TREK DOMANE +LT

Grootste Amerikaanse fietsproducent, bekend van de Allant+ speed pedelec-lijn.
Plaats reactie
Belgium
kcornelis
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:46
Locatie: Wingene

TREK DOMANE +LT

Bericht door kcornelis »

Sinds anderhalf jaar nu rij ik rond met mijn stromer, super tevreden van! Zo tevreden dat ik deze zomer ook een koersfiets kocht om extra te fietsen in de vrije tijd. De fietsmicrobe kruipt overal en zorgt ervoor dat ik nu zelf soms de Stromer laat staan en de koersfiets neem naar het werk. (Trek émonda)
Dit doet me aan het volgende denken; misschien na de leasing de Stromer inruilen voor een electrisch aangedreven koersfiets? Die geeft ondersteuning tot 25km/h dus helpt vooral bij het optrekken aan verkeerslichten, zorgt ervoor dat je toch want minder inspanning moet leveren dan een normale koersfiets voor dagelijks WW gebruik. (enkele rit 37km). Grootste nadeel tot nu toe in mijn ogen is de bagage die altijd in de rugzak moet. Geen fietstassen meer achterop. Grootste voordeel: niet meer moeten opladen op het werk ...
Iemand ervaring hiermee?
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 :bc ) - Gestolen

Gebruikersavatar Netherlands
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Berichten: 394
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 3831

Re: TREK DOMANE +LT

Bericht door MarcelH »

Ik heb het andersom gedaan....ben begonnen op een trek domane 2.0 en toen een trek domane 4.7....daarna overgestapt op electrisch...begonnen met een Haibike SDuro Hardnine SL en toen diverse andere.....en nu dan de ST5.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 :cool2:

Belgium
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Berichten: 618
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Re: TREK DOMANE +LT

Bericht door Bram Roose »

Ik ga ook af en toe met de racefiets naar het werk in de zomer, maar de reden waarom ik het niet meer doe is ook de bagage. Op de meeste dagen heb ik teveel bagage mee om comfortabel op mijn rug te dragen.

Als ik dat kan voorzien breng ik alles van de dag ervoor met mijn stromer mee zodat ik de volgende dag eens met de racefiets kan komen, maar dat vraagt wat planning en organisatie waardoor ik het slechts zelden doe.

Een elektrische racefiets zou ik ten stelligste afraden om de simpele reden dat een racefiets quasi altijd >25km.u rijdt, waardoor de ondersteuning wegvalt en jij naast je bagage nog eens gewoon een batterij en motor aan het meesleuren bent die jou niets vooruit helpt... Lijkt me sowieso een absurditeit die e-racefietsen, behalve voor senioren die in bergachtige gebieden rijden en zo toch nog kunnen blijven fietsen of meerijden met een groepje andere senioren die 24km.u rijden...

Ik snap ook het probleem niet zo goed met opladen op het werk. Zo onoverkomelijk is dat toch niet?
ST3 black 983wh

Belgium
kcornelis
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:46
Locatie: Wingene

Re: TREK DOMANE +LT

Bericht door kcornelis »

Bram Roose schreef:
07 jan 2021, 14:08
Ik ga ook af en toe met de racefiets naar het werk in de zomer, maar de reden waarom ik het niet meer doe is ook de bagage. Op de meeste dagen heb ik teveel bagage mee om comfortabel op mijn rug te dragen.

Als ik dat kan voorzien breng ik alles van de dag ervoor met mijn stromer mee zodat ik de volgende dag eens met de racefiets kan komen, maar dat vraagt wat planning en organisatie waardoor ik het slechts zelden doe.

Een elektrische racefiets zou ik ten stelligste afraden om de simpele reden dat een racefiets quasi altijd >25km.u rijdt, waardoor de ondersteuning wegvalt en jij naast je bagage nog eens gewoon een batterij en motor aan het meesleuren bent die jou niets vooruit helpt... Lijkt me sowieso een absurditeit die e-racefietsen, behalve voor senioren die in bergachtige gebieden rijden en zo toch nog kunnen blijven fietsen of meerijden met een groepje andere senioren die 24km.u rijden...

Ik snap ook het probleem niet zo goed met opladen op het werk. Zo onoverkomelijk is dat toch niet?
Het is enkel een gesleur elke keer tussen de fietsparking en het kantoorgebouw, met de fietstas, oplader, ... inderdaad niet onoverkomelijk maar als het op te lossen is wel mooi mee genomen. Ik neem nu ook hemden mee voor een langere periode die ik dan op het werk hang zodat ik dit niet elke keer hoef mee te nemen. Geklede schoenen blijven zelf altijd op kantoor. Materiaal is in principe enkel de laptop wanneer ik ‘s avonds wat langer wil door werken... maar ja de ST5 is ook gewoon een plezier om op te rijden, misschien wat spelen met de instellingen zodat er meer kracht van uit mijn benen moet komen, zo kan ik ook wat extra trainen
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 :bc ) - Gestolen

