Rad Power Bikes RadRhino 5: 25km/u e-bike met gashendel

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Op mijn rondje met de honden kwam ik deze tegen: de Rad Power Bikes RadRhino 5, een 25km/u fat e-bike.

Radrhino.jpg
Radrhino.jpg (819.91 KiB) 6932 keer bekeken

Ik liep langs, zag een helm aan het stuur hangen, keek om: huh blauw kenteken? Wat blijkt: de Radrhino is een 25km/u e-bike met gashendel. Daarmee valt-ie in de klasse Le1-A en moet er dus een blauw kenteken op. Vreemd genoeg staat-ie wel op de speed pedelec verkooplijst van de RAI Vereniging. Ik zal eens navragen waarom dat is.

Deze e-bike kost trouwens bijna "niks": E 1.599,-.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

eigenlijk dus een electrisch snorfietsje, waarbij je ook kan meetrappen. Op zich geen verkeerd concept. Zal hij dan ook begrensd zijn op 25? of blijft de motor door werken?
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Een collega heeft een elektrische scooter (fatboy), ingeschreven als SP (in BE). Dat ding loopt, standaard, tegen de 50km/h (met volle accu).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 09 sep 2020, 08:04 eigenlijk dus een electrisch snorfietsje, waarbij je ook kan meetrappen. Op zich geen verkeerd concept. Zal hij dan ook begrensd zijn op 25? of blijft de motor door werken?
250W/80Nm Bafang naafmotor, 672Wh accu, begrensd op 25km/u.

https://radpowerbikes.eu/products/radrh ... c-fat-bike
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Stromeur schreef: 09 sep 2020, 19:01
mrstrom schreef: 09 sep 2020, 08:04 eigenlijk dus een electrisch snorfietsje, waarbij je ook kan meetrappen. Op zich geen verkeerd concept. Zal hij dan ook begrensd zijn op 25? of blijft de motor door werken?
250W/80Nm Bafang naafmotor, 672Wh accu, begrensd op 25km/u.

https://radpowerbikes.eu/products/radrh ... c-fat-bike
Heb er al veel zien rijden aan >30km.u met die rad power bikes. Sowieso monstruositeiten van fietsen, een doorn in het oog....
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Er zijn als ik mij niet vergis 2 versies van de radrhino, een met 250W motor zonder gashendel en een met 750W met gashendel. In België mogen beide versies zonder nummerplaat de baan op, maar in de meeste andere landen heb je inderdaad een nummerplaat nodig voor de versie met gashendel.

De ondersteuning is op beide versies beperkt tot 25 km/h, maar met de juiste toestencombinatie op de controller zou de maximale snelheid wel kunnen verhoogd worden. Dan mag je er dus zeker van zijn dat er wel mensen sneller als 25 km/h zullen rijden op zo'n fiets.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Speedbiki
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2018, 17:58
Locatie: Boorsem
Merk SP: ST1x 2018
Km-stand: 9999

Voor de 750W (eigenlijk 500W - zie video's Bolton Ebikes) met gashendel heb je in ons Belgenlandje wel degelijk een nummerplaat met verzekering nodig.
Volgens mij kan je in Utrecht enkel de RadRhino 250W voor de Nederlandse en Belgische markt bestellen. Vermoedelijk kun je de snelheid met de aanwezige software wat oppimpen. Zo passeerde ik een RadRhino Step-Thru die ongeveer een 35 km per uur reed.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Speedbiki schreef: 18 sep 2020, 19:24 Voor de 750W (eigenlijk 500W - zie video's Bolton Ebikes) met gashendel heb je in ons Belgenlandje wel degelijk een nummerplaat met verzekering nodig.
Neen, dat is niet zo.

Een fiets met trapondersteuning tot maximaal 25 km/uur en met een vermogen tot 1000 W (1 kW) valt onder de noemer gemotoriseerde fiets ... een gemotoriseerde fiets kan (en mag) ook uitgerust zijn met een motor die autonoom - dus zonder gebruik van de pedalen - kan werken.

In tegenstelling tot een "normale" e-bike is het COC verplicht ... inschrijven hoeft niet (kan ook niet) en verzekering is niet nodig ... familiale wordt wel aanbevolen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Speedbiki schreef: 18 sep 2020, 19:24 Voor de 750W (eigenlijk 500W - zie video's Bolton Ebikes) met gashendel heb je in ons Belgenlandje wel degelijk een nummerplaat met verzekering nodig.
Zoals Golvas ook al bevestigde is een nummerplaat dus niet nodig. Een overzicht van de soorten elektrische fietsen volgens de wet en bijhorende verplichtingen kan je hier vinden.
Speedbiki schreef: 18 sep 2020, 19:24 Volgens mij kan je in Utrecht enkel de RadRhino 250W voor de Nederlandse en Belgische markt bestellen.
Misschien is dit intussen anders, maar ik ken zelf wel iemand die eind vorig jaar de 750W versie besteld heeft in Utrecht.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Plaats reactie