stromer versus sterzing

Stijn
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2019, 15:25

Ik zou me een speed pedelec willen aanschaffen voor woon- werkverkeer. Het is ongeveer 2 keer 48 km. Ik zou dit aan de zo hoog mogelijke snelheid willen uitvoeren aangezien de wegen zich hiertoe lenen. Ik zou zo veel mogelijk met de hoogste ondersteuning willen rijden. Hoeveel kWh heeft mijn batterij nodig om dit mogelijk te maken en wat is de laadtijd van deze batterij? Welke fiets is hier het meest voor geschikt?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als je die 48km met hoogste ondersteuning tegen maximale snelheid wilt rijden heb je met flinke wind tegen en wat vorst al gauw 1200-1300 Wh nodig. Ofwel: met een Stromer met 983Wh accu ga je dit niet altijd redden. Uiteraard haal je het prima met normale omstandigheden, maar als je in de winter met -5 eens windkracht 4-5 tegen hebt kom je echt flink te kort.

Er zijn weinig SP's die zulke accu capaciteit hebben. De grootste Stromer accu is 983Wh, de grootste Sterzing accu is 1050Wh. Voor zover ik weet heeft alleen de Speedped een accu die standaard groot genoeg is voor wat je vraagt (tot max 2kWh zelfs). Een andere optie is met 2 accu's werken, dan wordt je wereld een stuk groter.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik vraag me af of een snelheid van 45 km/uur verstandig is als het gevroren heeft (-5 graden Celsius).

Als je je met 45 km/uur wilt laten vervoeren, dan red je het niet met een 983 Wh accu. Trap je zelf mee, dan is dat geen probleem. Er zijn hier genoeg mensen die met meetrappen een actieradius halen die hoger ligt dan de gewenste 48 km.
Witte ST3 van maart 2019
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

De 983Wh is voldoende voor 50km enkel. Opladen op het werk duurt iets meer dan 4 uur (245W lader).
Bij flinke wind tegen heeft de motor te weinig kracht om 45km/u te halen (of je moet zelf trappen als een prof). Bij windkracht 2 tegen zit ik op 42-43 km/u kruissnelheid. Bij 4-5 zakt dat naar 40 of lager. Op 50 km scheelt dat minuten (meestal haal ik ca 1:15 op 50 km).

In het begin is het even zoeken naar wat je moet doen om je range te halen: het is dan handig om ijkpunten in je route te hebben op bijv 25, 50 en 75%, of om een navigatie op he stuur te hebben (sowieso als je de route nog niet kent...)
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stijn schreef: 22 jul 2019, 21:00 Het is ongeveer 2 keer 48 km. Ik zou dit aan de zo hoog mogelijke snelheid willen uitvoeren aangezien de wegen zich hiertoe lenen. Ik zou zo veel mogelijk met de hoogste ondersteuning willen rijden.
Met een Stromer met 983Wh accu red je 48km enkel met volle ondersteuning wel, maar alleen onder goede omstandigheden (geen vorst, goed wegdek, geen forse wind tegen, niet teveel stoppen en weer optrekken, netjes schakelen etc.). Afhankelijk van het model Stromer dat je kiest, red je dit makkelijk of nipt, en wordt het sowieso krap zodra de omstandigheden tegen gaan zitten.

De motor van de ST5 is een stuk krachtiger dan die van de ST1 X, en verbruikt logischerwijs ook een stuk meer. Aan de andere kant: als je het budget hebt, kun je dan net zo goed een ST5 nemen en zelf de ondersteuning wat terugschroeven, dan wordt die 48km enkel een eitje.

Met volle bak ondersteuning wordt 48km enkel sowieso bijladen op je werk, ongeacht het Stromer model dat je kiest. Kies je een model met een zeer krachtige motor en wil je zelf écht zo min mogelijk werken, dan zul je met 2 accu's moeten gaan rijden.