Belgium
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Berichten: 618
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Re: TREK DOMANE +LT

Bericht door Bram Roose »

kcornelis schreef:
08 jan 2021, 13:03
de ST5 is ook gewoon een plezier om op te rijden, misschien wat spelen met de instellingen zodat er meer kracht van uit mijn benen moet komen, zo kan ik ook wat extra trainen
Ja, hoewel ik bijvoorbeeld tijdens corona heel veel gemountainbiked en gezwift heb, en ik merk dat ik de batterij van mijn stromer nu zelfs sneller leegtrek dan ervoor (op dezelfde instellingen).
Ik geloof dus niet in de redenering dat door een betere conditie je de batterij spaart. Zeker niet op hoge instellingen. Het resultaat is dat ik nu een hoger wattage zelf trap, waardoor mijn TMM sensor mijn stromer meer vermogen laat leveren en nu heel vaak in de rode zone gaat (dat rode balkje), wat vroeger niet zo was. Ik rijd nu veel vaker tegen de snelheidsgrens aan. Resultaat: 10 - 20% MEER batterijverbruik dan toen ik minder goede benen had.
Natuurlijk kan je ook tegenwerpen dat het nu kouder weer is waardoor de batterij minder presteert, maar dan zou het ongeveer een nuloperatie moeten zijn.

Bovendien is het heel goed voor je conditie om met je stromer te rijden, op lage hartslag duursporten. Dus ik zou er niet mee inzitten dat je elektrisch rijdt. En in de zomer af en toe eens dieper gaan met je Trek.
ST3 black 983wh

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 14166
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: In afwachting van.. ?

Re: TREK DOMANE +LT

Bericht door Stromeur »

Bram Roose schreef:
08 jan 2021, 18:16
Ja, hoewel ik bijvoorbeeld tijdens corona heel veel gemountainbiked en gezwift heb, en ik merk dat ik de batterij van mijn stromer nu zelfs sneller leegtrek dan ervoor (op dezelfde instellingen).
Koude werkt ook niet echt mee, qua winter.
Stromer ST2 S 2017

Belgium
kcornelis
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:46
Locatie: Wingene

Re: TREK DOMANE +LT

Bericht door kcornelis »

Bram Roose schreef:
08 jan 2021, 18:16
kcornelis schreef:
08 jan 2021, 13:03
de ST5 is ook gewoon een plezier om op te rijden, misschien wat spelen met de instellingen zodat er meer kracht van uit mijn benen moet komen, zo kan ik ook wat extra trainen


Bovendien is het heel goed voor je conditie om met je stromer te rijden, op lage hartslag duursporten. Dus ik zou er niet mee inzitten dat je elektrisch rijdt. En in de zomer af en toe eens dieper gaan met je Trek.
Ja kan ik wel in vinden, maar zit met mijn stromer nu gemiddeld op een hartslag van 110. Als je weet dat mijn maximum hartslag 199 is dan zit ik eigenlijk in hertstel, en ben ik 's avonds iets te 'vermoeid' om nog te gaan lopen of dergelijke. Zou toch in een hartslagzone van 135-145 moeten raken.
39 rijden ipv 45 is trouwens ook een ultieme truc om je batterij merkelijk langer te laten meegaan :cool2:
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 :bc ) - Gestolen

Netherlands
Jenkins
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2021, 09:50
Locatie: Limburg
Merk SP: Flyer
Km-stand: 3750

Re: TREK DOMANE +LT

Bericht door Jenkins »

Bram Roose schreef:
07 jan 2021, 14:08
Een elektrische racefiets zou ik ten stelligste afraden om de simpele reden dat een racefiets quasi altijd >25km.u rijdt, waardoor de ondersteuning wegvalt en jij naast je bagage nog eens gewoon een batterij en motor aan het meesleuren bent die jou niets vooruit helpt... Lijkt me sowieso een absurditeit die e-racefietsen, behalve voor senioren die in bergachtige gebieden rijden en zo toch nog kunnen blijven fietsen of meerijden met een groepje andere senioren die 24km.u rijden...
Sta me toe hier wat nuancering in aan te brengen. :D
Met 49 lentes behoor ik misschien al tot de groep senioren. Maar ik kan u verzekeren dat in de Limburgse heuvels mijn Bianchi Impulso e-road een enorme winst aan fietsplezier heeft gebracht.
Toegegeven: mijn conditie is zeker niet denderend. Maar op het vlakke deel sta ik m'n mannetje.
Enkel berg op moet ik mijn sterke collega's altijd ver voor laten gaan.
En eer ik boven ben zag ik enkel nog in zwart/wit.
Dankzij de ondersteuning met veel Nm hoef ik dit mooie gebied niet meer te mijden.
En op het vlak levert het meer aan gewicht nog maar nauwelijks hinder op.
:cool2:

Plaats reactie