Ellio, met all wheel drive

pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

Stromeur schreef: 14 apr 2021, 12:53 Mij lijkt een max van 90RPM wat weinig. Ik rij zelf meestal rond de 100RPM en liever nog erboven dan eronder.

Hoe vond jij het RPM bereik?
Persoonlijk is de 90RPM voor mij ok, Eens de spieren los zijn gereden zou hoger ook goed zijn dan. Is misschien een vraagje naar ellio toe.
Het lage RPM gebied heb ik getest maar gebruikte het niet tijdens het rijden, voelt voor mij niet goed, bij lage toeren verzuren de benen, ik fiets op souplesse,
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Voor mij zou ongeveer 100 rpm ook beter zijn. Ik hoop dat ze dat nog mogelijk gaan maken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Nik.deherdt
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2021, 23:29
Locatie: Herselt
Merk SP: Riese & Muller
Km-stand: 17000

Hoi allemaal

Sinds vandaag nieuw hier. Ik heb gezien dat iemand een eerste testreview van mij had geplaatst (pagina 13).
Op 21 maart heb ik een zeer uitgebreide versie gemaakt van mijn persoonlijke bevindingen en beweegredenen om voor mij de beste SP te kopen.

Gisteren mijn Ellio ELite besteld.
Even nog een weetje. Ik heb een Peugeot 108 (zo van die hele kleine) De Ellio past in de auto. Wel de stoel vooraan goed naar voor plaatsen en de stoel klappen. De bank achteraan half neerleggen en de fiets gaat er in, maar de koffer gaat net niet helemaal in het slot. Dus even een spanriempje gebruikt. Probeer dat eens met een andere fiets (plooifietsen niet meegeteld).
Spannend wachten tot eind april begin mei (als alles goed gaat)

Een jaar zoeken, testen om uiteindelijk 2 fietsen in de eindronde te hebben.
Voorwaarde om in de definitieve eindronde te geraken,.....
    ik mocht mijn werkelijke woon-werk-route rijden (51km enkel)
      de fiets kon makkelijk de 45km/u aanhouden
        batterij kan het goed aan
          bij voorkeur geen ketting
            duidelijke communicatie met de handelaar
              makkelijk te onderhouden / arm aan onderhoud

              De meeste handelaars laten niet toe om een fiets uitgebreid te testen. Het helpt wel als je degelijk op zoek bent en even aangeeft als je 100km/dag fietst en dus zeker wil zijn dat de fiets/batterij het vol kan houden.
              Uiteindelijk bleven een STROMER ST3 (de 2 was er nog niet) en Ellio over. de meeste andere fietsen kreeg ik niet voor een hele dag mee (zelf niet als ik een huur voorstel deed).

              Nu heeft de middenmoter van Bosch een serieuze downgrade gekregen voor mij. Na 14500km begaf de motor het. Gelukkig binnen de garantie en kreeg ik netjes een nieuwe zonder enig gedoe.
              Vooral het feit dat de middenmotor het veel moeilijker heeft, om bij slecht weer, de topsnelheid te halen en vol te houden., was bij mij een no-go.

              Dacht ik enkel bij Stromer uit te komen. Ik testte de ST3 vorig jaar in de lente op een zonnige dag. ’s morgens Als ik naar het werk vertrok, verliep alles heel vlot. Met de zwaarste batterij kwam ik vlot aan de 45km/u en had ik nog 25 procent over. Onderweg naar huis, had de fiets precies wat last van de warmte en was de ondersteuning minder. Ik haalde nog wel vlot 43km/u, maar regelmatig voelde ik meer weerstand en moest ik harder trappen. Het feit dat ik veel verhalen hoorde van een haperende Omni, het “plakkertje” van de sensor, vocht in de motor,.... was ik wat terughoudend geworden. Bij de handelaar kreeg ik te horen dat de ST1 meer problemen geeft en de ST3 stabieler is. Nog even het “nadeel“ van de ketting vanwege het onderhoud. Stromer is ook gekend omwille van Zijn dure (vervang)stukken.

              Onlangs moest mijn fiets een weekje of 2 binnen voor een nieuwe motor, als vervang fiets kreeg ik een ST1x. Fijne fiets en reed beter dan de ST3 (draaide vlotter vond ik), De oudere Omni gaf wel regelmatig een error, waardoor de ondersteuning even verdween. Was heel onregelmatig en na een week of twee soms irriterend als het weer eens 5 keer op 10km gebeurde.

              Besluit Stromer:
              Goede fietsen, maar de prijs wegen toch wel enorm door als je weet hoe duur deze fietsen zijn.
              Ondertussen was er Ellio. Ik volgde al even de nieuwsberichten en het leek mij wel de moeite om eens te gaan testen.
              Eerst even op zoek gegaan naar verdelers. Enkele aangeschreven en aangegeven op welke manier ik de fiets wilde testen. Fietsen Wildiers in Geel was heel open en stelde de fiets ter beschikking.
              Een eerste korte test (24km) was al meteen indrukwekkend. De fiets vertrok vlot, maar voelde heel solide aan. De ondersteuning is duidelijk aanwezig en voelt ook heel natuurlijk aan. De traprem met energierecuperatie werkte op dat moment niet zo handig. Ik moest steeds zoeken naar de juiste beweging. Dat de fiets geen voorvering had, is geen gemis. De kleine bandjes vangen de schokken best goed op. Enkele keren leek de fiets door te trappen en viel de ondersteuning een fractie van een seconde weg. Beetje lastig wel.
              Wat al wel heel duidelijk was... De medewerkers van Ellio zijn snel en behulpzaam. Deze startup is wel degelijk heel goed bezig. Ondertussen al heel veel gecorrespondeerd met Phillip (sorry voor mijn vele vragen) en Tomas sprak ik enkele keren in hun HQ. Ik kan zeggen dat ik nog nooit zo’n bevlogen man over zijn eigen product hoorde vertellen. Ze vragen ook heel actief naar de feedback van hun gebruikers en heel veel kunnen ze snel (via de software) aanpassen.

              Ok nu de eigenlijke test.
              We zijn nu ergens oktober. Het weer is miezerig. de baan is vochtig, maar niet nat. Oppassen voor schuivertjes dus. Met mijn R&M ben ik op dit soort wegen al 1 keer onderuit gegaan. Gelukkig zonder veel erg. De eerste kilometers gingen heel vlot. Mooi recht stuk op de N19 van Herselt naar Aarschot. Daarna is het naar Rotselaar Heikant- Wijgmaal- Herent. Deze stukken zijn vooral gekend onder de noemer “is dit een fietspad?”. Toch was het geen marteling. Ik kan niet zeggen dat het pure luxe was, maar het voelde veel aangenamer dan met mijn fiets of de Stromer. (De fiets had geen verende zadelpen of stuurpen)
              Vanaf Veltem kom ik op de F3. Ik kan je zeggen dat ik hier voor het eerst het gevoel had een Stromer te kunnen voorbijsteken. Spijtig genoeg was er op dat moment geen in zicht. Dit fietsje gaat zo vlot naar de 45 (en zelfs wat meer) dat je normaal vlot meekan of zelfs beter dan een Stromer.
              Ten slotte kom ik nog voorbij Zaventem en dan via Woluwe naar Etterbeek. Het vele stoppen (er waren toen nog werken ook), omleiding, zorgen vaak voor frustratie (stoppen, starten, vertragen versnellen,....). Omdat deze fiets geen versnelling heeft, valt dat dus al weg. Op mijn huidige fiets is het schakelen als een bezetene (of je tandwielen en ketting zijn sneller stuk). Aan het licht zet de Ellio zijn trapper zelf al klaar. Voor mij was dat net niet aan de juiste kant, maar dat blijkt iets te zijn dat je kan instellen.
              TRACTIECONTROLE WERKT SUPER
              Op de terugweg kwam ik weer in Veltem aan het rond punt (bij fietsen Bart). De vochtige baan deed het achterwiel wegglijden. Dank denk je meteen “Die knalt lekker tegen het asfalt!”. OP dat moment voel ik trillingen als een ABS in een auto. In een fractie van een seconde, trok de fiets het achterwiel terug recht en zorgde de motor in het voorwiel dat ik het asfalt niet zoals een paus met haast moest kussen. Misschien speelt het tegensturen ook wel een rol (ik ging vroeger vaak karten en reed wedstrijden). Het gevoel dat de fiets er zeker voor heeft gezorgd dat ik niet tegen de vlakte ging, spreek ik zeker niet tegen.
              De elektrische rem bleef wel moeilijk te vinden. Bij mijn laatste bezoeken aan Ellio HQ kreeg ik te horen dat dit softwarematig is opgelost. Wat bleek bij een korte testrit. Op elk moment kon ik nu elektrisch remmen en bepalen hoe hard ik wilde remmen. Zonder enige twijfel een zeer goede aanpassing. Vroeger was het blijkbaar een statische stand van je pedaal en nu is het een variabele stand. Simpel gezegd, de software weet nu beter wanneer je wil remmen.
              De batterij dan
              Volgeladen (100 procent) vertrokken. Meestal stand 3 gereden en al vlot de 45 (En meer) gehaald. Die dag moest ik maar 3u op het werk zijn. De lader (trage lader) kon dus onmogelijk de batterij volledig laden. Terug naar huis op maximum power gereden. Bijna thuis ben ik nog maar even een ommetje van 5-6km naar de winkel gaan maken. Kwestie om de batterij leeg te krijgen. Ik moet jullie teleurstellen. Ik kreeg nog volle ondersteuning, Dus de batterij was zeker nog niet op zijn einde. De ondersteuning daalt trapsgewijs als de batterij dreigt leeg te geraken.
              Platte band, wat nu?
              Bij mijn fiets is dat makkelijk. Wiel eruit, band eruit, nieuwe erin, pompen en vertrekken. Het voordeel van een middenmoter en klassieke ketting. Bij Stromer ligt dat gevoeliger en gebruiken veel mensen een speciale binnenband die je kan monteren zonder het achterwiel te verwijderen. Vooral omdat je de motor, sensor precies goed moet afregelen bij montage. Anders krijg je slechte ondersteuning of gaat de fiets “brommeren”. Blijkt ook dat de fiets klaar is om tubeless te gaan en is het voor de niet-geoefende fietser blijkbaar heel lastig om de buitenrand van de velg te krijgen.
              Bij Ellio heb ik het zelf nog niet moeten doen (Stromer ook niet trouwens), maar blijkt dat verassende makkelijk. Het voorwiel is het lastigst vernam ik. Je kan best het wiel met een eenvoudige steeksleutel losmaken, uitnemen en vervolgens met een zijde aan de buitenkant even vastzetten. Zo voorkom je dat je per ongeluk de kabel naar de motor beschadigd.
              De achterband vervangen is blijkbaar even makkelijk als een gewone fiets. Alleen moet je hier even twee riemen afnemen in plaats van 1. Een monentsleutel is fijn, maar in geval van nood niet echt een must. Denk er dan wel aan dat je later wel even op moment terug vastschroeft.
              Onderhoud

              Mijn huidige fiets is best intensief. Minstens elke week poetsen, ontvetten en smeren. De eerste ketting was stuk na 3000km. OK, ik kende niet veel van fietsen, maar de 2de ging al 10000km mee en de tandwielen hadden dan hun beste tijd gehad. Nu ik veel meer weet hoe je kan zien dat tandwielen hun beste tijd hebben gehad, merk ik dat de slijtage van tandwielen best snel gaat. 10000km is wel heel ruim gen omen, zeker met een middenmotor.
              Met een achterwielmotor zal dat minder erg zijn, omdat de motor niet trekt, maar duwt.
              Bij Ellio is dat simpel. Een riem is geen ketting en zal dus veel onderhoudsvriendelijker zijn.
              Bij Ellio geven ze aan om onderhoud te plannen om de 3000 tot 5000km. Dat hangt natuurlijk van de gebruiker af. Ik kan alvast zeggen dat een propere fiets beter en aangenamer rijdt. Veel slijtage komt door slecht poetswerk, geloof me maar. Ik merk bij mijn huidige fiets het verschil tussen maandag en vrijdag. In het weekend is het poetstijd. Soms doe ik dat ook vlug in de week voor de ketting. Bij de Ellio is dat meer “Laat het vuil even drogen en veeg voor vertrek het vuil van de riemen er even af.

