Kettler, MTB cycletech of toch Stromer?

Gleeuw
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mar 2021, 14:14
Merk SP: Kettler velossi 2.0
Km-stand: 45

Als rookie hoop ik dat ik in het juiste onderwerp plaats.

Voor corona reed ik dagelijks 20KM WW, enkel, met mijn Focus met Impulse 2.0 SP. Inmiddels met 21.000 km op de klok, en 2 Accu's, 4 motoren en de nodige kettingproblemen verder, heb ik besloten op zoek te gaan naar iets duurzamers.

Na een hoop leeswerk besloten dat de nieuwe fiets met Gates riem, pinion of Rohloff, en achterwielmotor of pendix uitgerust zou moeten zijn. Het doel is zo'n 60.000 km zonder al te veel problemen met één fiets te doen. Rohloff/pendix valt af omdat hier geen 45 versie van is. De keuze lijkt beperkt tot Stromer, Klever, MTB cycletec en Kettler velossi 2.0.

Een andere wens is een niet te sportieve zithouding. Ik heb het idee dat Stromer om die reden afvalt. MTB cycletech vind ik heel interessant, maar ik lees hier op het forum dat zij stoppen met de code 45. Ik heb daar op de site van de fabrikant echter niets over kunnen lezen, iemand hier dit verhaal kan bevestigen of een bron heeft? Klever lijkt heel geschikt, maar komt pas met de Alpha met een aanpasbare stuurpen. Ook is deze van een hogere prijsklasse.

Met Kettler heb ik gister proefgereden. Dit reed absoluut fantastisch, hij voelt aan als een motorfiets. De zitpositie is met de stuurpen in een wat hogere positie ook prima. De pinion schakelt fantastisch, maar de cadans is mij bij topsnelheid in 8 net iets te zwaar, en in 7 weer veel te licht. Een pinion 12 zou misschien beter passen maar is niet standaard leverbaar. Een begrenzing van 50 ipv 46 zou dit ook oplossen :D Verder las ik op dit forum over waterverzameling in de accuhouder. Kettler heeft dit verholpen (?) met een afdichtstrip (zie foto).
IMG_20210403_155821.jpg
IMG_20210403_155821.jpg (4.46 MiB) 2948 keer bekeken
Verder lees ik over problemen op een Duits SP forum over uitschakelproblemen van de ZR20. Zou dit door het meer bergachtige landschap kunnen komen of ook in NL een serieus probleem kunnen worden? Iemand hier ervaring mee?

Wat denken jullie, zou de Kettler bij mijn wensen passen (vooral duurzaamheid en zitpositie) of is het de moeite verder te kijken?

Groet, Gerard
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Gleeuw schreef: 04 apr 2021, 16:22 Als rookie ......Een andere wens is een niet te sportieve zithouding. Ik heb het idee dat Stromer om die reden afvalt.
Gerard, Ga eerst overal mee proefrijden en trek achteraf de conclusie. Niet een rondje op het beschutte plein voor de FM maar ook buiten bebouwde kom. Kies een winderige dag, dan test je meteen de prestaties bij tegenwind. Voor de wind gaan alle SP's als een speer. Test je WW route, dan weet je meteen of je overal wel 45 km/uur kunt en wilt rijden.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gleeuw schreef: 04 apr 2021, 16:22 Een andere wens is een niet te sportieve zithouding. Ik heb het idee dat Stromer om die reden afvalt.
De nieuwe Stromer ST2 met riem en Sturmey Archer hub heeft juist geen sportieve zithouding, en de zithouding kun je uitgebreid tweaken. Zie:

viewtopic.php?p=89965#p89965
Gleeuw schreef: 04 apr 2021, 16:22 MTB cycletech vind ik heel interessant, maar ik lees hier op het forum dat zij stoppen met de code 45. Ik heb daar op de site van de fabrikant echter niets over kunnen lezen, iemand hier dit verhaal kan bevestigen of een bron heeft?
Ze zijn niet alleen gestopt, één van de moederbedrijven failliet. Ik zal de documenten vanavond even posten. Bovendien, als ze nog wel in leven zijn: ik denk dat het aantal fietsen dat MTB Cycletech in 2020 heeft afgeleverd in NL op één hand te tellen is (en dan hou ik nog vingers over ook). Verder is de service en communicatie richting de dealers, en daarmee dus ook naar de klant, beneden alle pijl. Niet aan beginnen.
Gleeuw schreef: 04 apr 2021, 16:22 Klever lijkt heel geschikt, maar komt pas met de Alpha met een aanpasbare stuurpen. Ook is deze van een hogere prijsklasse.
'Niet sportief' willen zitten is ruim en subjectief begrip. Probeer het eens op een PINION, die heeft een backsweep stuur en dat helpt ook behoorlijk. Maar als je semi zo kaarsrecht als op een opoefiets wil zitten, dan is de Alpha inderdaad de betere keus.
Gleeuw schreef: 04 apr 2021, 16:22 Met Kettler heb ik gister proefgereden. Dit reed absoluut fantastisch, hij voelt aan als een motorfiets. De zitpositie is met de stuurpen in een wat hogere positie ook prima. De pinion schakelt fantastisch, maar de cadans is mij bij topsnelheid in 8 net iets te zwaar, en in 7 weer veel te licht. Een pinion 12 zou misschien beter passen maar is niet standaard leverbaar.
De Kettler Velossi 2.0 is het perfecte alternatief voor de Code 45; ze zijn nagenoeg identiek. Maargoed als een PINION C1.9 te weinig is voor je, dan valt die Kettler dus eigenlijk al af.

