MTB Cycletech Code

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Li-ion accu's hebben geen geheugen-effect. Het is juist beter om zoveel mogelijk (deel)ladingen uit te voeren. Als je bereid bent om de accu bij te laden op je werk, dan ga je die 15km enkel de komende jaren onder alle omstandigheden easy peasy halen.

Hoe de bike zich houdt over een afstand van 30km bij volle ondersteuning - of in stand 2 - dat laat ik graag aan de ervaringsdeskundigen over.

Dat gezegd hebbende: als een speed pedelec je bevalt (een "pedelec" is een 25km/u e-bike, een "speed pedelec" rijdt 45km/u), dan ga je 'm waarschijnlijk ook voor andere doeleinden dan woon-werk willen gebruiken. Kan zijn dat de accu dan krap wordt, afhankelijk van wat je ermee wil gaan doen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoever
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 jul 2020, 19:16

Bedankt voor de vlugge reactie. Ik snap je commentaar in ieder geval wel. Ik wou blijven rijden... En ik wou dat hij bleef ondersteunen na 45.maar misschien is dat het nieuwtje en went dat wel?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zoever schreef: 17 jul 2020, 22:28 Hoi.
Ik ben helemaal nieuw op het forum en wil even inpikken op dit onderwerp.
Kort: al paar jaar aan het dromen van een pedelec, gekeken... gewacht... getwijfelt...
Ondertussen wordt mijn diesel ouder en ouder. Ik gebruik hem uit ecologische overwegingen enkel indien noodzakelijk. Woon werk enkel is 15 km. Doe ik nu met gewone fiets, dat lukt maar bij sterke wind 16 kmh halen is frustrerend.
Tijd voor pedelec dus. Keuze gaat tussen klever, stromer en mtb. Buurman en vriend veel problemen met stromer (st1x & st3) . Ik wil fiets waar ik 100% op kan vertrouwen als hij auto moet vervangen. Stromer valt af. Klever vind ik niet mooi. Dus vandaag code 45 getest. Reed wel zalig. Enkel die batterij.. 650w
Toen ik naar prestaties vroeg zei verkoper dat hij in stand 2 45 haalt en actieradius van 45 km heeft. Ik dacht verkooppraatjes maar effectief. Tijdens test was 45kmh in stand 2 geen probleem (vrijwel windstil weliswaar)
Bij stand 2 wordt 20% ondersteuning gebruikt aldus verkoper.
Voor mijn woonwerk lijkt dit voldoende maar ik blijf terughoudend. Ik zou iedere dag moeten opladen. In hoeverre bepaalt dit de levensduur van accu? En hoe ver raak je na twee jaar nog? En wat blijft van die 45km over bij een snijdende tegenwind als het vriest? Wat is jullie mening? Ik wil woon werk verkeer dien en evt eens tot de kust rijden (60km) aan 30km/h.
15 km gaat heel lang geen probleem worden met een 650 Wh accu. Ik verwacht dat je die 45 km met windstil op een warme dag zeker haalt, maar met koude wind tegen zal het eerder zo'n 30 km actieradius zijn. Gewoon een lader op je werk (meerdere deelladingen zijn beter dan mindere volladingen) en gaan.
De degradatie van een accu is lastig te voorspellen, maar in jouw geval moet je al een goede 50% capaciteit verliezen voordat je het in de winter niet meer haalt. In normale omstandigheden krijg je dat niet in 3 jaar voor elkaar.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Zoever
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 jul 2020, 19:16

Tof die vlugge reacties!! Bedankt in ieder geval. Op mijn werk zijn er goede voorzieningen. Ondergrondse parkeergarage met stopcontact per fietsenstalling. Misschien moet ik extra oplader bijkopen om daar te laten. Zijn die dingen duur/zwaar? Dealer sprak van volledige oplaadtijd van 3u. Dat lijkt me heel vlug. Korreltje zout of realistisch?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

3u lijkt realistisch.

De Code E45 heeft een 48V systeem en 650Wh accu, ofwel een 650Wh / 48V = 13,5 Ah accu.

13,5 Ah / 3h = 4,5A laadstroom. Ofwel 4,5A x 48V = 216W laadvermogen. Dat zijn hele normale waarden.

Daarnaast rijd je de accu meestal niet leeg, voor jouw WW rit is hij na een dik uur weer zo goed als vol.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zwaar zijn laders niet. Duur? Tja...

Laat ik het erop houden dat ik mijn lader erg netjes geprijsd vind (95 Euro) en dat ik dat van Stromer laders wat minder vind (260 Euro).

Geen idee wat die van de Code kost, maar zal er ergens tussenin liggen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Zoever
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 jul 2020, 19:16

Hehe ben wel technisch aangelegd maar hier voel ik me toch en groentje. 95 euro lijkt me schappelijk maar dus zelfs die Stromer opladers zijn zo duur.


Jammer dat die Stromer zo heel erg mooi zijn😝 maar dat wordt het toch niet...
Zoever
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 jul 2020, 19:16

Oja @freddy. Kan het geen kwaad als hij volgeladen is een de stekker blikt inzitten? Of is dat beveiligd. Moest ik dealer nog s gevraagd hebben... Zal wel beveiligd zijn zeker. Ben nogal een freak met batterijen. Mijn gsm hou ik altijd tussen 30 & 90%
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 394
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Zoever schreef: 17 jul 2020, 22:30 @marcode45 wat zijn jouw ervaringen?
Geen idee 8-) ik heb de code nog niet in mijn bezit, MTB heeft wat aanlevering’s problemen. Dus ik heb nog geen ervaring. Maar elke dag opladen lijkt mij geen probleem! De oplader van mijn eerste fiets nam ik altijd mee.
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Zoever
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 jul 2020, 19:16

Ooh ok. Wachten kan lang duren he😃 welke kleur koos je
Plaats reactie