Specialized Turbo Vado 6.0 ervaringen/mening

nonkelpetrol
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2018, 11:54

Stromer074, het is Interessant om je waarden i.v.m. vermogen en verbruik eens te plaatsen tussen de Stromer-waarden.

viewtopic.php?f=8&t=86

Gegevens:
31,5km - 37,7 km/h - 604 wh batterij - 27% accu over

Berekeningen:
31,5 km / 0,73 = 43 km (27% accu over)
604 * 0,9 Wh /43 km = 12,6 Wh / km
12,6 * 37,7 = 475 W

6.0 Vado
604 Wh --- 12,6 Wh/km --- 37,7 km/uur -- 475 Watt -- 43 km -- (augustus 2020, 31,5km enkel, Stromer074)

Ik denk dat hier een 1.3 brose 350 Watt motor in die Vado zit...
Als je vergelijkt met de Stromer waarden lijkt het rendement gelijkwaardig.
Geen idee of je goed kan fietsen, 37,7 km/uur is toch redelijk...
Jeanke1991
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2022, 05:54
Locatie: Meerhout
Merk SP: Specialized Vado 6.0

Dag Fietsfanaten,

Ik heb jaarlijks hetzelfde probleem met mijn Speedpedelec (Specialized Vado 6.0) namelijk:

De ondersteuning valt soms weg rond de 35 a 37 km/h ipv 45 km/h. Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe te verhelpen?

Mvg,
Jeanke
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De snelheid op het scherm blijft wel in orde? Of geeft hij daar dan ook 45 km/h aan? In dat geval verdenk ik de snelheidsmeting (fiets denkt dat je 45 gaat, maar in werkelijkheid ga je langzamer).

Hoe meet jouw fiets wat jij doet? Zit er ergens een krachtsensor of werkt jouw fiets met een rotatiesensor? Kan je dat ding kalibreren?

Gezien je het jaarlijks hebt: hoe lang houdt dit aan? Gaat het vanzelf weg of moet de FM er iets aan doen? Zo ja: wat?

Heb je al eens geprobeerd de software een harde reset te geven middels accu eruit trekken terwijl het systeem aan staat, dan minstens een paar minuten wachten voordat je de accu er weer in doet? Levert dat wat op?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jeanke1991
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2022, 05:54
Locatie: Meerhout
Merk SP: Specialized Vado 6.0

Dag Freddy,

Snelheidsmeting geeft ook effectief de juiste snelheid aan. (35km/h).

Jaarlijk bij de FM binnengebracht. Deze keer ga ik eens vragen wat ze er nu juist aan veranderen.

Een harde reset heb ik nog niet gedaan. Kan dat wel eens proberen.

Grtjs
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik zou dan aandringen op een blijvende oplossing, omdat je nu al x keren jaarlijks met dezelfde ellende bij hem staat.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Ikkeikke
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2018, 15:47

Ik was ook serieus aan het kijken voor een Turbo Vado 6.0, mee proefgereden en vond fijne fiets, had op basis daarvan een overjarige winkelshowroom fiets van Bj 2019 gekocht voor hele strakke prijs ....
Totdat ik mij eens verdiepte in de 2e hands aangeboden Turbo Vado 6.0 fietsen en zag dat bij de 2018/2019 en 2020 modellen veelvuldig motoren, software en elektronica (displays, verlichting etc.) delen onder garantie worden vervangen.
Bij meer dan de helft van de aangeboden fietsen was een of meerdere van dit soort zaken vervangen, ik heb dat bij andere merken zoals bijv R&M niet kunnen vinden.
Voor mij reden om de koop van de 2019 fiets te annuleren en verder te kijken.
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

In de motoren van de Vado zit/zat ergens een serieuze ontwerpfout in.
Ik heb hem zelf 3 jaar gehad en na 3500km was de motor helemaal om zeep. Toen kwam ik erachter dat een collega net hetzelfde probleem had, 3200km motor om zeep. Enkele weken later een tweede collega net hetzelfde, 3700km motor naar de vaantjes.
Specialized deed er niet moeilijk over en onze motoren werden netjes vervangen maar spijtig genoeg stonden we een jaar later terug alle drie met een defecte motor. Terug nieuwe motor gekregen en zelfs update van de fiets inc een nieuwe mooie dure verlichting erbij ook. Blijkbaar leert Specialized niet uit zijn fouten want een jaartje later stonden we daar weer met drie defecte motoren. Terug alles laten vervangen(gelukkig lease contract) en de fiets verkocht.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nou, dat verklaart in elk geval waarom ze met de Vado gestopt zijn.


Specialized is sowieso lekker bezig de laatste tijd. Ze hebben hun dealers kneiterhard tegen de schenen getrapt door hun fietsen voortaan ook rechtstreeks aan consumenten te verkopen via hun eigen webshop. En daarbij hebben ze de voorraad van de eigen webshop voorrang gegeven op levering aan dealers; die mochten de left-overs bestellen.

Bovendien dwingt Specialized dealers die er de voorkeur aan geven om alleen sportfietsen zónder motorondersteuning te verkopen (als je een serieuze sportzaak bent dan is er wat voor die keus te zeggen) om ook de e-bikes/e-MTB's in het assortiment op te nemen.

Zo hou je je dealers wel te vriend....
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Ze hebben een enorme fout begaan door van de achterwielmotor naar de middenmotor over te schakelen.
Vaan een hoop gekraak bij het schakelen en de tandwielen vliegen er door. Na 1200km schoot mijn ketting al over het kleinste tandwiel overheen. Dus dat was 2-3x jaar tandwielen vervangen. Gelukkig zelf makkelijk te doen door 1 of 2 tandwielen te vervangen.

Mijn X-speed nu met inmiddels 8000km erop zijn de tandwielen en ketting nog in prima staat.
CommutingTom
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jun 2023, 10:16
Locatie: Leuven
Merk SP: Specialized Vado 6,0
Km-stand: 5000

Vorige week mijn Vado bij de FM binnengebracht omdat de motor het weer gierend had begeven. Vorige keer was 2 jaar geleden. De FM beweert dat Specialized bezig is met een nieuwe spedelec. Heeft nog iemand daarover gehoord?
Waarom de Specialized de Vado 5.0 IGH in de USA wel als spedelec (28 mph) op de markt brengt en in de EU (25 kmh) niet , begrijp ik niet helemaal. Ik vermoed dat een spedelec in de USA geen dure homologatie moet ondergaan.
Ook opmerkelijk is dat de Vado 5.0 IGH in de USA online nu stevig wordt afgeprijsd.
Plaats reactie