Ellio, met all wheel drive

MichaelDP
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2020, 16:09
Merk SP: Ellio
Km-stand: 500

Morning ride
Morning ride
IMG_20200913_064845.jpg (2.73 MiB) 3385 keer bekeken
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mooie ochtend! Had je de koplamp zo laag gezet voor de foto of stond deze al zo brak afgesteld?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 12 sep 2020, 22:10 Ik vind de excentrische belasting op die hoogte en met het zadel zo'n eind naar achteren best griezelig.
Zeker weten, het lijkt me een serieuze hefboom ... :shock:
TheWhiteRider schreef: 12 sep 2020, 23:14 Het is persoonlijk, maar hier wil ik toch echt niet mee gezien worden.
Blauw is niet zo jouw ding ? ... geen probleem, hij is ook in 't wit verkrijgbaar ... :mrgreen:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 13 sep 2020, 12:56
TheWhiteRider schreef: 12 sep 2020, 23:14 Het is persoonlijk, maar hier wil ik toch echt niet mee gezien worden.
Blauw is niet zo jouw ding ? ... geen probleem, hij is ook in 't wit verkrijgbaar ... :mrgreen:
:bj :bj :bj
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
MichaelDP
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2020, 16:09
Merk SP: Ellio
Km-stand: 500

FreddyH schreef: 13 sep 2020, 09:43 Mooie ochtend! Had je de koplamp zo laag gezet voor de foto of stond deze al zo brak afgesteld?
Het lijkt zo op de foto maar de koplamp is perfect afgesteld.

Stond op groot licht, zal een andere foto trekken waar dat je het beter op kunt zien ;)
Stinus
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 sep 2020, 19:44
Locatie: Westerlo
Merk SP: Ellio Original
Km-stand: 10000

Vorige week donderavond afgesproken bij de fietsenmaker om de Ellio op te pikken.
Zodoende kon ik er vrijdagmorgenvroeg mee naar het werk en zou ik hem vrijdag na het werk ook weer terug afzetten.
Hoewel het al tegen sluitingstijd was nam de verkoper zijn tijd om alles goed uit te leggen, ik denk dat hij meer dan een half uur alles heeft zitten toelichten, best interessant.
Er zijn blijkbaar 2 modellen, comfort en sport. Degene die ik mee kreeg was het comfortmodel. Het sportmodel heeft een recht stuur en een ander zadel, voor de rest zijn ze identiek.
Op mijn vraag of hij al iets kon zeggen over de betrouwbaarheid van zo’n nieuw merk kon hij enkel meegeven dat ze bij Ellio echt wel hun best doen om problemen zo snel mogelijk aan te pakken. Zo zou er bij sommige modellen een probleem zijn geweest aan de spaken van het voorwiel maar ook al weer opgelost door snel overleg tussen Ellio en de spakenfabrikant.
De testfiets blijkt die van de verkoper zelf te zijn, en hij was er in ieder geval zeer tevreden over. Hij vertelde dat hij de bestelling van zijn MTB Cycletech had geannuleerd na enkele testritjes op deze Ellio.

De Ellio zelf dan, na opzetten staat deze in de stand P (parkeerstand).
Als je wil vertrekken druk je met je linkerduim de grote knop in het midden in, de fiets staat daarna in stand D (drive) waarna je kan vertrekken. Wat mij betreft mochten die knoppen nog ietsje dichter bij het handvat staan, nu moet je toch een beetje reiken met je duim.
Na 7 seconden stilstand valt de fiets ook automatisch terug in de P-stand. Dus als je aan een verkeerslicht staat te wachten om te vertrekken moet je hier op letten. Als je tijdens het stilstaan de rem ingeknepen houdt geldt de 7-secondenregel niet en blijft de fiets in de D-stand staan.
In plaats van een hogere of lagere versnelling te kiezen, kies je eigenlijk de trapfrequentie/cadans waarin je wil rijden. Dit gaat van 50 tot 90 in stapjes van 5, wat voor mij zeker een voldoende groot bereik gaf. Dit is in het begin wel wat wennen als je gewoon schakelen gewoon bent. De knoppen waarmee dit moet gebeuren voelen ook helemaal anders aan dan gewone shifters. Waar je bij gewone shifters meestal een duidelijke klik ofzo krijgt als feedback is dat bij de knoppen op de Ellio niet het geval. Die gaven me soms een beetje een ‘sponzige’ indruk. Het schakelen zelf gebeurt wel geruisloos, waar dat bij een fiets met een derailleur en ketting meestal niet zo is.
Ik vond de fiets in het algemeen eigenlijk vrij stil rijden, in tegenstelling tot wat ik hier al heb gelezen.
Nog iets wat anders is bij de Ellio : als je tijdens het rijden besluit om met je pedalen terug te trappen ga je (lichtjes) op de motor remmen. Dat wordt ook aangegeven op het scherm, dan wordt de batterij (uiteraard heel beperkt) wat opgeladen. Lijkt misschien iets overbodig, maar een leuke gimmick die je misschien snel gewoon zal worden. Bij het lichtjes vertragen net voor het ingaan van een bocht waarbij je sowieso je benen stil houdt is het dan wel handig om gewoon wat terug te trappen en daarbij nog wat bijkomend af te remmen. Moeilijk om goed uit te leggen hoe dit aanvoelt.
Gewoon remmen gaat trouwens vlotjes, de schijfremmen zijn uitgerust met dubbele zuigers.
Toen ik ’s morgens naar het werk vertrok was het nog redelijk donker en nu weet ik dus meteen wat iedereen die met een ST3 rijdt bedoelt met het Roxim-gat 😊
Er is ook een groot-lichtstand, maar die leek me niet heel veel meerwaarde te geven.
De spatborden zijn van de stevigste die ik al op een fiets ben tegengekomen. De bagagedrager kan volgens het opschrijft 25kg aan. Ik ben helaas vergeten mijn Ortlieb Back-Roller er eens aan te hangen om te kijken wat dit zou geven.
De kleine wielen dan. Buiten het rare uiterlijk dat ze de fiets geven zouden ze het zwaartepunt laag houden. Als je weet dat men in de mountainbikewereld van de kleinere 26” wielen is overgestapt naar grotere 29”wielen om o.a. beter obstakels te kunnen nemen kun je je wel inbeelden dat kleinere wielen en oneffen terrein in mijn ogen niet de beste combinatie is. Op goed lopend asfalt is er geen enkel probleem, maar dat is helaas hier in België lang niet altijd het geval. De fiets voelde ook vrij hard aan tijdens het rijden vond ik, een verende zadelpen is m.i. dan ook een must. Misschien dat door wat met de bandendruk te spelen dit ook wel op te lossen is.
Op snelheid komen lukt zonder al te veel moeite. Dit gebeurt wel minder snel als bijvoorbeeld een Stromer of een Klever, je hebt zo niet die duw die je bij die merken wel hebt. Maar wel sneller als bij een fiets met Bosch-middenmotor. Eens aan de 45 per uur kan je deze ook makkelijk aanhouden en met wat extra inspanning kan je zelfs eigenlijk vrij eenvoudig ook richting 50.
De Ellio voelt zich het best in zijn sas op lange rechte stukken, daar komt hij ook het best tot zijn recht.

Als je dus vooral lange stukken op niet al te slechte wegen moet doen, en je kan je over het gekke uiterlijk heen zetten is dit iets wat je zeker zou moeten overwegen en testen. Een bijkomend pluspunt is daarbij de grote batterij. Op het display krijg je wel niet te zien hoeveel het geschatte aantal kilometer is dat je nog kan doen. Volgens Ellio hangt het aantal resterende kilometers af van te veel factoren, daarom laten ze het weg. Op het display zie je enkel 4 kleine streepjes : bij 4 is de batterij vol en na mijn rit van 35 kilometer waren er nog 2 streepjes over.

Al bij al een leuke dag gehad op de Ellio, en veel bekijks van andere weggebruikers :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dank voor je uitgebreide review. Interessant om te lezen, vooral je vertaalslag van specifieke toepassingen naar de Elio. Dat is wat mij betreft één van de belangrijkste onderdelen van elke goeie SP-review: wil je er dít of dat mee doen, dan is deze bike de beste keus, Maar als je route of het wegdek anders is, of je zoekt een andere fietshouding vanwege je rug of juist niet, of je wenst toch meer weetikwatdanook, dan is een andere SP misschien een betere optie.

Goeie zaak dat er steeds meer speed pedelecs op de markt komen die flink van elkaar verschillen, zodat we keus hebben :)
Stinus schreef: 14 sep 2020, 15:21 nam de verkoper zijn tijd om alles goed uit te leggen, ik denk dat hij meer dan een half uur alles heeft zitten toelichten
Zo hoort het! Elke goede SP-dealer neemt de tijd om de bike rustig met je door te nemen, je vragen te beantwoorden, tips te geven en de boel op maat af te stellen. Bij mijn beide Stromers heb ik ook ongeveer een half uur toelichting gekregen. Bij de Klever X-Speed PINION zelfs bijna een uur, in het kader van de beta-test.

Daarnaast zorgt een goede dealer ervoor dat een SP bij aflevering tiptop in orde is: correct geassembleerd, gecontroleerd op bekende kinderziektes, alles juist aangedraaid en vast gezet, getest, glimmend gepoetst: klaar. En natuurlijk een gratis eerste onderhouds/controlebeurt na ca. 500km om alles even na te lopen omdat een bike zich recht uit de fabriek nog moet "zetten".
Stinus schreef: 14 sep 2020, 15:21 Er zijn blijkbaar 2 modellen, comfort en sport. Degene die ik mee kreeg was het comfortmodel. Het sportmodel heeft een recht stuur en een ander zadel, voor de rest zijn ze identiek.
Op de Ellio website staan drie andere: Essential, Enjoy en Elite. Ik denk dat jouw FM het had over resp. de Enjoy en de Elite.

Ellio modellen.png
Ellio modellen.png (98.67 KiB) 3098 keer bekeken
Stinus schreef: 14 sep 2020, 15:21 Zo zou er bij sommige modellen een probleem zijn geweest aan de spaken van het voorwiel maar ook al weer opgelost door snel overleg tussen Ellio en de spakenfabrikant.
Klopt. Daar heeft Ellio een terugroepactie voor georganiseerd:

viewtopic.php?f=40&t=3831
Stinus schreef: 14 sep 2020, 15:21 Hij vertelde dat hij de bestelling van zijn MTB Cycletech had geannuleerd na enkele testritjes op deze Ellio.
Vraag 'm maar eens in alle eerlijkheid of hij de MTB Cycletech niet geannuleerd heeft omdat die tijden lang niet leverbaar zijn geweest ;)
Stinus schreef: 14 sep 2020, 15:21 In plaats van een hogere of lagere versnelling te kiezen, kies je eigenlijk de trapfrequentie/cadans waarin je wil rijden. Dit gaat van 50 tot 90 in stapjes van 5, wat voor mij zeker een voldoende groot bereik gaf.
Niet hoger dan 90 rpm? Dat vind ik persoonlijk wel jammer.
Stinus schreef: 14 sep 2020, 15:21 Op het display krijg je wel niet te zien hoeveel het geschatte aantal kilometer is dat je nog kan doen. Volgens Ellio hangt het aantal resterende kilometers af van te veel factoren, daarom laten ze het weg.
Dat is vast waarom inmiddels bijna alle auto's en een toenemend aantal SP's deze feature wel heeft ;)

Ik denk dat ze bij Ellio bedoelen dat ze het softwarematig nog niet rond hebben. Wat ik op zich best snap. Ellio is een superkleine fabrikant die alles in eigen beheer ontwikkelt (of laat ontwikkelen) en deze bike is hun start-up. Alle credits daarvoor, en dan kun je ook echt niet op tegen giganten zoals b.v. Bosch. Stromer heeft de resterende actieradius ook pas 1,5 jaar geleden geïmplementeerd. (En oudgedienden zijn al zo gewend om te werken met het resterende percentage, dat we die nieuwe feature niet eens gebruiken.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik denk dat ze bij Ellio bedoelen dat ze het softwarematig nog niet rond hebben. Wat ik op zich best snap. Ellio is een superkleine fabrikant die alles in eigen beheer ontwikkelt (of laat ontwikkelen) en deze bike is hun start-up. Alle credits daarvoor, en dan kun je ook echt niet op tegen giganten zoals b.v. Bosch. Stromer heeft de resterende actieradius ook pas 1,5 jaar geleden geïmplementeerd. (En oudgedienden zijn al zo gewend om te werken met het resterende percentage, dat we die nieuwe feature niet eens gebruiken.)
En het feit dat er nog geen overeenstemming lijkt te zijn over hoe je dat softwarematig laat berekenen: wordt er gebruik gemaakt van het gemiddelde van de laatste km? De laatste 10 km? De laatste keer dat de ritafstand op 0 is gezet? De laatste keer dat de fiets is uitgeschakeld? Langdurig gemiddelde of juist alleen laatste stukje van de huidige rit?
Mijn Brose gebruikt een klein stukje, bij viaduct omhoog gaat de resterende afstand zomaar 8 km naar beneden in 300 meter, en als ik dan aan de andere kant weer naar beneden rijd, komen die er ook zomaar weer bij... ;-)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De benodigde software hiervoor is niet dramatisch hoor. Een ringbuffer van n verbruikscijfers en een functie die het gemiddelde berekent van n getallen. Om de variaties die Polling aangeeft te maken hoef je alleen n anders in te stellen.

Kost mij ongeveer 4 uur om te maken (inclusief de benodigde unit tests).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Mistlicht
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 okt 2018, 14:50

Golvas schreef: 05 sep 2020, 11:33
jovdt schreef: 05 sep 2020, 10:52 Wat ik als eerste zou veranderen aan de fiets zijn de banden
Die Schwalbes boezemen me ook maar weinig vertrouwen in en dat blijkt na het lezen van jouw ervaringen niet onterecht te zijn ... in de door Ellio gemonteerde bandenmaat (20 x 2,40 = 62-406) is er op dit moment maar één alternatief (uiteraard met ECE-R75 keurmerk) en das de CST Brooklyn Pro : https://cst.nl/brooklyn-pro/

Continental produceert niets onder de 26 inch (fietsbanden).
Die CST's zijn hebben (nog?) geen E-50 toelating...
Dat is dus wel een probleem in de herfst en winter.
Plaats reactie