Cube kathmandu hybrid 45

Ncls
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2019, 17:23

Iemand die al een Cube kathmandu hybrid 45 heeft kunnen testen? Mijn bestelde fiets bij de FM komt niet meer binnen en ben dus gedwongen een nieuw model te kiezen. De Cube zou een van de opties zijn.
De andere opties vind ik veel informatie over online, maar van de Cube zeer weinig.

Mensen die een mening hebben over dit model? Als een mee gereden hebben? Ervaring met het merk?

https://www.cube.eu/en/2020/e-bikes/tou ... nred-2020/

Afbeelding
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bosch middenmotor. Dan valt bij mij de interesse gelijk weg.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ncls schreef: 18 dec 2019, 14:11 Ervaring met het merk?
Cube is een onwijs leuk MTB-merk met modellen voor elke portemonnee en een prima prijs-kwaliteitverhouding. Cube is geen speed pedelec specialist, en valt - zoals alle niet-specialisten - terug op een Bosch inbouwpakket. Ik heb het model niet getest, maar vind het niet heel spannend ogen en wat FreddyH zegt: middenmotor is ook niet mijn ding, al helemaal niet met die 625Wh accu.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Voor een paar honderd euro meer heb je een ST1. Als je meer dan 20 km moet fietsen zou ik dat persoonlijk altijd doen, dat rijdt echt wel een heel stuk vlotter dan een Bosch middenmotor. Eventueel kun je de Stromer ook upgraden naar 814 of 983 Wh accu, voor een veel groter bereik (dit is helaas niet goedkoop).
Stromer ST1 2019, rood
Ncls
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2019, 17:23

Stromeur schreef: 19 dec 2019, 08:56 Cube is een onwijs leuk MTB-merk met modellen voor elke portemonnee en een prima prijs-kwaliteitverhouding. Cube is geen speed pedelec specialist, en valt - zoals alle niet-specialisten - terug op een Bosch inbouwpakket. Ik heb het model niet getest, maar vind het niet heel spannend ogen en wat FreddyH zegt: middenmotor is ook niet mijn ding, al helemaal niet met die 625Wh accu.
Er zijn een heel aantal merken die met Bosch inbouwpakket werken. Dit lijkt mij eerder een sterkte, aangezien onderdelen, kennis, specialisten, ... beter verspreid zijn dan bvb een merk met een eigen systeem en een veel kleiner aantal units. Bosch zit ondertussen ook aan hun 4th gen reeks van speed motors, dus ik vermoed dat heel wat kinderziektes hier al opgelost zijn.
Ten tweede heb ik in mijn omgeving, in een straal van 3km, maar liefst 3 fietsenmakers die het Bosch systeem kennen en hier onderhoud voor kunnen bieden. De dichtste Stromer dealer zou voor mij 17km van huis zijn, en wanneer ik de fiets op onderhoud zou moeten doen ben ik meer dan een uur onderweg terug naar huis.
Ik heb zowel Stromer als andere merken getest, en ik begrijp de 'hype' rond Stromer en middenmotors. Toch is in mijn geval en met mijn budget een goedkoper Bosch unit de logische oplossing. Vandaar is mijn keuze tussen Bosch en Stromer al gemaakt, welk merk is nog niet zeker.
Zoran schreef: 19 dec 2019, 09:04 Voor een paar honderd euro meer heb je een ST1. Als je meer dan 20 km moet fietsen zou ik dat persoonlijk altijd doen, dat rijdt echt wel een heel stuk vlotter dan een Bosch middenmotor. Eventueel kun je de Stromer ook upgraden naar 814 of 983 Wh accu, voor een veel groter bereik (dit is helaas niet goedkoop).
Met de korting die ik ( door omstandigheden ) heb kunnen onderhandelen is het verschil veel meer dan een paar 100 euros. Ik fiets inderdaad wel een traject van 25km, maar doe dit niet dagelijks. Ik heb de luxe te kunnen terugvallen op een auto indien het weer mij niet aanstaat :). Ik deel de mening dat een middenmotor het vlotter rijd, maar in mijn geval zou de fiets ook een deel dienen als goed voornemen om meer beweging in te lassen. Dan denk ik, waarom heb ik een snelle krachtige Stromer nodig als ik telkens maar op stand 1 of 2 zou rijden? Wanneer ik met de fiets vertrek gaat het mij er niet om, om zo snel mogelijk op de eindbestemming te zijn, wat voor anderen misschien wel zo is.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Hangt af van wat je noden zijn. Die Bosch motor heeft wel heel veel koppel en zal snel optrekken, maar zal er nooit in slagen je langere tijd aan hoge snelheden te laten rijden. 45km.U is echt volstrekt uitgesloten. Ook om aan 40 te geraken ga je flink moeten werken.

Die Bosch motoren zijn heel goed om snel op te trekken, bochtenwerk te doen, start stop. Zoals bij mountainbikes. Maar het zijn geen kilometervreters. Ze kunnen geen hoge snelheden langere tijd volhouden.

Bovendien is die Bosh best krachtig 75nm koppel. Ik wil niet weten hoe hard je ketting en tandwielen zullen afzien van deze trekkracht... Dat wordt zeker elke 3k km nieuwe kleine tandwielen en nieuwe ketting...

Met zo'n zware motor moet je toch echt wel naar riemaandrijving gaan. Maar dan zit je met het bekende probleem van de huidige versnellingsbakken die niet afdoende zijn voor speedbikes...
ST3 black 983wh
mrstrom

Die middenmotoren maken ook zo'n raar zoemend geluid. Lijkt me super irritant.
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Ncls schreef: 19 dec 2019, 11:21 -KNIP-
Met de korting die ik ( door omstandigheden ) heb kunnen onderhandelen is het verschil veel meer dan een paar 100 euros. Ik fiets inderdaad wel een traject van 25km, maar doe dit niet dagelijks. Ik heb de luxe te kunnen terugvallen op een auto indien het weer mij niet aanstaat :). Ik deel de mening dat een middenmotor het vlotter rijd, maar in mijn geval zou de fiets ook een deel dienen als goed voornemen om meer beweging in te lassen. Dan denk ik, waarom heb ik een snelle krachtige Stromer nodig als ik telkens maar op stand 1 of 2 zou rijden? Wanneer ik met de fiets vertrek gaat het mij er niet om, om zo snel mogelijk op de eindbestemming te zijn, wat voor anderen misschien wel zo is.
Heb je die hogere snelheid per se nodig? Nee waarschijnlijk niet, je komt er een paar minuten later ook wel. Van de andere kant, die hogere snelheid is wel zo leuk dat je daardoor waarschijnlijk vaker de fiets pakt en minder vaak de auto. Ik rijd sinds begin september of zo met de speed pedelec (eerst een leen-ST2, nu mijn eigen ST1) en heb sindsdien nooit meer de auto gepakt, ook niet in de regen (wel af en toe thuis gewerkt bij heel erg slecht weer).

Ik kan je wel vertellen dat als je 25 km fietst in stand 3 je nog steeds best bezweet kunt raken als je wil hoor. Als je constant ruim boven de 40 (op de OMNI) wil rijden dan is het zeker niet zo dat je geen inspanning hoeft te leveren. En met wind tegen zul je zelfs willen dat je nog meer vermogen had. Ik zou je in ieder geval aanraden om eens een keer 40-50 km op 1 dag te fietsen op een Speed Pedelec met Bosch middenmotor en daarna een keer hetzelfde te doen op een ST1. Ik vermoed dat je dan om bent. Voor mij was dit in ieder geval wel zo; ik heb op een Dutch ID met middenmotor een keer mijn woon-werkverkeer gereden, maar dat viel me eerlijk gezegd best tegen. Ik denk dat ik mijn racefiets misschien 2 km/u langzamer was geweest (wel met meer inspanning natuurlijk).
Stromer ST1 2019, rood
Ncls
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2019, 17:23

Zoran schreef: 19 dec 2019, 11:54 Heb je die hogere snelheid per se nodig? Nee waarschijnlijk niet, je komt er een paar minuten later ook wel. Van de andere kant, die hogere snelheid is wel zo leuk dat je daardoor waarschijnlijk vaker de fiets pakt en minder vaak de auto. Ik rijd sinds begin september of zo met de speed pedelec (eerst een leen-ST2, nu mijn eigen ST1) en heb sindsdien nooit meer de auto gepakt, ook niet in de regen (wel af en toe thuis gewerkt bij heel erg slecht weer)...
Alle auto kosten zijn voor mijn eigen rekening ( niet werkgever ), en hoe minder km's hoe minder betalen dus. Mocht ik die gewoonte kunnen creëren om de auto vaker thuis te laten zou dit ideaal zijn. :roll: 2020 resolutions :roll:

Zoran schreef: 19 dec 2019, 11:54 ... Ik kan je wel vertellen dat als je 25 km fietst in stand 3 je nog steeds best bezweet kunt raken als je wil hoor. Als je constant ruim boven de 40 (op de OMNI) wil rijden dan is het zeker niet zo dat je geen inspanning hoeft te leveren. En met wind tegen zul je zelfs willen dat je nog meer vermogen had. Ik zou je in ieder geval aanraden om eens een keer 40-50 km op 1 dag te fietsen op een Speed Pedelec met Bosch middenmotor en daarna een keer hetzelfde te doen op een ST1. Ik vermoed dat je dan om bent. Voor mij was dit in ieder geval wel zo; ik heb op een Dutch ID met middenmotor een keer mijn woon-werkverkeer gereden, maar dat viel me eerlijk gezegd best tegen. Ik denk dat ik mijn racefiets misschien 2 km/u langzamer was geweest (wel met meer inspanning natuurlijk).
Neen inderdaad, je kan je zeker best in het zweet werken op een krachtige Stromer. Ik heb dan ook een ST3 en ST5 kunnen testen, maar reed telkens na enkele minuten op mijn natuurlijke cadans. Hierdoor merkte ik dat een middenmotor sneller was dan een Bosch tegenhanger ( hiervan heb ik slechts 1 kunnen testen ). Toch denk ik perfect gelukkig te zijn met een minder krachtige middenmotor. Het prijsverschil is voor mij nog steeds de grootste reden om het niet te doen, mochten beide fietsen hetzelde kosten reed ik misschien ook wel met Stromer. Nu zou de ST1 toch 1000 euro meer kosten dan de fietsen die ik overweeg met Bosch motors. Daar is minder over te vinden online ( reviews, blogs, videos ) dus zoek ik mensen die mij hun ervaringen kunnen delen.
Ncls
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2019, 17:23

Bram Roose schreef: 19 dec 2019, 11:23 Hangt af van wat je noden zijn. Die Bosch motor heeft wel heel veel koppel en zal snel optrekken, maar zal er nooit in slagen je langere tijd aan hoge snelheden te laten rijden. 45km.U is echt volstrekt uitgesloten. Ook om aan 40 te geraken ga je flink moeten werken.

Die Bosch motoren zijn heel goed om snel op te trekken, bochtenwerk te doen, start stop. Zoals bij mountainbikes. Maar het zijn geen kilometervreters. Ze kunnen geen hoge snelheden langere tijd volhouden.

Bovendien is die Bosh best krachtig 75nm koppel. Ik wil niet weten hoe hard je ketting en tandwielen zullen afzien van deze trekkracht... Dat wordt zeker elke 3k km nieuwe kleine tandwielen en nieuwe ketting...

Met zo'n zware motor moet je toch echt wel naar riemaandrijving gaan. Maar dan zit je met het bekende probleem van de huidige versnellingsbakken die niet afdoende zijn voor speedbikes...
45km/u is voor mij ook niet nodig. Mijn traject is haalbaar binnen het uur en dit vind ik prima.

Wat je zegt over bochtenwerk en dergelijke vond ik ook prettiger op het Bosch model die ik getest had. Dit voelde het meest als een gewone fiets, met wat ondersteuning. Stromers die ik getest hebben voelen heel anders, en meer gemaakt voor veel km's rechtdoor aan constante snelheid.

Wat de fiets te verduren krijgt dmv de motor en de trekkracht kan ik niets over zeggen. Daar heb ik geen kennis van. Wel een goede opmerking, die ik even zal navragen bij de fietsenmaker wat hij daarvan zegt.
mrstrom schreef: 19 dec 2019, 11:32 Die middenmotoren maken ook zo'n raar zoemend geluid. Lijkt me super irritant.
Als je daar op let hoor je inderdaad een gezoem. Dit zou met 4th gen Bosch motors die in 2020 uitkomen moeten verminderen. Er zijn minder bewegende delen en de motor is kleiner, wat het geluid zo moeten verminderen/elimineren.
Toch merk je al snel niets meer van dit geluid wanneer je op je kruissnelheid rijd, want dan heb je vaak meer geluid van wind dan van de motor :D
Plaats reactie