ST1, klever X-speed, Qwic rd11 of Qwic ma11?

griet
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2019, 12:31

Voor mijn woon-werkverplaatsing ben ik op zoek naar een goede prijs/kwaliteits speed pedelec. Ik kan op het werk opladen en mijn traject is ongeveer 45-48 km waarvan 80% over jaagpad en dijk. Welke van deze 4 zouden jullie aanraden? ST1 heeft miss de grootste actieradius, maar is naar het schijnt een stuk duurder naar onderhoud of bij het aankopenvan onderdelen of bij aankoop extra/nieuwe batterij? Bij de X-speed zal ik waarschijnlijk sowieso een extra batterij moeten meenemen? Deze lijkt mij wel handiger te dragen dan de lange stromerbatterij. De Qwics rd11 en ma11 zijn pas uit, dus nog weinig ervaringen gelezen. Ik zoek een fiets die toch gemakkelijk een hoge snelheid aanhoudt zonder te veel moeite. Dit vooral in het oprijden. In het terug rijden, wil ik best veel meetrappen als workout. Aan een hoge snelheid rijden moet ik wel nog durven, maar naar het schijnt went dit snel...
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De batterij van de ST1 is zeker de duurste, maar wel voldoende groot om 48 km probleemloos af te leggen.
Onderhoud betreft bij alle merken dezelfde onderdelen: ketting, banden, cassette, dus daar hoeft echt geen prijsverschil in te zijn. Een klever x-speed met 2 batterijen kost flink meer dan een ST1 volgens mij. En de garantievoorwaarden van Klever wat betreft de batterij zijn voor jou minder gunstig (beperking op aantal laadbeurten, garantie wanneer capaciteit onder de 60% zakt, bij Stromer is dat volgens mij 75%, onbeperkte afstand)
In deze categorie speed-pedelecs met achterwielmotoren is de Cycletech MTB Code 45 volgens mij de goedkoopste qua onderhoud (pinion + riem), maar er zijn slechts drie dealers in B en geen in Nl, volgens de website van de producent,
Mijn advies: doe met al deze fietsen eens een behoorlijke testrit, en kies de fiets die je dan het beste vindt.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 08 okt 2019, 21:32 Onderhoud betreft bij alle merken dezelfde onderdelen: ketting, banden, cassette, dus daar hoeft echt geen prijsverschil in te zijn.
Niet bij de Qwic MA11-Speed, da's een middenmotor met riem. Evenveel onderhoud als snelheid dus :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Is dat 48 km enkel of h/t?
Indien enkel: met de grootste batterij bij Qwic, de 735 Wh, is 48 km haalbaar, maar niet op het hoogste ondersteuningsniveau. Ik heb soms een traject van 53 km enkel, dat doe ik dan aan een kruissnelheid van 38-40 km/u. Dat is dan wel met een RD10.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Griet,
Ben je net gestart met zoeken en overwegen of wil je snel een beslissing nemen? Er komen een aantal veel belovende nieuwe modellen aan van verschillende dealers, waaronder ook de Klever x speed met 1200wh batterij, maar dat is nog even wachten. De motor van de Klever is ook heel erg krachtig en de topsnelheid ligt heel hoog. Ik rij soms achter een kleverrijder en kan hem niet bij houden met mijn ST3.
Daarnaast heeft Klever ook bij een tweede batterij een handige manier om ze te transporteren op je rek. Dit ontbreekt bij stromer, daarvoor moet je bij Van Zijp zijn voor accudrager maar kost je ook weer wat.
Dus de Klever zou ik zeker en vast overwegen (heb zelf sterk getwijfeld in de tijd, maar had iets andere noden dan jij).

De ST1 zal misschien voor dit traject te weinig krachtig zijn denk ik. Je zal zelf zwaar aan de bak moeten en in de heenrit wil je dit vermijden (tenzij je kan douchen op je werk).

De QWIC moet inderdaad nog beoordeeld worden, misschien kan jij pionieren :D
ST3 black 983wh
griet
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2019, 12:31

Vandaag een paar fm's bezocht en korte testritjes met kleverXspeed en stromer st3 gemaakt (St1 was er niet). De st3 voelde miss wat beter aan maar zit dan ook weer in een hogere prijscategorie. Een paar langere ritten zullen voor volgende week zijn.
Ook de qwic rd11 bij een fm gezien, maar pas volgende week kan ik een testrit maken. Qua uiterlijk vind ik het zeker een mooie fiets, eleganter en minder zwaar dan de andere 2, zag er ook echt wel degelijk uit. Veel fiets voor toch een heel schappelijke prijs zeker ivm stromer. Volgens de fm zou ik met de 750 wh batterij een grotere actieradius hebben ivm klever (83owh)omwille van de minder gulzige motor. Ik hoef sowieso ook niet 45 km/h te rijden en wil echt nog het gevoel hebben te fietsen. Dit had ik nu precies minder bij klever en stromer. Ik ben alvast benieuwd om eens met de rd11 te fietsen.

Dag Jeroen,
Doe jji 53 km enkel en dan opladen op het werk of kom je toe om ook nog terug te fiesten? Ben je over het algemeen tevreden over de rd10?
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Beste Griet, probeer ook ff de ST1 uit. Wanneer je wat wilt werken op de fiets kan dit een redelijk alternatief zijn. Het ding rijdt bij gelijke inpanning een 2/3 kilometer langzamer en er kan een grote batterij in van 1 kw. Dus met wat zweet op de rug haal je de 45 km best. Actieradius is met enig beleid meer dan 80 kilometer. Echte issues ben ik na 1000 km nog niet tegen gekomen behalve de vermaledijde accuklep. :aq
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Een ST1 is méér dan krachtig genoeg. Ik lees hier dat je 'zwaar aan de bak moet met een ST1', maar je rijdt ook met een ST1 probleemloos 45 km/h op normaal terrein. Natuurlijk ga je bij wind op kop geen 45 km/h meer rijden, maar dat wil je niet, want dan geraak je gewoon niet thuis over een afstand van 50 bij temperaturen < 10 °C
Indien je nog wat wilt fietsen, is de Stromer volgens mij de beste keuze, omdat je die veel beter dan de andere fietsen zelf kan finetunen qua ondersteuning. Zet zelf de koppelsensor tijdens de testrit eens op 40, 50 of 60%, en zoek wat je zelf het leukste vindt.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

griet schreef: 12 okt 2019, 18:39 Dag Jeroen,
Doe jji 53 km enkel en dan opladen op het werk of kom je toe om ook nog terug te fiesten? Ben je over het algemeen tevreden over de rd10?
Na die 53 km moet ik uiteraard opladen op het werk :D

Ik heb nu op 15 maanden 14000 km met de RD10 gereden, gewoon tevreden van. Hij heeft me wel 2x in de steek gelaten (1x kapotte batterij en 1x defecte controller), telkens heel snel in orde gemaakt door mijn FM , maar statistisch gezien is dat niet meer of minder dan de problemen bij Stromer of Klever denk ik :mrgreen:
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JeroenH schreef: 14 okt 2019, 14:24 Na die 53 km moet ik uiteraard opladen op het werk :D
Jij niet alleen, jouw accu ook :bj
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie