Kettler, MTB cycletech of toch Stromer?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22827
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gleeuw schreef: 05 apr 2021, 15:29 Nog een factor is de leverbaarheid. Hoe is dat nu met Stromer? De verkopen van SP's zijn begin dit jaar flink ingezakt, komt dat door leverproblemen, of staan de magazijnen nu juist vol met nieuwe SP's, dat laatste zou reden zijn iets langer te wachten, en niet overhaast te beslissen. Ik lees wel dat sommige modellen lange levertijden kennen. Geldt dat ook voor het top-segment?
Als Stromer leveringsproblemen heeft, dan merken we dat meteen op het forum omdat de wachtkamertopics weer vol lopen. (Ja, die hebben we ;) ) Dat is momenteel niet aan de hand, dus er is voldoende voorraad.

De SP-verkoop zakt altijd in in de winter. De gigantische toename in het aantal thuiswerkers zal de verkoop ook geen goed hebben gedaan.

Het fietsseizoen begint zo'n beetje nu. Geef het een paar weken mooi weer en de verkoop zal wel weer wat aantrekken.

Hoe lang modellen voorradig zijn blijft altijd koffiedik kijken. Je merkt dit het snelste bij kleine dealers die weinig tot niks op voorraad houden. Als ze jou een SP verkopen gaan ze die bestellen bij de fabrikant en vangen daar bot. Terwijl je bij grote dealers bijna altijd het hele jaar door wel terecht kunt, omdat zij enorm investeren in hun voorraden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gleeuw
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mar 2021, 14:14
Merk SP: Kettler velossi 2.0
Km-stand: 45

De kogel is door de kerk, na nogmaals een dag proefgereden te hebben op de Kettler velossi 2.0 en de WW route te hebben genomen bij straffe wind, heb ik hem besteld. Levertijd is twee weken. Ik heb er wel een ander zadel bij gekozen, want de standaard ergotec is wel heel spartaans. Ik zal hier mijn bevindingen laten weten.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22827
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gaaf. Volgens mij heb je de primeur op dit forum. Ik ben ontzettend benieuwd naar je ervaringen en foto's.

Welk zadel heb je erbij gekozen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Cool! Ik ben ook zeer benieuwd!

Veel plezier met je nieuwe fiets :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gleeuw
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mar 2021, 14:14
Merk SP: Kettler velossi 2.0
Km-stand: 45

Dank jullie! Ik ben ook erg benieuwd!
Het zadel is een SR Respiro moderate sport. Verder heb ik er nog een Ortlieb back Roller classic bij gekozen. Ik denk nog aan een cargarant garantieverzekering. Bij mijn huidige fiets had ik nog een ENRA extra 3 jaar garantie afgesloten. Daar heb ik geen spijt van gehad, met twee nieuwe achterwielen, een nieuwe accu en drie keer kapotte motor in 5 jaar tijd. ENRa voert deze verzekering niet meer, ik snap dat wel 😄.
De meeste diefstal verzekeringen eisen trouwens een vast ART** slot op de fiets, maar dat lijkt vanwege het brede spatbord niet op de fiets te passen. Iemand een idee of er aan zo'n slot te komen valt? De FM had niet meteen een oplossing.
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Heeft je FM deze al geprobeerd? Abus 4750 XL
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gleeuw
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mar 2021, 14:14
Merk SP: Kettler velossi 2.0
Km-stand: 45

@mboelis Goede tip, ga ik naar kijken, thx!
Gleeuw
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mar 2021, 14:14
Merk SP: Kettler velossi 2.0
Km-stand: 45

Vrijdag de Kettler Velossi opgehaald. Hierbij de eerste indrukken.

De Velossi rijdt heerlijk, ...wanneer hij wil starten. Tot twee keer toe in het weekend gaf de motor geen ondersteuning direct na aanzetten van het systeem. Na een paar keer resetten deed hij het dan weer wel. Eenmaal aan blijft hij het wel doen. Er komen geen foutmeldingen op het scherm. Misschien iets met de krachtsensor in de motor. De FM neemt contact op met de leverancier. Geen goede start helaas.
20210424_174845-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_174845-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.59 MiB) 2433 keer bekeken
De zitpositie van het 55cm frame is met mijn lengte van 1.87 prima. Het geeft een niet al te sportieve houding die ik prettig vindt. De ergotec stuurpen staat daarbij nog niet in de hoogste stand. Die pen voelt bijzonder stevig aan, geen spoortje van buiging of frictie. Het frame zelf voelt ook bijzonder stijf aan en heeft een onverwoestbare uitstraling. De nogal rechthoekige spatborden dragen ook bij aan dit beeld.

De verhouding koppel/vermogen is ook uitstekend. Het koppel van 40nm is genoeg om goed van de plek te komen, ik hoef niet per se als een raket vanuit stilstand er vandoor. Het vermogen van de neodrives Z20 van 600W is ruim voldoende om met flinke tegenwind met flink bijtrappen prima de 45 km/h vast te houden. Met de ondersteuning op 0 is de Velossi nog redelijk als gewone fiets te rijden, de aandrijving met pinion en riem levert geen noemenswaardige weerstand.
20210424_174954-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_174954-CanonEOS5DMarkII.JPG (6.25 MiB) 2433 keer bekeken
De pionion C1.9 XR (extended range) heeft hetzelfde bereik als de 12 versnelling variant, maar dan met stappen van 25%. Het schakelt heel soepel en precies en met niet te veel kracht. In de 7e gang rijdt het met 83 tpm bij 43 km/h voor mij op een prettige frequentie. Bij 46 km/h met 87 tpm dan weer net even te snel, en in 8 weer net te langzaam met 76 tmp. De 9 ga ik in ieder geval nooit nodig hebben. Helaas wordt de Kettler standaard niet met de pinion 12 geleverd, maar je kunt niet alles hebben. De toerenteller is niet al te nauwkeurig, hij verspringt nogal bij een heel regelmatige pace.
20210424_174929-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_174929-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.51 MiB) 2433 keer bekeken
De carbon riem wordt niet zoals bij de MTB cycletech gespannen met een spanrol, maar via een stelschroef in de achtervork. Het is mogelijk de riem uit het frame te nemen zonder de instelling van de riemspanning kwijt te raken. De verbinding van de achtervork ziet er net als de rest heel solide uit.
20210424_175241-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_175241-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.54 MiB) 2433 keer bekeken
20210424_175205-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_175205-CanonEOS5DMarkII.JPG (4.97 MiB) 2433 keer bekeken
De vertraging van de magura MT5 4 zuiger remklauwen is indrukwekkend en zo zien ze er ook uit. Wat ik wel mis is de optie om tijdens remmen de motor terug te laten leveren, een mogelijkheid die mijn eerste Trek e-bike wel had, dit scheelde een boel remblokken. Ook in de handleiding van eerdere Alber systemen zie ik deze optie wel, dus waarom het op de Z20 moet ontbreken is me niet duidelijk.
20210424_175414-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_175414-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.41 MiB) 2433 keer bekeken
De accu is net als bij de MTB cycletech van onder uit de onderstang uit te nemen, maar de handle waarmee dit gaat zit bij de Kettler aan de bovenkant in plaats van onderaan zoals bij de cycletech. Bij deze handle dit ook de oplaadplug. In verband met de vuilophoping onderaan de buis is bovenaan een veel betere plek, en daarmee een prima ontwerpkeuze van Kettler. Het
oplaadcontact is met een stevige zachtplastic dop afgesloten. De handle voor het losnemen van de accu is nogal scherp aan de randen en vereist nogal wat kracht. Ook voor het terugplaatsen van de accu is een flinke klap met de handpalm nodig.
20210424_175135-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_175135-CanonEOS5DMarkII.JPG (4.89 MiB) 2433 keer bekeken
Na 35 km op een winderige dag is de accu op 10%. Het valt op dat onder de 15% lading de ondersteuning al behoorlijk begint af te nemen.

De onderkant van de accu rust op een plastic strip die als update van de fiets aangebracht is om waterverzameling onder de accu te voorkomen. Aan de zijkanten van deze afdichting zijn nog wat kieren te zien, het is de vraag of deze strip afdoende is.
20210424_175323-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_175323-CanonEOS5DMarkII.JPG (4.6 MiB) 2433 keer bekeken
De bediening van het display is prettig, met aparte knoppen voor claxon, ondersteuningsstand en grootlicht. De ondersteuningsschakelaar is goed te bedienen, maar wel nogal groot en vierkant. De kleine knopjes aan de linkerkant waarmee je door het menu scrollt zitten op een erg onhandige plek, je kunt ze bijna niet indrukken zonder ook de claxon in te drukken.
20210424_175614-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_175614-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.1 MiB) 2433 keer bekeken
Het display zelf is met een eenvoudige draaibeweging af te nemen. De menu's op het display zijn nogal summier: het hoofdscherm met snelheid, ondersteuningsstand en acculading en twee subschermen met combinatie van calorieën en trapfrequentie of rijtijd en afgelegde afstand. Helaas zijn deze combinaties niet anders in te delen. Wat ik mis is een weergave
van de gemiddelde tripsnelheid.
20210424_175627-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_175627-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.18 MiB) 2433 keer bekeken
Alber heeft een android app voor het instellen van de ondersteuning in de verschillende standen. Helaas wil de app geen connectie maken met de fiets zonder dat je eerst toegang verleent tot al je contacten. Mij een raadsel waar ze die voor nodig hebben, maar voor mij is dat een no-go. Ik betaal liever met een beetje geld dan met mijn privacy en die van mijn vrienden en kennissen. Jammer.

De claxon is het enige onderdeel wat ik spuuglelijk vind. Functie gaat bij mij voor de vorm, maar er zijn grenzen, en die heeft Kettler met de plaatsing van de claxon wel bereikt.
20210424_174822-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_174822-CanonEOS5DMarkII.JPG (4.73 MiB) 2433 keer bekeken
De trappers hebben een beetje el-cheapo plastic uitstraling, maar het contact is prettig. De eerste rit bij regen zal moeten uitwijzen of ze dan ook voldoende grip bieden.
20210424_175445-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_175445-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.77 MiB) 2433 keer bekeken
Als accessoires gekozen voor de ABUS SP Ace helm in signaalgeel met vizier, axa block xxl ringslot dat ik gemonteerd heb met flexmount, ortlieb tas en Selle Royal zadel dat een stuk prettiger zit dan dan het standaard Ergon SMC-40 plankje dat er als zadel bij geleverd wordt.
20210424_180429-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_180429-CanonEOS5DMarkII.JPG (4.92 MiB) 2433 keer bekeken
20210424_175222-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_175222-CanonEOS5DMarkII.JPG (6.6 MiB) 2433 keer bekeken
20210424_175036-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_175036-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.52 MiB) 2433 keer bekeken
Tot zover de eerste indrukken, over een paar duizend km meer.
Bijlagen
20210424_175650-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_175650-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.31 MiB) 2433 keer bekeken
20210424_175114-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_175114-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.08 MiB) 2433 keer bekeken
20210424_175055-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_175055-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.69 MiB) 2433 keer bekeken
20210424_174944-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_174944-CanonEOS5DMarkII.JPG (6.07 MiB) 2433 keer bekeken
20210424_174900-CanonEOS5DMarkII.JPG
20210424_174900-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.4 MiB) 2433 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22827
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Geweldig boeiende review en hele mooie foto's Complimenten!

Heb je ook nog foto's van je nieuwe aanwinst in zijn geheel? Ik ben er wel benieuwd naar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Mooie fiets, mooi design. Idd, die claxon zit echt op een verkeerde plek. Ik lees dat de accu 625 Wh is. Kom je daar mee uit de voeten?
Ik denk dan van Zijp ook zaken kan gaan doen met eigenaren van deze fiets gezien de lengte van de spatborden :D
Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen. Zeker hoe de drivetrain bevalt. En...... mooie prijs wat ik zo lees. Onder de 6000 euries.
Mvg Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie