Strömer st1 of st3

Gikke
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:59

Hey, ik heb nieuw hier op dit forum.
Ik sta op het punt een strömer aan te schaffen. Woon werk kan varieëren, in het beste geval doe ik 24km, in het slechtste geval is dit 44km. De bedoeling is om de wagen weg te doen en altijd met de strömer te gaan werken. Werkregime is ook niet 5/7,
Ik heb altijd rust tussen de werkdagen. Ik weet dat ik, sowieso al de grootste batterij wil nemen. Nu is mijn vraag, is een afstand van 44km te overbruggen met de st1 670watt motor, grootste accu, of zeggen jullie eerder neem de st3 met grootste accu?
Ik vind de st3 nogal, duur eigenlijk.
St1 2020 dark grey
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ST1 is zuiniger dan de ST3, want die laatste heeft een krachtigere motor dus die verbruikt meer. Een ST1 met 984Wh accu, daar haal je die 44km enkel makkelijke mee. Wel bijladen op je werk voor de terugreis.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gikke
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:59

Het is dus inderdaad zo dat de rit enkel 44km zou kunnen zijn en dat ik hem dus zou bijladen op het werk. Nu gele wel de vraag, zal ik deze afstand met de st1 tegen 40km/u kunnen afleggen? En zou deze aftand met de st3 op stand 3 niet haalbaar zijn?
St1 2020 dark grey
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Gikke schreef: 17 dec 2019, 15:03 Het is dus inderdaad zo dat de rit enkel 44km zou kunnen zijn en dat ik hem dus zou bijladen op het werk. Nu gele wel de vraag, zal ik deze afstand met de st1 tegen 40km/u kunnen afleggen?
Ja. In de veronderstelling dat het grootste deel van je traject rechtdoor is zonder zijstraten en je dus niet hoeft te remmen en voorrang te verlenen. Anders smelten die gemiddelden als sneeuw voor de zon (onafhankelijk van welke stromer).
Gikke schreef: 17 dec 2019, 15:03
En zou deze aftand met de st3 op stand 3 niet haalbaar zijn?
Zal meestal wel haalbaar zijn op stand 3. Zeker de eerste jaren. Indien zwaar wind tegen en zwaar beladen kan je altijd een kilometer of 10 naar standje 2 schakelen. De ST3 zal krachtigere ondersteuning bieden waardoor je minder moe/bezweet op het werk aankomt. Zal wel meer verbruiken qua batterij.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Is het een Strömer of een Stromer? :bn:

Naast veel optrekken en afremmen (bijvoorbeeld omdat je veel stadsverkeer hebt op je route) zijn andere redenen waarom die enkele afstand niet haalbaar is:
- je wilt je eigen bijdrage tot een minimum beperken
- je hebt op je route altijd last van een flinke tegenwind
- je moet veel hoogte-kilometers overwinnen
- je Stromer moet veel gewicht meetorsen (van jezelf en ook de meegenomen bagage)
- je hebt last van lage temperaturen
- je bent niet van plan om veel aan onderhoud te doen (het mag wel een beetje knarsen en rammelen en de banden mogen best wat zachter zijn)
- je bent van mening dat de enige juiste snelheid 45 km/uur is.
- je houdt er van lekker rechtop te zitten
- je houdt van lekker loszittende kleding
Witte ST3 van maart 2019
Gikke
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:59

Mijn route is veelal recht op recht langs de vaart, dus weinig stoppen en weinig verkeer.
In de veronderstelling dat ik mijn wagen weg doe enzo dus de fiets in topconditie probeer te houden. En neen, 45 is niet de enige snelheid die ik zoek aan te houden, maar ik zet toch wel in op om en bij de 40km/u

Dan stel ik me de vraag of ik beter af ben met de goedkopere st1 of toch maar voor de 3 ga?
St1 2020 dark grey
Celf
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2019, 19:01

Er is 1 ding dat ik geleerd heb uit mijn hele zoektocht naar een speed pedelec en de keuze tussen een ST1 en ST3: testen is noodzakelijk...
Enkel jij kan beslissen met welke van de twee je beter af bent, nadat je met beiden hebt gereden (en je portefeuille hebt nagekeken :mrgreen: ). In mijn uitgebreide zoektocht ben ik trouwens niet zo erg veel mensen tegengekomen die onder alle omstandigheden gemiddeld 40km/u blijven rijden. Tijdens het testen werd het me eigenlijk ook al snel duidelijk dat die km/u cijfertjes vooral in je hoofd zitten en er echt niet veel verschil zit tussen een gemiddelde van 37km/u of 41km/u, tenzij je misschien dagelijks 100+km doet.

Zelf ben ik voor de ST1 gegaan trouwens. Tuurlijk, de ST3 doet alles net dat tikkeltje beter, maar het rechtvaardigde de meerprijs niet voor mij.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Henry schreef: 17 dec 2019, 17:10
- je bent van mening dat de enige juiste snelheid 45 km/uur is.
Klopt :cool2:
Wel op de gps natuurlijk ;p
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Gikke schreef: 17 dec 2019, 17:30 Dan stel ik me de vraag of ik beter af ben met de goedkopere st1 of toch maar voor de 3 ga?
Heb je ze (alle twee) al getest gedurende meerdere dagen op je woon-werk traject ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gikke
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:59

Ik hed de st1 getest, kwartiertje
De st3 volgend weekend.
Als je eentje wil testen voor woon werk traject vraagt, de fm 60 euro per dag 🙄 de malle
St1 2020 dark grey
Plaats reactie