              Waarom kies ik voor Ellio?
              Design? Nope, daar kies ik wel iets anders voor. Maar hey, ik interesseer me niet voor design als ik iets koop dat iets moet kunnen. Een mooi opgetut persoon is ook niet meteen de beste partner 😂
              Maar schrik niet, de Ellio zit echt geweldig. En als je eenmaal voelt hoe wendbaar dat ding is, ben je verkocht.
              Dat het een Belgisch bedrijf is, geeft ze een voordeel (wordt eens tijd dat we trots zijn op onze maakindustrie en innovatie). Ze geven ook to service. Ze hebben een mobiel team dat onderhoud ter plaatse komt doen. Ik kreeg te horen dat het op je werk kan of thuis. Het is natuurlijk geen pechdienst, daar heb ik een verzekering voor.
              Het is geen fiets, het is een economisch interessant toestel dat gemaakt is om veel kilometers te pendelen. Dus een auto zonder in de file te staan. Sinds ik fiets, kan ik veel beter tegen alles wat negatief is. Je fietst de rottigheid er gewoon even af.
              Deze fiets is echt ontwikkeld om te pendelen, dat is de grootste plus. Elke andere fiets die ik probeerde is eigenlijk een fiets waar ondersteuning is aan toegevoegd.
              De softwareontwikkeling staat niet stil. Het verschil tussen de fiets in oktober en afgelopen weekend (met de nieuwe beta) was duidelijk te merken. De fiets trapt niet meer door (hoewel dat niet vaak gebeurde) de elektrische rem werkt echt heel intuitief nu. Ik deed het voorstel om het voorlicht te laten flashen in noodgevallen bvb (zoals met je lichten knipperen in de auto). Het moet haalbaar zijn, maar hang ook af of het mag van de typegoedkeuring vertelde ze me.
              Zodra ik de fiets heb, ga ik af en toe wel een update plaatsen over mijn ervaringen. Ik fiets vaak 400km per week, en dat door weer en wind (behalve ijzel). Ik durf te zeggen dat ik ongeveer alle voor-en-nadelen snel zal ontdekken (hoewel het vooral voordelen zullen zijn denk ik)
              Gekozen model
              Sport vond ik fijn, maar mijn vriendin zal de fiets tijdens mijn vakantie ook gebruiken. We namen dan maar een comfort, maar niet met een verhoogde stuurpen. Geveerde zadelpen en stuurpen.
              Tot binnenkort als Ik met mijn nieuwe fiets sta te glunderen
              Gebruikersavatar
              Stromeur
              Admin | Forum Supporter
              Admin | Forum Supporter
              Netherlands
              Berichten: 22817
              Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
              Locatie: Friesland
              Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

              Welkom! Dankjewel voor je (zeer) uitgebreide verslag. Heel boeiend en leuk om te lezen. Goeie binnenkomer :ay

              Met jouw afstanden ben je een echte kilometervreter. Ik kijk nu al uit naar je verdere ervaringen. En een foto is ook altijd leuk.

              Ik heb onlangs ook contact gehad met Ellio en een uitnodiging ontvangen om de Ellio op hun hoofdkantoor te bekijken, te testen en mij hun verhaal en visie te laten uitleggen. Eventueel met de mogelijkheid om een Ellio mee te nemen naar Nederland voor een uitgebreide duurtest.

              Gezien de afstand (ik woon in het uiterste noorden van Nederland) moet dat even goed worden ingepland, maar dit ga ik zeer binnenkort wel doen. Fijn om te horen dat de Ellio (nét) in jouw 108 past. Dan moet dit in mijn Mazda CX-3 ook wel lukken met de achterbank plat.
              Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
              Nik.deherdt
              Rookie
              Rookie
              Belgium
              Berichten: 2
              Lid geworden op: 12 mei 2021, 23:29
              Locatie: Herselt
              Merk SP: Riese & Muller
              Km-stand: 17000

              Graag gedaan. Zodra ik de fiets heb, begin ik aan mijn kilometers. Tijdens de zomervakantie (juli-augustus) zal het niet veel soeps zijn, maar vanaf september gaat het “vollenbak”. 400-500km/week naargelang mijn werkrooster. Liefst door weer en wind.
              Na mijn laatste contact moet ik nog een 3 weken geduld oefenen. Alle producenten wachten op onderdelen door Corona en dat bootje in het Suez-kanaal.
              MarkSpartaan
              Pro
              Pro
              Netherlands
              Berichten: 92
              Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
              Locatie: Dordrecht
              Merk SP: Klever X Alpha 45
              Km-stand: 1600

              Ik hoop voor jou dat de levering vd fiets niet afhangt van het Suez bootje.Die ligt aan de Egyptische ketting in zoverre ik weet ivm een verzekeringsissue.Dit kan jaren duren als je pech hebt .
              Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
              Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
              Jack Kerouac, On the Road
              Gebruikersavatar
              Golvas
              Veteraan
              Veteraan
              Berichten: 5096
              Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
              Locatie: BE

              Nik.deherdt schreef: 13 mei 2021, 10:13 Mooi recht stuk op de N19 van Herselt naar Aarschot. Daarna is het naar Rotselaar Heikant- Wijgmaal- Herent. Deze stukken zijn vooral gekend onder de noemer “is dit een fietspad?”. Toch was het geen marteling. Ik kan niet zeggen dat het pure luxe was, maar het voelde veel aangenamer dan met mijn fiets of de Stromer. (De fiets had geen verende zadelpen of stuurpen)
              Vanaf Veltem kom ik op de F3. Ik kan je zeggen dat ik hier voor het eerst het gevoel had een Stromer te kunnen voorbijsteken. Spijtig genoeg was er op dat moment geen in zicht. Dit fietsje gaat zo vlot naar de 45 (en zelfs wat meer) dat je normaal vlot meekan of zelfs beter dan een Stromer.
              Ten slotte kom ik nog voorbij Zaventem en dan via Woluwe naar Etterbeek.
              Eventjes over je route ... je had het daar over het rond punt in Veltem en fietsen Bart, ik veronderstel dat je het rond punt in Winksele en fietsen Bram bedoelt ? Best een gevaarlijk punt en eigenlijk moet je daar niet zijn, ook niet als je de F3 wenst te volgen.

              Als alternatieve route zie ik : N19 naar Aarschot -> naar rond punt Gelrode (ofwel via rond punt Duracell -> Betekom centrum, ofwel via Demerdijk -> Demerbrug Betekom) ... aan rond punt Gelrode rij je naar de Heirbaan (parallel met spoorweg) en rij je altijd rechtdoor tot aan de rode lichten in het centrum van Rotselaar (Mena) ... daar rij je rechtdoor en op het einde van het lange rechte stuk naar rechts (richting Walenstraat), via restaurant Dumont richting Hambos waar je het jaagpad van het kanaal Leuven - Mechelen volgt tot Kampenhout Sas ... vergeet niet van kant te wisselen in Tildonk. Vanaf Kampenhout Sas volg je de Haachtsesteenweg N21, via Melsbroek, naast de E19, over de E40, Sabca, Evere, richting Jubelpark.

              Verder brouwend op jouw route (via F3) zou ik deels hetzelfde traject volgen als dat wat ik hierboven beschreef, maar na de Mena en halverwege het lange rechte stuk tussen Rotselaar en Wijgmaal rij je naar links (dit is een paar 100 meter na het monument ter herdenking van de gesneuvelden bij de slag van de molen) ... zo kom je via Wijgmaalbroek in Wijgmaal centrum aan de kerk uit, je rijdt richting Wijgmaal brug, steekt het kanaal over en rijdt via de Wijgmaalsesteenweg naar Herent centrum. In Herent rij je via de kerk naar het station, hier moet je onder de spoorweg Leuven - Brussel onderdoor en vanaf daar zit je op de F3 ... je kan vanaf Wijgmaal brug de F3 ook bereiken via Langeveldstraat - Bijlokstraat, waar je thv de spoorwegtunnel de F3 op kan. Als je bewegwijzering volgt kom je niet meer aan fietsen Bram maar rij je nu via de Warotstraat naar Veltem.
              Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

              🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
              Gebruikersavatar
              TheWhiteRider
              Pro
              Pro
              Belgium
              Berichten: 58
              Lid geworden op: 16 jan 2019, 13:59
              Locatie: Limburg, BE

              RIJTEST + VIDEO: ELLIO ELITE (2021) op de website van Autofans.

              https://autofans.be/rijtesten/cabriolet ... elite-2021

              Ik heb het zelf niet gelezen, ik ben niet zo geïnteresseerd in Ellio.
              Maar misschien is de kijk van een autoliefhebber op een Ellio wel interessant voor sommigen.
              ST3 Sport L Cool White 983Wh
              Bike naam "Whitey"
              Gebruikersavatar
              FreddyH
              Veteraan
              Veteraan
              Netherlands
              Berichten: 9406
              Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
              Locatie: regio Eindhoven
              Merk SP: Klever X-Speed α

              Bedankt voor de link!

              Ik heb de video niet bekeken, maar in de tekst lees ik vooral een introductie van het concept. Het "test" stuk mist daar dus.
              🇺🇦
              There was never a good war, or a bad peace :bn:
              [Benjamin Franklin]
              Gebruikersavatar
              Golvas
              Veteraan
              Veteraan
              Berichten: 5096
              Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
              Locatie: BE

              Jammer dat Sofie Lenaerts ook hier weer foutieve info geeft.
              Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

              🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
              Plaats reactie