Probeer de X-Speed PINION en de Stromer ST2 eens. Die laatste heeft wel slechts 5 versnellingen, maar als er voor jou het optimale verzet bij topsnelheid bij zit, dan hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 04 apr 2021, 18:12 Ze zijn niet alleen gestopt, één van de moederbedrijven failliet. Ik zal de documenten vanavond even posten.
Dat MTB Cycletech gestopt is, is trouwens ook aan mij bevestigd door één van hun Nederlandse dealers.

viewtopic.php?p=96748#p96748
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Gleeuw schreef: 04 apr 2021, 16:22 Rohloff/pendix valt af omdat hier geen 45 versie van is.
Riese & Müller.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 04 apr 2021, 20:28
Gleeuw schreef: 04 apr 2021, 16:22 Rohloff/pendix valt af omdat hier geen 45 versie van is.
Riese & Müller.
Dat zijn 42 (km/h) modellen :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

FreddyH schreef: 05 apr 2021, 09:52 Dat zijn 42 (km/h) modellen :lol:
:bj
Gleeuw schreef: 04 apr 2021, 16:22 Klever lijkt heel geschikt, maar komt pas met de Alpha met een aanpasbare stuurpen.
Je kan de "gewone" X-Speed Pinion laten leveren een comfortstuur.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gleeuw
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mar 2021, 14:14
Merk SP: Kettler velossi 2.0
Km-stand: 45

Dank voor de input allemaal. Goed te weten dat MTB cycletech geen optie meer is. Wel jammer omdat deze standaard de optie pinion 12 heeft. De 'niet te sportieve' zithouding is subjectief idd, maar concreter kan ik het niet maken. Ik heb hierbij veel gehad aan de blog van stchristophorus: http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... framematen. Ik kan alleen zeggen dat ik de positie van de Kettler zeker goed genoeg vond, heb er een half uur ook buiten de bebouwde kom mee gereden.

De pinion9 valt niet per sé af omdat hij niet de voor mij lekkerste trapfrequentie heeft op het punt dat de begrenzing intreedt, ik zou genoeg kunnen nemen iets langzamer te rijden op de perfecte frequentie. 40 km/h is al heel mooi als je 33 gewend bent met je SP, en snel genoeg voor mijn WW route. Een vermogen van 600W lijkt me ruim voldoende zolang de accu maar voldoende stroom kan leveren, dat zal de beperkende factor zijn.

Een goed idee om overal mee proef te rijden, maar dat wordt me wat te bewerkelijk. De Klever X pinion lijkt een beter alternatief gezien de grotere accu-capaciteit en C12, maar heeft vanwege de prijs van 7K+ een te lage WAF.

R&M valt voor mij af vanwege de Bosch middenmotor en het hoge gewicht. Het is prettig nog goed naar huis te kunnen fietsen wanneer je een keer vergeten bent de accu voldoende te laden, dit zeg ik uit ervaring :lol:

De Stromer ST2 lijkt me het enige alternatief wat er overblijft ik ken alleen die sturmy Archer 5 niet, het lijken me wel erg grote stappen, net als met de pinion-9 is het maar proberen of de frequentie lekker uitkomt bij kruissnelheid. Is het iemand bekend wat de cadans is in 5 bij 40-45 km/h? En is er al wat bekend over de betrouwbaarheid van dit systeem?

Nog een factor is de leverbaarheid. Hoe is dat nu met Stromer? De verkopen van SP's zijn begin dit jaar flink ingezakt, komt dat door leverproblemen, of staan de magazijnen nu juist vol met nieuwe SP's, dat laatste zou reden zijn iets langer te wachten, en niet overhaast te beslissen. Ik lees wel dat sommige modellen lange levertijden kennen. Geldt dat ook voor het top-segment?

Nog dank voor de input, ik zal hier laten weten wat het geworden is en de ervaringen delen.
Gleeuw
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mar 2021, 14:14
Merk SP: Kettler velossi 2.0
Km-stand: 45

FreddyH schreef: 05 apr 2021, 09:52
Golvas schreef: 04 apr 2021, 20:28
Gleeuw schreef: 04 apr 2021, 16:22 Rohloff/pendix valt af omdat hier geen 45 versie van is.
Riese & Müller.
Dat zijn 42 (km/h) modellen :lol:
Is er een 45 km)h pendix ??
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Gleeuw schreef: 05 apr 2021, 15:29 Is het iemand bekend wat de cadans is in 5 bij 40-45 km/h?
Meer info hier.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie