zeker waterproof).
- Gelukkig niet ingehaald door e-bikers :o
- Flinke work-out en gratis koude douche gehad.

Het slechte nieuws:
- Gezien de beperkte accucapaciteit (814wh) in verhouding tot de afstand (38km) de hele afstand in stand 2 met slechts 7% over de bestemming gehaald. Gemiddelde snelheid 27km/h (in tegenstelling tot 34km/h smorgens)
- Veel laagvliegende tegemoetkomende grijnzende SP-rijders (waaronder Stromer-rijders) gezien :cry:
- i.p.v. 1:05u reistijd -> 1:25u

Het valt mij op dat bij een hogere trapfrequentie de ondersteuning lager is, dus ik ploeter tegen de wind in met een hoge trapfrequentie met een snelheid van ca. 22 km/h. Schakel ik vervolgens naar een kleiner blad wordt mijn trapfrequentie gezien de situatie oncomfortabel laag maar loopt gek genoeg mijn snelheid op, dus is de ondersteuning blijkbaar hoger.
Iemand dezelfde ervaring ?

Morgen ben ik vrij en ga ik de FM vragen of ik deze afstand ook mag testen met een 983wh accu.
Ik ben gisteren ook door windkracht 5/6 met wind tegen naar huis gefietst. Mijn snelheid zakt dan tot zo'n 35 km/u op de OMNI (iets lager met rukwinden). Ik reed op stand 3 (alles voluit) iets meer dan 60% van de 983 Wh accu leeg in 28 km. Met een dergelijke wind tegen rijd ik achter op de 16, deze versnelling is niet standaard, ik heb de cassette vervangen voor een 11-12-13-14-16-18-21-24-28 vertanding. Met 35 km/u maak je dan nog best wel wat omwentelingen en ik heb niet het geval dat ik te zwaar moet stampen. Wat wel enorm veel scheelt (zeker bij sterke wind) is het veranderen van de zithouding. Ik heb de stuurpen omgedraaid en maar 1 spacer onder het stuur, dus ik zit veel sportiever dan de standaard ST1 houding. Maar ja ik geloof dat je juist voor de ST1 gevallen was omdat deze niet zo'n sportieve houding heeft.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Fietshouding/aerodynamica scheelt inderdaad de wereld in actieradius, zeker bij windkracht veel!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie