Een achterwielmotor belast de naaf beduidend minder. Verder is de ene naaf de andere niet. Ik ben benieuwd welke merken/types naaf door die verschillende fietsenmakers zijn afgeraden?b.blokland schreef: ↑17 aug 2020, 21:22 Door verschillende fietsmakers wordt een belt drive afgeraden. Dit omdat een belt drive altijd wordt gecombineerd met een naafversnelling en bij een speedpedelec het schakelen wel eens te weinig gebeurt waardoor de versnellingsnaaf snel defect raakt.
Stromer ST2020 Concept Bike, mét Belt Drive
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Rookie
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 17 aug 2020, 12:42
Betrof niet een specifieke fiets/ model. Waarbij geldt dat de fietsen van verschillende merken ook deels uit dezelfde fabriek komen met grotendeels dezelfde onderdelen.Stromeur schreef: ↑17 aug 2020, 23:31Een achterwielmotor belast de naaf beduidend minder. Verder is de ene naaf de andere niet. Ik ben benieuwd welke merken/types naaf door die verschillende fietsenmakers zijn afgeraden?b.blokland schreef: ↑17 aug 2020, 21:22 Door verschillende fietsmakers wordt een belt drive afgeraden. Dit omdat een belt drive altijd wordt gecombineerd met een naafversnelling en bij een speedpedelec het schakelen wel eens te weinig gebeurt waardoor de versnellingsnaaf snel defect raakt.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dat is wel heel erg algemeen gesteld en gaat zeker niet op voor de naafversnellingen die momenteel het meest i.c.m. riem op SP's van de "grote" SP fabrikanten worden aangeboden. NuVinci, PINION, Sturmey Archer. Dat zijn unieke producten met een geheel eigen techniek. Zelfde geldt trouwens voor de elektronica in Stromers: unieke onderdelen die je niet op andere merken SP's terugvindt, net als het Stromer-frame.b.blokland schreef: ↑18 aug 2020, 14:18 Waarbij geldt dat de fietsen van verschillende merken ook deels uit dezelfde fabriek komen met grotendeels dezelfde onderdelen.
Wazig, ononderbouwd verhaal dus, dat waarschijnlijk over budget-OEM bikes gaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wat riemaandrijving betreft.
Ruim anderhalf jaar rijd ik met een Cowboy met riemaandrijving, waar reeds meer dan 20000 km opstaan.
Wel hier heb ik aan onderhoudskosten enkel aan banden en remblokjes.
Een fietsenhersteller /handelaar ziet dit natuurlijk niet zo graag omdat hier geen ketting en cassette moet vervangen worden om de x aantal km.
Ik ga zeker testen met de nieuwe stromer st2 in Genk op 6 juni.
Ruim anderhalf jaar rijd ik met een Cowboy met riemaandrijving, waar reeds meer dan 20000 km opstaan.
Wel hier heb ik aan onderhoudskosten enkel aan banden en remblokjes.
Een fietsenhersteller /handelaar ziet dit natuurlijk niet zo graag omdat hier geen ketting en cassette moet vervangen worden om de x aantal km.
Ik ga zeker testen met de nieuwe stromer st2 in Genk op 6 juni.
Testen moet 6 september zijn natuurlijk.Toto schreef: ↑19 aug 2020, 20:06 Wat riemaandrijving betreft.
Ruim anderhalf jaar rijd ik met een Cowboy met riemaandrijving, waar reeds meer dan 20000 km opstaan.
Wel hier heb ik aan onderhoudskosten enkel aan banden en remblokjes.
Een fietsenhersteller /handelaar ziet dit natuurlijk niet zo graag omdat hier geen ketting en cassette moet vervangen worden om de x aantal km.
Ik ga zeker testen met de nieuwe stromer st2 in Genk op 6 juni.
Ik heb deze week iemand gesproken die de nieuwe ST2 reeds getest had ... hij heeft lang gezocht naar de - voor hem - ideale cadans, maar heeft hem niet gevonden.
Benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Pro
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 dec 2018, 16:41
Ik hoef hem niet te kopen natuurlijk en er zijn vast liefhebbers. Ik hoop dat dat "draaiding" inderdaad wat serieuzer wordt. Geen gezicht en vervelend schakelen.
ST3 L 983, zwart met winterbanden, Giro Camden MIPS, Noord-Brabant, 2x20 km ww
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik vind zo'n draaiding juist heerlijk schakelen. Werkt even goed en gedachteloos als de knoppen bij de gemiddelde derrie maar mist 1 klein nadeel:
Schakelen met knoppen terwijl je vingers te koud zijn (omdat je je vergist hebt in temperatuur en geen of te dunne handschoenen aan hebt) kan soms echt pijnlijk zijn. Met zo'n draaiding heb je dan nergens last van.
Schakelen met knoppen terwijl je vingers te koud zijn (omdat je je vergist hebt in temperatuur en geen of te dunne handschoenen aan hebt) kan soms echt pijnlijk zijn. Met zo'n draaiding heb je dan nergens last van.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]