Ellio, met all wheel drive

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Mistlicht schreef: 04 okt 2020, 17:56 Die CST's zijn hebben (nog?) geen E-50 toelating...
Hebben ze die dan - ondanks de vermelding op de website van de fabrikant - niet ? ... waar precies zie je dat (niet) ? ... en waarom is dat - in voorkomend geval - een probleem in herfst / winter ? :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Mistlicht
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 okt 2018, 14:50

Golvas schreef: 04 okt 2020, 20:36
Mistlicht schreef: 04 okt 2020, 17:56 Die CST's zijn hebben (nog?) geen E-50 toelating...
Hebben ze die dan - ondanks de vermelding op de website van de fabrikant - niet ? ... waar precies zie je dat (niet) ? ... en waarom is dat - in voorkomend geval - een probleem in herfst / winter ? :bn:
Bij de specs staat enkel de E25 toelating, maar op de afbeelding van de band is de 50km/u markering duidelijk te zien, zie ik nu.
Op de .eu website kom ik ook nog de Tracer tegen, in 20x2.125. Hier wordt geen snelheid vermeldt.

Die E50 goedkeuring is handig voor verzekeringskwestie's...
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Er staat duidelijk vermeld : ECE-R75 goedgekeurd en die heb je nodig.
Mistlicht schreef: 20 okt 2020, 18:01 Die E50 goedkeuring is handig voor verzekeringskwestie's...
Wanneer heb je een verzekeringskwestie ? ... :bn:

Recent een VKO gehad met de SP : niemand heeft mijn (overigens reglementaire) banden bekeken.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Takie
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 mar 2018, 11:17

De nieuwe Schwalbe Pick-Up band in maat 60-406 zou ook moeten lukken. En op het eerste zicht een beetje beter dan de Super Moto-X
Mistlicht
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 okt 2018, 14:50

Golvas schreef: 20 okt 2020, 18:18 Er staat duidelijk vermeld : ECE-R75 goedgekeurd en die heb je nodig.
Mistlicht schreef: 20 okt 2020, 18:01 Die E50 goedkeuring is handig voor verzekeringskwestie's...
Wanneer heb je een verzekeringskwestie ? ... :bn:

Recent een VKO gehad met de SP : niemand heeft mijn (overigens reglementaire) banden bekeken.
Hoe hoger de bedragen oplopen, hoe nauwkeuriger de expert het betrokken voertuig zal controleren.
Hopelijk nooit, maar ik wil dat risico niet lopen.

Geschikte banden koop ik trouwens in de 1e plaats voor mijn eigen veiligheid.
Al zijn de Moto-X mss 'gevaarlijker' dan niet-E50 gekeurde banden met een beter profiel... Een beetje dubbel allemaal.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mistlicht schreef: 23 okt 2020, 19:41 Hoe hoger de bedragen oplopen, hoe nauwkeuriger de expert het betrokken voertuig zal controleren.
Of als er sprake is van (ernstig) persoonlijk letsel.

We hebben hier weleens foto's voorbij zien komen van de VOA, die het keurmerkje aan de binnenkant van de helm van een verongelukte SP-er fotografeerde.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Mistlicht schreef: 23 okt 2020, 19:41 Hoe hoger de bedragen oplopen, hoe nauwkeuriger de expert het betrokken voertuig zal controleren.
Dat maakt niets uit ... ik ben vandaag exact 8 weken werkonbekwaam en dat worden er - voorlopig - al op zijn minst 13 : het voertuig heeft geen enkele expertise ondergaan.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Joostie
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2020, 14:41
Locatie: WAREGEM
Merk SP: kalkhoff impulse
Km-stand: 13500

Hallo, ik ben nieuw op dit forum maar wilde toch mijn eerste indrukken meegeven over mijn spiksplinternieuwe Ellio elite met zadelvering.

ik heb mijn fiets nu 3 weken en 500 km in bezit dus alles is nog een beetje prematuur.

het is een fiets die je gewend moet worden, de eerste indrukken zijn heel vreemd als je van een kalkhoff impulse komt. De ellio reageert compleet anders.

je kan met soorten instellingen, 'spelen' : de eerste is de dynamiek (van 1 tot 4) dan de trapondersgteuning (ook van 1 tot 4) en dan de trapfrequentie. de dynamiek is eigenlijk niet echt uitgelegd in de handleiding en moet je echt gaan zoeken in instellingen zelf, dus kan je niet aldoor aan morrelen. de 2 andere instellingen zijn al duidelijk uitgelegd door andere reviewers.

mijn eerste rit was van de fm in gent naar huis in Kuurne, dus een 40 km. Om te starten moet je dus van de P stand naar Drive stand gaan via een knop op het stuur. Waar dat goed voor is heb ik nog steeds niet gesnapt.

ik ben gestart met de 2 instellingen op 4, de fm had me gezegd, dat ik om mijn batterij optimaal te benutten, mijn trapfrequentie moest verhogen bij de verkeerslichten en dergelijke, en dan verlagen na het optrekken.

Ik voelde me alsof ik met een gespierde jonge hond op stap was en ben eigenlijk relatief ontgoocheld thuisgekomen. ik had in april tijdens de lockdown eens rap rap een testritje gemaakt en dat was het. Mijn fout natuurlijk.