Hoe het met de actieradius van de Sterzing gesteld is weet ik niet. Je zou één van de eigenaren die zich in onderstaand topic hebben gemeld eens kunnen benaderen:

viewtopic.php?f=23&t=1583

Uiteindelijk is een goeie dealer vinden die je één of beide modellen van je keus laat testen op jouw ww traject de beste oplossing. Maar houd er sowieso alvast rekening mee dat maar weinig (geen?) speed pedelecs op dit moment kunnen wat jij wil: volle bak snelheid, met maximale ondersteuning, het hele jaar door, onder alle omstandigheden 48km enkel halen. Neem je een ST1 X 2017 met 983Wh accu, dan kom je een heel eind. Wil je één van de meest krachtige SP's van dit moment en rijden zoals jij omschrijft: gaat 'm vooralsnog niet worden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Misschien is de SpeedPed een optie, leverbaar met een accu tot 2000Wh:

viewtopic.php?f=23&t=963&p=16658&hilit=speedped#p16658

Gezien het gebrek aan echte gebruikerservaringen (lees: nagenoeg nul in BE/NL), gebrek aan fatsoenlijke informatieverstrekking vanuit de fabrikant en geen goed dealernetwerk in BE en NL, is dit wel iets waar je echt "zin" in moet hebben.

De fabrikant heeft een gribus van een website, maar wellicht toch de moeite van het bekijken waard voor je:

https://sites.google.com/site/speedped/home
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik rijd niet met volle ondersteuning met mijn ST2. Ik moet 54 km afleggen enkele rit, ook over wegen die zich lenen om door te rijden. Ik heb gisterenochtend een GPS gemiddelde van 39,2 km/h heen en 37.9 km/h terug gerealiseerd, in het terugkomen was dat met de wind stevig op kop, en kwam twee keer aan met 18% accu-capaciteit over.
In de winter moet ik wel vertragen naar 34 km/h als de wind slecht staat (dan rij ik met nog iets minder ondersteuning).
Wil je echt maximale snelheid, is de speedped of een fiets met een extra batterij de beste optie. Een extra stromerbatterij is wel pokkeduur, en het formaat van de batterijen zeer onhandig. Indien ik met een tweede batterij zou moeten rondrijden, zou ik de Klever X-speed verkiezen (die batterijen zijn wat kleiner).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 22 jul 2019, 21:23 Ik vraag me af of een snelheid van 45 km/uur verstandig is als het gevroren heeft (-5 graden Celsius).
Zolang het droge vorst is is dat geen probleem, wat bij hele koude temperaturen eerder zo is dan bij "net onder nul". Het is behoorlijk goed voorspelbaar wat voor vorst je hebt, mij is het in elk geval afgelopen 5 winters goed gelukt.
Bij kans op ijzel is 20 km/h al optimistisch (ik ga dan zelf met de auto).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Het verhaal van Tomasj sluit aan bij mijn ervaring gisteren met de ST3.
50 km gereden, zo snel als het kon. Gemiddelde 39 km/u. Capaciteit resterend thuis 14%. Ik reed ruwweg een vierkante route met wind ZW3, nooit echt voor en tegenwind.
Met de zithouding zoals op een tijdritfiets met druppelhelm en stuurbeugel heb je minder weerstand. Fietstassen laat je er dan ook af.
Andere oplossing: neem een kwartier extra de tijd en rijd tegen de 40 km/u. Dan lukt het wel.
A1CA82C3-BDC2-4821-9EDE-E157DADFB785.png
A1CA82C3-BDC2-4821-9EDE-E157DADFB785.png (1.59 MiB) 3437 keer bekeken
82EAD737-5E40-4E1E-84FB-2ADAE3FD759E.png
82EAD737-5E40-4E1E-84FB-2ADAE3FD759E.png (165.34 KiB) 3437 keer bekeken
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Vergis je niet: een "ronde" (mag ook vierkant zijn) fietsen geeft je alle windrichtingen. Woon werk is typisch ongeveer een rechte lijn. Als je daar volle wind tegen hebt, heb je die dus ook de volle rit.

Ik heb mijn 1260Wh accu afgelopen winter een keer in "rechte" lijn in 55 km helemaal leeg gereden. Zaterdagavond heb ik met vergelijkbare snelheden een rondje gereden van 53 km en had ik nog ongeveer 45 km bereik over... Dat scheelt dus best wel!

De afstand zelf is prima te doen met de 983Wh accu, maar niet in alle omstandigheden bij volle snelheid. Met wat kleine aanpassingen (net niet maximale snelheid + ondersteuning) lukt het meer dan prima.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie