R&M, Oxford of toch Stromer?

Plaats reactie
Friendly_Joe
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2020, 12:55

Hallo!

Binnenkort starten ze bij ons op het werk met lease mogelijkheden dus wordt de aankoop van een 45'er heel interessant.
Maar er zijn er een hele hoop en het is moeilijk om door de bomen het bos te zien.

Even mijn situatie schetsen: Ik ben een recreatief wielrenner die beschikt over een deftige basisconditie ( gemiddelde van 28km/h op 60 km haal ik op men eentje).Dus fietsen doe ik sowieso, dat ik dan wat harder moet trappen om 45 te halen zal niet zo erg zijn.. Een enkele rit naar mijn werk is 45km, de actieradius is dus een belangerijke factor. Ook een dealer in de nabijheid vind ik niet onbelangerijk (basisonderhoud kan ik zelf, maar ik heb niet van alles verstand). Hierdoor vallen veel merken al uit die boot :bn:
Op zoek dus naar een gepaste speedpedelec.

Dealers in de buurt verkopen dus Oxford (mijn vaste FM), R&M en Stromer.

Volgende modellen zal ik proberen te testen:

Oxford D1125 (wordt verwacht half september) , R&M supercharger 2 GT Vario HS, Stromer ST1 en ST3

De Oxford en R&M zien er vrij identiek van opbouw uit, beiden Bosch motoren en Enviolo versnelling met riemaandrijving
enkel het uiterlijk en de prijs zijn verschillend.. (kleine €500 extra voor de R&M). De Oxford heeft ook grotere batterijcapaciteit (1125 i.p.v 1000)
Stromer opbouw is hier voor iedereen reeds gekend dus moet ik niet oplijsten.

Ik had wel nog enkele vraagjes:

- Weet iemand het verschil tussen Enviolo en Rochloff? Kost wel pak meer
- Mijn vaste FM zei dat Stromer een brommer is waar je zelf niet veel op hoeft te werken, dus dat middenmotor voor mij beste keuze is (ik wil WW-verkeer als training gebruiken) je ondersteunt zelf zoveel je wil, maar ik wil geen euro's uitgeven die ik niet nodig heb..
- Komt waarschijnlijk veel terug maar ik heb wat schrik voor kettingslijtage. Ik onderhoud mijn fietsketting vrij goed en die slijt toch wel vlot. hoeveel km doen jullie met een ketting?

Pfoew, dat was een lange uitleg..
Alvast bedankt voor reacties :)

Indien gewenst post ik mijn testbevindingen hier.

Groet Joey
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Friendly_Joe schreef: 14 aug 2020, 16:17 - Weet iemand het verschil tussen Enviolo en Rochloff? Kost wel pak meer
Rohloff: dikke prima. Enviolo: velen zijn geen fan, schakelt niet fijn. Zeker gaan testen en zelf beoordelen.
Friendly_Joe schreef: 14 aug 2020, 16:17 - Mijn vaste FM zei dat Stromer een brommer is waar je zelf niet veel op hoeft te werken, dus dat middenmotor voor mij beste keuze is (ik wil WW-verkeer als training gebruiken) je ondersteunt zelf zoveel je wil, maar ik wil geen euro's uitgeven die ik niet nodig heb..
Waar zit de gashendel op die Stromer brommer?

Wat je FM bedoelt, is dat Stromer een krachtige ondersteuning geeft, maar je moet nog steeds gewoon flink trappen hoor. Bovendien kun je de ondersteuning naar beneden bijstellen, is goed voor je conditie en ook zeer bevorderlijk voor je actieradius.
Friendly_Joe schreef: 14 aug 2020, 16:17 - Komt waarschijnlijk veel terug maar ik heb wat schrik voor kettingslijtage. Ik onderhoud mijn fietsketting vrij goed en die slijt toch wel vlot. hoeveel km doen jullie met een ketting?
"Vrij goed" en "slijt wel vlot" zegt me niet zoveel. Een écht goed onderhouden fietsketting gaat, ook afhankelijk van je schakelgedrag en het effect daarvan op je cassette, duizenden km's mee.

Ik zou echt gaan testen. Een goeie dealer geeft je rustig een leen-bike mee die je een weekje op je ww-traject kunt testen. Ondersteuning, wegligging, schakelgedrag, fietshouding... het is allemaal een factor van belang.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ROSPEED
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2020, 11:54
Locatie: Dendermonde
Merk SP: St3
Km-stand: 4200

Rij nu zelf al een half jaar met ST3. Rij 40km enkel en heb moeten leren rijden met een Speedelec. Dwz dat ik bij goed weer alles op Max kan rijden maar bij koud weer en met veel tegenwind ik naar stand 2 moet en veel terugschakel, niet te snel en hard optrek.
Ik vind wel dat er een groot verschil is tussen rijden met een gewone fiets en een strömer. Mss is dit anders met middenmoter?
Dus lang Speedelec testen vind ik wel belangrijk. Ken leasingmaatschapijen die je een fiets 2 weken laten testen. Een fiets een uurtje testen vind ik niet genoeg. Dit gezegd zijnde vind ik het nog steeds zalig om met de fiets naar het werk te rijden en niet in de file te staan.
Hopelijk heb iets aan mijn reactie!
Plaats reactie