Accu Bulls Green Mover E45 reviseren/uitbreiden

pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Op een Stromer gaat dit niet zomaar werken: de BMS in de Stromer heeft een CAN-bus interface met de lader en fiets. Je zou dan dus een BMS uit een Stromer accu moeten halen, anders ziet de fiets de accu niet.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bij Bulls zit er ook een CAN bus tussen BMS en fiets, maar bij revisie laat je de originele BMS zitten (tenzij die kapot is natuurlijk).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

En die originele BMS voldoet dan, als je het batterijpack een groter vermogen geeft? Dacht dat de BMS dient om je cellen te controleren op een juiste spanning bij het laden en ontladen.

Wat is de functie van het Batterij Management Systeem (BMS)?
Wist u dat uw batterij beveiligd is tegen een te laag voltage tijdens het fietsen. Dit wordt gedaan met behulp van het BMS. Bijvoorbeeld: als de batterij niet helemaal vol is en u gaat fietsen kan door het optrekken of zwaar belasten het voltage in de batterij onder de minimale waarde zakken. Het gevolg hiervan is dat de batterij tijdelijk zichzelf uitschakelt. Door de batterij uit en weer aan te zetten reset de BMS naar originele toestand.

Waar staat BMS voor en wat is de functie van het BMS:
BMS staat voor Battery Management System: een stukje elektronica dat de staat van de afzonderlijke cellen bewaakt. Het zorgt voor de kwaliteit van de cellen en batterij en voor de veiligheid van het complete batterij pack.

De BMS meet een aantal waarden en stuurt een reeks zaken:
Laden stopt zodra de maximale spanning bereikt is.
Laden stopt zodra een cel of cellenpaar de maximale spanning bereikt heeft.
Na een eerste laadbeurt start het "balanceren": de cellen die volgeladen zijn worden gedeeltelijk ontladen, waarna het laadproces weer start.
Het laden stopt volledig zodra de batterij de maximale spanning bereikt heeft
De stroomtoevoer wordt onderbroken als de totale spanning onder het minimale voltage zakt (Verschillende BMS - fabrikanten werken met een verschillende ondergrens).
Stroomtoevoer stopt wanneer de minimale spanning van een cel onder het minimale voltage daalt.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Free2be schreef: 06 apr 2019, 10:36 Een leken vraag: de BMS die in de orginele batterij zit, dien je deze ook te vervangen door een aangepaste? Dit lijkt voor velen toch geen makkelijke opdracht, om voor het juiste te kiezen. Zoals je al schreef, zal je je heel goed moeten verdiepen in de materie voordat je wat cellen aan elkaar zet. Verder zou het best kunnen dat bv Stromer informatie haalt uit de BMS om andere dingen aan te sturen, die raken misschien wel van slag.
Als je alles standaard wil houden kan de bestaande BMS behouden blijven. Als de BMS communiceert dmv een protocol kan je ook niet anders maar als het enkel een 0-1 signaal is kan het wel met een BMS upgrade (hogere spanning en/of stroom).
In elk geval moeten de aansluitingen correct gebeuren. Elke cel, of groep cellen bij parallel schakeling, wordt gemeten en de volgorde van aansluiten op de BMS moet correct zijn. Voor een accu van 36V heb je een 10S configuratie en dus 11 "balancing wires" + daarbij de dikke draden van de accu + de draden om te laden en evt nog communicatie. 1 foutje hierin en het werkt niet. Bij een fout heb je nog geluk als het enkel niet werkt, als je fout kortsluiting is wil ik je buur niet zijn. Daarom nogmaals, als je niet 100% zeker bent blijf er vanaf. Niet om iemand schrik aan te jagen maar enkel dat iedereen zich bewust is van de risico's.
SpeedyDJ
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 apr 2019, 23:21

Ik heb een Bulls Green Mover met GoSwiss motor waarvan de accu op dit moment bij eBikeAccu ligt (voor reparatie, revisie of upgrade). De fiets/accu is ruim 5 jaar oud, heb ik 3,5 jaar in bezit (ex-demo) en heeft 21.000 km gereden. De reden dat ik de accu heb gestuurd was/is de laatste strohalm als oorzaak van alle storingen:
1) los trillen van de kabel aan de display: fiks door loctite
2) 's ochtends niet aan willen gaan, dus resetprocedure door accu eruit, restspanning van de fiets door licht in te schakelen, accu inschakelen en dan terug plaatsen of terug en dan de accu aan
3) onderweg uitval en met OV verder en terug geen storingen
4) 's avonds bij ouders op bezoek, fiets buiten (condens) en terug naar huis. FORGET IT!
5) uitval en na een paar zware kilometers komt de ondersteuning er weer bij
6) resetprocedures lukken niet meer (ook contact accu-fiets met tissue gereinigd)
7) 's avonds resetten en 's ochtends weer geen spanning op het systeem (display)
8) na een tijdje stilstand en 's avonds resetten en 2 achtereenvolgende dagen 's ochtends wel spanning. Dus hoopvol "hij doet het (misschien) weer", maar te vroeg gejuicht.

Vervangen zijn (zonder uiteindelijk resultaat):
display (lokale FM)
achterwiel met motor (Bulls GM specialist)
accu is gereset door de verkopende FM. Omdat er nog steeds storingen waren heeft deze contact gehad met GoSwiss. Die adviseerde om het regeneratie bij de remkabel los te koppelen. Na verloop leek dit te gaan werken en kon ik vanaf februari 2018 weer fietsen en daarbij zomaar 1000 km fietsen zonder storing (bij reset begin je weer op 0). Een simpele reset gaf weer nieuwe mobiliteit.

Maar nu lukt het helemaal niet meer om de fiets aan de gang te krijgen. De storingen op de display zijn E22, E23, E24, ECO, E115, knipperend batterijsymbool. Omdat ik constateerde dat bij het inschakelen van de accu de ene keer de groene lampjes geleidelijk aan gingen en dan weer te gelijk, maar ook weer een aantal keren allemaal knipperden, verdenk ik de accu. De capaciteit is (begrijpelijk) minder, maar ik zoek het eerder in de elektronica van de accu.

De accu is opgestuurd naar eBikeAccu. In eerste instantie verdacht men daar de stekkerverbinding tussen fiets en accu: dat zou een zwak ontwerp zijn en men had bij een andere GM deze succesvol gewijzigd met een Trek-constructie. Ik kreeg vandaag de testresultaten van de accu:
1) De restcapaciteit is 81.7% bij constante belasting van 7A
2) Zowel bij de start als aan het eind van de test is er een goed balansbeeld. De waarden van de 10 cellen zijn bij de start 4.100 - 4.112 Volt en aan het eind 3.000 - 3.081 Volt
3) De uitval kan niet worden verklaard door een zwakke cel
4) Uitval zou kunnen liggen aan de bedrading/contacten (bovengenoemde stekker)
5) Elektronica wordt niet als waarschijnlijke oorzaak beschouwd, hooguit "rommelen" met de software maar dat is niet te zien.
Conclusie: "Voor de rest kunnen we niets ontdekken wat deze storingen kunnen veroorzaken. Hoe nu verder?"

Ik zie zelf geen diect verband tussen rijden (en trillingen) en de uitval
Als ideale test wordt een tweede fiets genoemd om de accu's onderling te wisselen en te kijken wat er dan gebeurt.

Ik heb de volgende vragen:
1) wie heeft er ook dergelijke storingen meegemaakt en wat bleek uiteindelijk de oorzaak?
2) wie heeft er een Bulls GM en wil samen de test uitvoeren? De accu ligt dus momenteel in Ambt Delden en de fiets staat in de Ronde Venen.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Klinkt als een slecht contact. Even checken :
- Contacten accu/fiets + alle stekkerverbindingen (maar dit zal al wel gebeurd zijn).
- De zekering eens uittrekken en de contacten nazien, durft al eens corrosie aan komen en is (meestal) niet te zien als deze in de zekeringhouder zit. Ook inbranden komt voor door het slechte contact (veroorzaakt door corrosie).
- Als laatste de soldeerpunten op de printplaat van BMS/controller. Vooral die van de stroom voerende printsporen --> shunt, elco's, MOSFETS, ... Je kan ze allen (preventief) opnieuw opwarmen met een soldeerbout.
Voor de rest blijkt uit de cijfers dat je accu nog goed is qua capaciteit en balans.
Laatst gewijzigd door Jins op 16 apr 2019, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Klinkt heel erg als de problemen die ik heb gehad, de foutmeldingen klinken ook bekend. Bij mij was het een slecht contact, ik ben degene bij wie hij de Trek stekker gemonteerd heeft, en sindsdien heb ik geen enkele storing meer gehad... Waren bij jou de contacten ook zwart geblakend?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jins schreef: 16 apr 2019, 10:01 Klinkt als een slecht contact. Even checken :
- Contacten accu/fiets + alle stekkerverbindingen (maar dit zal al wel gebeurd zijn).
- De zekering eens uittrekken en de contacten nazien, durft al eens corrosie aan komen en is (meestal) niet te zien als deze in de zekeringhouder zit. Ook inbranden komt voor door het slechte contact (veroorzaakt door corrosie).
- Als laatste de soldeerpunten op de printplaat van BMS/controller. Vooral die van de stroom voerende printsporen --> shunt, elco's, MOSFETS, ... Je kan ze allen (preventief) opnieuw opwarmen met een soldeerbout.
Voor de rest blijkt uit de cijfers dat je accu nog goed is qua capaciteit en balans.
- Contact tussen fiets en motor kan storing opleveren, die moet zeker nagezien worden. De connector tussen de accu en de fiets is hier verdacht (zeker gezien het soms meerdere keren accu inplaatsen voordat je weer een werkend systeem hebt) en heel veel meer stekkers heb je niet. Alleen nog bij het display, maar da's uitsluitend CAN + voeding en daar heb ik zelf nog geen enkele storing gehad.
- Er zit geen gewone zekering in onze fiets. Er zit alleen een "resettable fuse" dingetje tussen die tussen de draad gesoldeerd zit. Daar verwacht ik geen storingen.
- Controller zit bij ons in de motor, daar zou ik niet gaan controleren. De BMS zit in de accu dus daar kun je ook niet zomaar bij.
- Accu nog goed... tja... Je hebt al maar 735Wh, als daar nog maar 80% van over is dan blijft er minder dan 600Wh over. Het is maar wat je goed vindt. Ik weet niet wat de WW afstand is van SpeedyDJ, maar in de winter met flinke wind tegen kom je denk ik nog maar amper 25-30 km ver.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hieronder staan 2 snelle kiekjes van hoe de stekker verbinding er op mijn fiets nu uitziet. Mooi is het niet, maar ik heb liever degelijk dan mooi. Let wel op dat je door de stekker een beetje lakschade krijgt. Wellicht dat Cor de stekker nog net ietsje verder naar buiten (op foto: links) kan plaatsen, anders zou ik voor de zekerheid een stukje tape over de framebuis heen doen ter bescherming.
Bijlagen
Screenshot 2019-04-16 at 13.54.10.png
Screenshot 2019-04-16 at 13.54.10.png (235.42 KiB) 4769 keer bekeken
Screenshot 2019-04-16 at 13.52.45.png
Screenshot 2019-04-16 at 13.52.45.png (363.94 KiB) 4769 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 16 apr 2019, 13:51 - Er zit geen gewone zekering in onze fiets. Er zit alleen een "resettable fuse" dingetje tussen die tussen de draad gesoldeerd zit. Daar verwacht ik geen storingen.
Een mogelijke oorzaak minder.
FreddyH schreef: 16 apr 2019, 13:51 - Controller zit bij ons in de motor, daar zou ik niet gaan controleren. De BMS zit in de accu dus daar kun je ook niet zomaar bij.
Maakt het niet onmogelijk maar veel moeilijker en is waarschijnlijk de oorzaak niet.
FreddyH schreef: 16 apr 2019, 13:51 - Accu nog goed... tja... Je hebt al maar 735Wh, als daar nog maar 80% van over is dan blijft er minder dan 600Wh over. Het is maar wat je goed vindt. Ik weet niet wat de WW afstand is van SpeedyDJ, maar in de winter met flinke wind tegen kom je denk ik nog maar amper 25-30 km ver.
Ik vind 80% na 5j en 21000km niet slecht maar of het dan nog voldoende is is inderdaad een heel ander verhaal.
Plaats reactie