Aankoopadvies speedpedelec

pedelec123
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2019, 15:17

Beste allen,


Graag jullie advies.
Ik heb een Specialized Vado 5.0. Een fijne fiets waar ik veel plezier van heb, maar ook veel problemen mee heb gehad: defecte fietscomputer, 7 x een gebroken spaak en nu is de derde motor (Brose) binnen 1,5 jaar kapot. Allemaal garantiegevallen, maar wel erg vervelend. Ik overweeg een alternatieve speedpedelec:

- budget 4000 a 5000 euro
- A-kwaliteit fiets, dus geen Batavus of Gazelle of iets dergelijks
- bij voorkeur 28 inch wielen, 26 is echt te klein. Met 27,5 inch heb ik geen ervaring.
- geschikt voor mijn lengte van 1,97 meter (daarom dus geen 26 inch wielen)
- ik rij graag flink door, dus geen speedpedelec die stopt bij 38 km/h
- riemaandrijving heb ik met de normale fiets goede ervaring mee, mogelijk ook geschikt voor speedpedelec?
- de Vado 5.0 zit vrij sportief, hier hou ik wel van.

Ik heb zelf ook rond gekeken. Twee jaar terug een Stromer ST1X getest, fijne fiets maar helaas te klein met 26 inch wielen. Weet niet of Stromer ook grotere wielmaten heeft?
De Koga Pace B20 ziet er ook mooi uit, maar heb nog niet kunnen ontdekken of deze groot genoeg is?

Ik hoor het graag van jullie, alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

4000-5000 Euro is misschien krap, afhankelijk van de accu capaciteit die je nodig hebt. Wellicht is een Qwic RD10 Speed of RD11 Speed iets voor je?

Stromer heeft ook 27,5" wielen, maar de (nieuwe) ST1 zal te klein zijn en de ST3 of ST5 liggen ver boven je budget.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Eén van de belangrijkste gegevens - te overbruggen afstand - wordt nergens vermeld ? ... :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
pedelec123
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2019, 15:17

Scherp, de te overbruggen afstand ben ik vergeten.
Ik fiets 20 km enkele reis. Op mijn werk laad ik de accu nu ook op.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

De ST 1 heeft idd 27,5 inch wielen en snelheden boven de 40 zijn prima vol te houden. Ook de instelmogelijkheden van hef stuur zijn uitgebreid. De basisprijs is 4200 euro met een 500 watt accu, geloof ik. Een accu van 614 lijkt me minimaal nodig in koude, gure omstandigheden flink door te rijden. Dan is de prijs ergens rond de 4500 euro. Jouw postuur is mogelijk de beperkende factor. Ik zou het uitproberen en als als het in beginsel goed bevalt een paar dagen uitproberen. De ST1 is een prima fiets die technisch niet voor de 3 en 5 onderdoet.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Peerke1960 schreef: 19 nov 2019, 21:14 De ST1 is een prima fiets die technisch niet voor de 3 en 5 onderdoet.
Technisch niet, qua framemaat wel.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Samtruwant
Pro
Pro
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 jul 2019, 21:09
Locatie: Diksmuide

FreddyH schreef: 19 nov 2019, 22:11
Peerke1960 schreef: 19 nov 2019, 21:14 De ST1 is een prima fiets die technisch niet voor de 3 en 5 onderdoet.
Technisch niet, qua framemaat wel.
Is inderdaad niet geschikt voor iemand van die grootte. Ik ben 1m80 en de ST1 is net gepast, denk dat 1m85 absolute maximum is. Als je graag iets sportiever zit zelfs eerder mijn lengte.
Gebruikersavatar
Vlassie1980
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 sep 2017, 14:25
Locatie: Waddinxveen
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 2600

Die Koga met riem is best een mooie. 20 km enkel is goed te overbruggen met een Bosch accu van 500Wh. Hij gaat alleen een stuk minder hard als een Stromer. Het is erg jammer dat de nieuwe ST1 niet in 22 inch leverbaar is, anders zou ik er ook zeker interesse in hebben.

Heb je al eens gekeken naar:
  • Giant Quick E
  • Qwic RD10 of RD11
Daarnaast kan je natuurlijk ook kijken naar een 25km model, de tijdswinst die je op dat enkeltje hebt zal onder de 10 minuten zijn. Goed, je gaat dan wat minder snel maar die fietsen zijn vaak veel beter te betalen en je hebt geen extra kosten aan WA verzekering, kenteken registratie, helm etc....
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

De RD10 en 11 zijn wel one-size, dus ik weet niet of die jouw lengte goed aankunnen. Ik meet een 1m88 en ervaar geen problemen, maar bijna 10 cm is wel een groot verschil. Testen maar!
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
pedelec123
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2019, 15:17

Bedankt allen voor de uitgebreide reacties!

De Stromer ST1 is inderdaad enkel helaas in 20 inch formaat, dat is echt te klein. 22 inch met 27,5 inch banden zou misschien nog te overwegen zijn.

De genoemde Qwic en Giant heb ik bekeken. Qwic vind ik persoonlijk geen mooie fiets, Giant is al wat mooier maar Giant heeft voor mij niet echt een premium uitstraling. Misschien zit ik er wel naast, maar goed.

Ik heb vandaag de Koga Pace B10 bekeken. Dit is welliswaar een 25 km model, maar sprak me qua model en looks wel aan. Z'n nagenoeg identieke broer de B20 lijkt hier qua geometrie veel op. In hoeverre is met de Koga Pace B20 een verschil in snelheid met een Stromer? Is de Pace B20 een beetje snel? En is een riemaandrijving een beetje betrouwbaar bij een speed-pedelec?
Plaats reactie