Na een paar dagen heb ik mijn dynamiek op stand 3 gezet en dat was al direct veel beter. Constant de trapfrequentie is ook niet nodig, aanpassen aan de wind richting is OK. ondersteuning op niveau 3 is voor mij ideaal,

Die automatische versnellingen zijn zalig, maar je mag niet willen starten als een duiveltje uit een doosje, want tot aan ongeveer 30 km per uur schakelt de fiets traag omhoog en moet je dus ook veel omwentelingen maken, onafhankelijk van de trapfrequentie.

De electrische terugtraprem werkt echt heel goed en krachtig, maar opnieuw, je moet het leren. Vanaf het bovenste dood punt trap je terug en dan begint de fiets plots te remmen, je moet het punt waarop de rem ingrijpt echter vinden, en dat vergt enige ervaring. Nu ben ik er helemaal weg mee en gebruik nauwelijks nog de gewone remmen, die trouwens extreem krachtig zijn.

de Ellio rijdt heel stabiel, je kan echt 40 km/uur rijden met 1 hand aan het stuur, dat was met mijn Kalkhoff wel even anders, richting aangeven met mijn arm was er al bijna teveel aan. De toeter is onbruikbaar, de mensen schrikken zich gewoon een ongeluk, rap een bel gemonteerd. het dimlicht is OK, het grootlicht is gewoon supergoed als je langs onverlichte wegen rijdt. Er was een eerdere reviewer die zich vragen bij de grondhoogte in de bochten, maar daar heb ik echt geen klagen over, je kan zonder haperen blijven trappen in de bocht.

ik kan me niet uitspreken over de kwaliteit van de banden in de regen, ik neem mijn bochten altijd voorzichtig als het regent, wijs geworden door een eerdere zware valpartij.... op droog wegdek is de grip heel goed.

Mijn batterij staat ingesteld op 80% laadcapaciteit, dat zou beter zijn, en gaat zo een 60 km mee. Nadeel hier is wel dat je enkel 4 blokjes hebt om de batterijlading aan te geven, bovendien kan je de km tellen niet op nul zetten na het laden van je batterij. je hebt enkel een dagteller die zich dus letterlijk zelf elke dag reset, en een ritteller. ofwel heb ik dat nog niet gevonden natuurlijk.

Al bij al een perfecte fiets als je jezelf de tijd kan geven om eraan te wennen, en dat lukt niet met een simpel proefritje denk ik.

Groeten.
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Welkom en dank voor je review....fijn dat je na wennen zo enthousiast bent over je Ellio---veel veilig fietsplezier
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
kilometervreter
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 apr 2020, 12:12

Bij deze doe ook ik mijn duit in het zakje met een kort relaas over mijn ellio (elite). In totaal een 250 km gedaan. Wel even bij vertellen dat ik, op een ritje met een ST2 enkel jaren geleden na, geen enkele ervaring heb met ander speed pedelecs.

1) Power genoeg
de ellio is duidelijk een duiveltje in een doosje, zelfs met wind op kop kan ik makkelijk zonder veel power bij te steken de (effectieve) 45 km/h aanhouden. Harder gaan zit er niet in, de ellio laat het gewoonweg niet toe ook al zou je willen.
Optrekken is echter een ander verhaal, om een of andere reden komen de paarden pas massaal vrij boven de 30km/h, tot daar is het traag maar gestaag optrekken tenzij je zelf heeeeel duidelijk aan de fiets meegeeft dat het go-time is (maw stevig op de pedalen duwen). Optrekken en stoppen is dus niet waar de ellio zich het meeste thuisvoelt, het is een beetje in horten en stoten zolang je geen constant tempo kan rijden.
De ellio is dus eerder een Cancellara dan een Cavendish

2)Asfalt graag
Op goede ondergrond bolt ie als een droom, stabiel, snel, aangename ondersteuning, kortom perfect. Er is echter maar 1 opstootje en dat zijn opstootjes. intussen al enkele keren meegemaakt dat de ondersteuning volledig weg valt na bet nemen van een (zelfs niet eens te groot) putje of boomworteltje oid. Het is snel opgelost door even te stoppen, in P en terug in D gaan en weg ben je weer, zachtjes naar de 30 en dan de naverbrander aan naar 45.
Parijs - Roubaix zou ik er dus niet meteen mee doen.

3)tall people need not apply
Ook ik heb snel snel deze zomer een testritje gedaan en was toen zodanig onder de indruk van de technologie dat ik niet heb opgelet op de maatvoering. Resultaat: met mijn 1m88 ben ik eigenlijk iets te groot voor mn fiets (dom, ik weet het). we zien wel hoe erg dit uiteindelijk blijkt te zijn. Een maatje groter voor de lange mensen onder ons zou dus wel leuk zijn, maar op zich kan je dit de ellio niet verwijten.

4) Varia
De remmen zijn meer dan krachtig genoeg, Het display is echt wel basis basis, hier kan wat meer creativiteit in maar ik kan begrijpen dat dat niet de prio is op dit moment, motor is hoorbaar maar niet storend aanwezig vind ik persoonlijk, bereik op "alles standje 4" en 100% batterij vol vlammen op platte wegen, beetje wind, blablabla, etc. etc. etc., blijkt voorlopig ergens ronde de 50 te liggen, but time and statistics will tell.

Overall tevreden dus :)
Plaats reactie