Strömer st1 of st3

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik heb bij mijn FM een week een ST2 gehuurd voor € 100 in februari. Die kreeg ik terug bij een aankoop van een e-bike/SP. In een winterweek ww-verkeer varieert het weer meer en kreeg ik een goed beeld. Ik was erg tevreden over de capaciteiten van de ST2. Toen ik daarna een half uur op een ST3 heb gereden was ik al om. Het werd een ST3 ondanks dat ww slechts 15 km enkel is. Daarnaast rijd ik alles wat op 40km enkel bereikbaar is met de ST3. Op stand 2 tussen 30-35 km/uur kom ik in de zomer makkelijk 80km op en neer met tussen 5-20% akkucapaciteit bij thuiskomst over. Bij Volgas een rondje polderdijken met redelijke wind lukt het de akku naar 1% te rijden binnen 50 km. Mogelijkheden genoeg.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Wat Stromeur zegt over het licht kan ik beamen, het standaard licht is ontoereikend om met meer dan 35 km/u in het donker over onverlichte paden te fietsen. Ik heb, net als andere ST1 gebruikers hier op het forum, een Lezyne 1300XXL lamp gekocht die ik in het donker op onverlichte stukken op de felste stand gebruik. Daarmee heb je dan ruim voldoende licht, waarschijnlijk meer dan met de standaard lamp van de ST3. Hij kost nu 60 euro op Bol.com zie ik, toen ik hem kocht was hij nog 65 euro.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromeur schreef: 18 dec 2019, 10:53 Als die afstand 44km enkel wordt, dan geef ik je nu al op een briefje dat je dit met de ST1 eerder zult halen dan met de ST3, ténzij je je zelf ertoe kunt brengen om de ondersteuning wat terug te schroeven. Want tja, met motorkracht is het hetzelfde als met accu-capaciteit: beter mee dan om verlegen.
Die snap ik niet; 44km enkel op 100% ondersteuning in standje 3 haal ik zelfs met 5bft makkelijk. Op kantoor laden en weer terug.

@zoran: de ST3 heeft een veel betere bundel qua grootlicht (licht komt verder en gerichter), maar dimlicht is ontoereikend. Daar heeft een 1300xxl veel meer te vertellen, echter onbruikbaar als dagelijks licht ivm verblinding.
Beste optie voor een ST3 is de combi van standaard lampje + een Lezyne 1100 ofzo. De bijzetlamp dan gebruiken om het donkere deel relatief vlak voor je te verlichten.
De rest is overkill vind ik persoonlijk.
Gikke
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:59

Helemaal mee eens stromeur, zeker niet de bedoeling te "knallen" misschien een verkeerde woord keuze. Ik zoek gewoon de juiste fiets verhouding prijs/kwaliteit. En ik zou niet graag spijt hebben na enkele weken/maanden. Daarom dat ik eerst, alles netjes probeer uit te spitten.
Douchen op men werk is mogelijk dus een beetje ondersteuning terug schroeven, zit ik niet mee in denk ik. 31 jaar en fit hier 😁
St1 2020 dark grey
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Nou Gikke, ik ben benieuwd. Uitproberen en je hart en je portemonnee volgen. Volgorde is aan jou. Ik rij met een ST1 41 km enkel met max ondersteuning en bij deze temperaturen 20/35 procent capaciteit over. Ik kies er meestal voor om de sensor wat lager in te stellen en krijg direct meer actieradius. Idd de 1 is wat spartaanser doch intern verschilt het allemaal niet zo veel. Ik rij op de omni een gemiddelde van 35 tot 37 km. Prima dus. En veiligheid is belangrijker dan snelheid. De extra lamp is voor mij onontbeerlijk op de 1 op onverlichte wegen. Regelmatig vervloek ik voetgangers met honden die geen enkele reflector dragen en dus lastig te detecteren zijn. Met mn extra licht zie ik ze (met moeite).
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gikke
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:59

Thnx peerke!
Hoe laang heb hem al?
St1 2020 dark grey
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Vanaf eind september dit jaar. Bijna 3000 km op de teller
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gikke schreef: 18 dec 2019, 17:36 Ik zoek gewoon de juiste fiets verhouding prijs/kwaliteit. En ik zou niet graag spijt hebben na enkele weken/maanden.
Weet je wat zo lastig is aan spullen met een hoog wannahave-gehalte zoals Stromers? Ik vind zelf de prijs-kwaliteitvehouding van de ST1 stukken beter dan die van de ST3. Maar de ST3 rijdt wel heel erg jammie.

Je kunt dus kiezen voor de meeste bang for buck (dat vind ik nu de ST1 of een afgeprijsde ST1 X), of voor een beter model (en daar stevig je portemonnee voor trekken). Welke van de twee je ook kiest, er kan altijd "iets" blijven knagen,

Testen, testen, testen :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gikke
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:59

👍🏻
St1 2020 dark grey
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Stromeur schreef: 19 dec 2019, 08:51
Gikke schreef: 18 dec 2019, 17:36 Ik zoek gewoon de juiste fiets verhouding prijs/kwaliteit. En ik zou niet graag spijt hebben na enkele weken/maanden.

Je kunt dus kiezen voor de meeste bang for buck (dat vind ik nu de ST1 of een afgeprijsde ST1 X), of voor een beter model (en daar stevig je portemonnee voor trekken). Welke van de twee je ook kiest, er kan altijd "iets" blijven knagen,

Testen, testen, testen :cool2:
Klopt, maar in mijn ervaring is minder geld uitgeven en veel klachten hebben over je fiets of een 'net niet goed genoeg' gevoel veel frustrerender dan een top machine waar je perfect tevreden mee bent, maar misschien iets te veel geld aan uitgegeven hebt... Was bij mij in elk geval zo voor mijn vorige fiets waar de gierigheid de wijsheid bedrogen heeft.
ST3 black 983wh
Plaats reactie